شناسهٔ خبر: 55016 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کمک اندیشکده آمریکایی برای حفاظت کتاب‌های عربی !

دانشگاه آمریکایی شعبه امارات متحده عربی پروژه‌ای برای دیجیتالی کردن کتاب‌های عربی آغاز کرده که در این راستا توانسته کمک یک اندیشکده مشهور آمریکایی را نیز کسب کند.

کمک اندیشکده آمریکایی برای حفاظت کتاب‌های عربی !

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ پروژه مجموعه آنلاین عربی (aco) با هدف دیجیتالی کردن کتاب‌های عربی در کشورهای مختلف در کشور امارات از سال ۲۰۱۳ توسط شعبه ابوظبی دانشگاه نیویورک آغاز شده است. 

کتابخانه دانشگاه نیویورک با همکاری شعبه این دانشگاه در شهر ابوظبی امارات متحده عربی مجری اصلی این طرح است که به تازگی توانسته کمک مالی قابل توجهی از اندیشکده کارنگی دریافت کند. 

اندیشکده کارنگی یکی از مشهورترین موسسات تحقیقاتی آمریکاست که در سال ۱۹۰۱ میلادی تاسیس شده است. این اندیشکده اکثر فعالیت‌های تحقیقاتی خود را در کشورهای خاورمیانه متمرکز کرده است. 

اندیشکده کارنگی اعلام کرده است برای ادامه پروژه آنلاین کردن کتاب‌های عربی در موضوعات مختلف حاضر است ۵۰۰هزار دلار به دانشگاه نیویورک در امارات متحده اختصاص دهد. 

طبق ادعای مسئولان کتابخانه دانشگاه نیویورک تا کنون ۸۲۰۰ جلد کتاب و متن عربی دیجیتالی شده است و این امیدواری وجود دارد که تا سال ۲۰۲۰ این تعداد به ۲۳هزار جلد برسد. 

علاوه بر دانشگاه نیویورک دیگر دانشگاه‌های معتبر آمریکایی مثل دانشگاه پرینستون، کلمبیا، کورنل و دانشگاه آمریکایی شهر بیروت لبنان و دانشگاه آمریکایی شهر قاهره در این پروژه همکاری می‌کنند. 

به گفته «گینی دانیلسون» مدیر کتابخانه دانشگاه نیویورک در ابوظبی این پروژه در کشورهای مختلف عرب زبان بسیار محبوبیت دارد و مشتری‌های بسیاری از کشورهای عربی دارد. وی می‌گوید کتاب‌های دیجیتالی شده در این پروژه در دسترس کشورهای عربی گذاشته می‌شود. 

نظر شما