شناسهٔ خبر: 54993 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاهی به کتاب «رئیس‌جمهور گم شده است» نوشته بیل کلینتون و جیمز پترسون

بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به همراه جیمز پترسون، پرفروش‌ترین نویسنده دنیا داستانی تحت عنوان «رئیس‌جمهور گم شده است» نگاشته است که دوشنبه هفته گذشته به صورت رسمی وارد بازار کتاب شد. انتشار این کتاب سر و صدای زیادی را در مجلات مهم دنیا به راه انداخته است که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

نگاهی به کتاب «رئیس‌جمهور گم شده است» نوشته بیل کلینتون و جیمز پترسون

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  بیل کلینتون اولین سیاستمدار شناخته‌شده‌ای نیست که برای روایت قصه‌ای سیاسی به ادبیات پناه می‌آورد. پیش از این و در سال 2003 جیمی کارتر اولین سیاستمداری نام گرفت که داستانی سیاسی تحت عنوان «لانه زنبور» نوشت. این در حالی است که بیل کلینتون برای رسیدن به هدف از جیمز پترسون، نویسنده‌ای پرفروشی که سالانه 14 کتاب مختلف وارد بازار کتاب می‌کند کمک گرفته است و از این جهت بیشتر مورد توجه قرار گرفته است که در دوره‌ حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید به دست خوانندگان رسید. اما نتیجه این همکاری چگونه از آب در آمده است؟
 
مجله «نیویورک‌تایمز» درباره «رئیس‌جمهور گم شده است» می‌نویسد: « تام وولف، نویسنده فقید آمریکایی معتقد بود مشکل داستان‌های امروزی این است که تلاش زیادی می‌کنند باورپذیر باشند و حالا داستان سیاسیِ بیل کلینتون و جیمز پترسون تلاش زیادی می‌کند که اتفاقات کوچک داستان از جمله تهدید سعودی‌ها و دخالت روس‌ها در انتخابات در ذهن خوانندگان بنشیند. رئیس‌جمهور قرار است سخنرانی در برابر اعضای کنگره انجام دهد و درباره تلاش‌هایش در دستگیری یک تروریست توضیح دهد. مشاورینش مخالف این موضوع هستند و او در صفحات آغازین کنترل خود را از دست می‌دهد و آن‌ها را تهدید می‌کند. همین موضوع سبب می‌شود در صفحات بعدی کتاب خود رئیس‌جمهور مظنون اصلی حمله‌ای سایبری شود.»
 
مجله تایم معتقد است «رئیس‌جمهور گم شده است» از همه عناصر تبلیغاتی داستان‌های جنایی چون شمارش معکوس، تعقیب و گریز، و تغییر قیافه نیز بهره گرفته است تا تعلیقی را در داستان به وجود بیاورد که مناسب فیلم‌های هالیوودی است. در عین حال از تجاری شدن کتاب جلوگیری می‌کند. استفاده زیاد از سخنرانی‌های سیاسی در بخش‌های مختلف کتاب دلیلی بر این ادعاست. موعظه درباره ارزش راستگویی در سیاست یا دادن راه‌حل برای کاهش خشونت پلیس و مشکلات مهاجرتی سبب می‌شود خوانندگان عادی نیز از این داستان لذت ببرند. اگرچه کنجکاوی اصلی خوانندگان داستان این است که چه قسمت‌هایی از داستان را خود کلینتون نوشته است و آیا از تجربیات شخصی‌اش در کاخ سفید سخن گفته است یا خیر!»
 
در این میان مجله «گاردین» بازخورد بهتری نسبت به این کتاب دارد. «گاردین» می‌نویسد «اگرچه بسیاری از پروژه‌های کلینتون در دوره ریاست‌جمهوری با مشکل مواجه شد یا ناتمام ماند اما این هشت سال سبب شد داستان جنایی جذابی وارد بازار کتاب شود. بازاریابی کلینتون نیز بسیار خوب است که تصمیم گرفت با نویسنده‌ای بنویسد که 300 میلیون نسخه از داستان‌هایش در دنیا به فروش رفته است.
 
پترسون و کلینتون رئیس‌جمهوری به نام «دانکن» خلق کرده‌اند و از تعلق خاطرش به حزبی خاص نامی نبرده‌اند تا شاید خوانندان علاقه‌مند به هر کدام از حزب‌های دموکرات و جمهوری‌خواه را از خواندن این داستان دلزده نکنند. علاوه بر این کلینتون رئیس‌جمهوری خلق کرده است که پیشینه سیاسی‌اش هیچ شباهتی به خودش ندارد تا شبهه نگارش داستان سیاسی بر اساس زندگی رئیس‌جمهور سابق آمریکا شکل نگیرد.»
 
«گاردین» معتقد است با وجود اینکه کلینتون چند شخصیت زن در داستان دارد و پرزندنت دانکن در بخشی از کتاب ابراز امیدوراری می‌کند که در آینده یک زن رهبری کاخ سفید را بر عهده بگیرد اما شخصیت‌های زن داستان چنان حسود، انتقام‌جو، و ترسناک هستند که خواننده را به داشتن رئیس‌جمهوری زن ترغیب نمی‌کنند. «هیلاری کلینتون یکی از افرادی است که این کتاب به او تقدیم شد. شاید بهتر باشد خود هیلاری از همسرش بپرسد چرا زنان داستان در پایان به «حسادت، تنفر، و تلخی» شهره شده‌اند.»
 
تولید سریال داستان «رئیس‌جمهور گم شده است» بالاخره پس از انتشار کتاب آغاز می‌شود. بیل کلینتون و جیمز پترسون پیش از این اعلام کردند از ساخت سریال این کتاب توسط شبکه «شو تایم» بسیار خرسند هستند و بی‌صبرانه منتظر تماشای آن خواهند بود.
 
«رئیس‌جمهور گم شده است» توسط انتشارات «پنگوئن رندوم هاوس» و با قیمت 17 دلار و 99 سِنت وارد بازار شد.

نظر شما