شناسهٔ خبر: 55032 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افزایش مبلغ وام دانشجویی در سال جاری

مشاور وزیر علوم و رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از افزایش وامهای دانشجویی در سال جاری خبر داد و گفت: در سال جاری وامهای شهریه، ازدواج، ودیعه مسکن، ویژه دکتری، ضروری دکتری، عتبات دانشجویی و تغذیه افزایش یافته است.

یزدانمهر

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ ذوالفقار یزدان مهر از افزایش وام‌های دانشجویی در سال جاری خبر داد و گفت: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در مجموع ۲۱ نوع وام دارد که به دانشجویان مستعد و کم بضاعت پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: ما در صندوق رفاه دانشجویان سعی کرده‌ایم در سال‌های اخیر یک ارتقاء خدمات رسانی توام با کرامت انسانی با دانشجویان داشته باشیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: سال گذشته، حدود ۴۱۷ میلیارد تومان وام به دانشجویان پرداخت کرده‌ایم که با هم‌افزایی و با حمایت دولت و افزایش درآمد اختصاصی صندوق، این رقم به ۶۷۳ میلیارد تومان در سال جاری افزایش می‌یابد که البته با هم افزایی بانک‌ها تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

یزدان مهر خاطرنشان کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از سال ۹۳ یک وام ویژه دانشجویان دکتری تعریف کرده است که ماهانه به دانشجویان دکتری تسهیلات ارائه می‌شود و دانشجویان دو سال بعد از فارغ التحصیلی در اقساط ۶۰ ماهه این وام را بر می‌گردانند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: سال ۹۵، حدود ۵۸ میلیارد تومان و سال ۹۶ حدود ۱۶۶ میلیارد تومان، وام ویژه دکتری پرداخت شد که امسال این وام به  ۲۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته و می‌توانیم تعداد بیشتری از دانشجویان دکتری را پوشش دهیم.

وی با اشاره به افزایش وام ضروری دکتری خاطرنشان کرد: به هر دانشجوی دکتری ۳ میلیون تومان وام ضروری ارائه می‌شود که در گذشته رقم این وام یک میلیون تومان بود و اکنون این رقم ۳ برابر شده است. سال گذشته ۴۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان وام ضروری دکتری پرداخت شد که امسال به ۶۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. یعنی ۴۷ درصد افزایش یافته است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به وام شهریه اشاره کرد و افزود: این وام یکی از وام‌های پرطرفدار صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم است برای اینکه حدود ۸۵ درصد دانشجویان ما شهریه پرداز هستند.

وی افزود: ما امسال با یکی از بانک‌های دولتی هم افزایی داشته‌ایم تا وام قرض‌الحسنه بیشتری به دانشجویان ارائه دهیم، سال گذشته وام شهریه‌ای که پرداخت شد ۷۳ میلیارد تومان بود، امسال اعتبار وام شهریه به بیش از ۱۵۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و می‌توانیم دانشجویان بیشتری را پوشش دهیم.

یزدان مهر به وام ازدواج دانشجویی اشاره و خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان عملکرد وام ازدواج داشته‌ایم که امسال به ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

یزدان مهر به وام عتبات دانشجویی اشاره کرد و افزود: وام عتبات دانشجویی در گذشته ۳۰۰ هزار تومان بود که سال گذشته به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای دانشجویان متاهل و یک میلیون تومان برای دانشجویان مجرد افزایش یافت.

وی ادامه داد: امسال این وام به ۶ میلیارد تومان افزیش یافته و دانشجویان بیشتری تحت پوشش این وام قرار می‌گیرند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به وام تغذیه اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان وام تغذیه پرداخت کردیم که امسال حدود  ۱۰ میلیارد تومان تامین اعتبار کرده‌ایم.

یزدان مهر افزود: یارانه غذا که کمکی است به ارتقای سلف سرویس‌ها و یارانه غذایی، امسال ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون افزایش یافته است که سال گذشته حدود ۳۱ میلیارد و ۷۰۰ میلون تومان بود.

مشاور وزیر علوم به وام ودیعه مسکن دانشجویی اشاره کرد و گفت: در بخش وام ودیعه مسکن متاهلی و کمک رهنی که به دانشگاه‌ها پرداخت می‌کنیم، سال گذشته ۴۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان عملکرد داشتیم و امسال به  ۵۹ میلیارد  و۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، وی ادامه داد: در گذشته در بحث وام مسکن تهران به دانشجویان متاهل ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارائه می‌شد که سال گذشته به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافت و در کلان شهرها ۶ میلیون وام مسکن ارائه می‌شد که به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافت. در سایر شهرها ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن ارائه می‌شد که به ۹ میلیون تومان رسیده و آمادگی داریم پوشش مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

نظر شما