شناسهٔ خبر: 55046 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظریه‌پردازی ادبی که رمان‌‎های فلسفی می‌نوشت

کتاب «ساختار روان‌شناختی فاشیسم» منتشر شد. ژرژ باتای می‌نویسد که پیوندهای ناگسستنی فاشیسم با طبقات فقیر، صورت‌بندی آن را عمیقا از جامعه سلطنتی کلاسیک که مشخصه‌اش فقدان قاطع هر گونه تماس با طبقات پایین است، متمایز می‌کند.

نظریه‌پردازی ادبی که رمان‌‎های فلسفی می‌نوشت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «ساختار روان‌شناختی فاشیسم» نوشته ژرژ باتای، با ترجمه سمانه مرادیان از سوی نشر بیدگل منتشر شد.

نخستین مشخصه قدرت فاشیستی، بنیان مذهبی و نظامی توامان آن است، بنیانی که در آن نمی‌توان این دو عنصر به طور معمول متمایز را از یکدیگر جدا کرد. بنابراین، قدرت فاشیستی از آغاز خود را همچون یک تمرکزیافتگی تحقق یافته آشکار می‌سازد.

وجه نظامی فاشیسم، سویه بارز آن است. روابط احساسی‌ای که پیشوا را به اعضای حزب پیوند می‌دهد، یکی می‌کنند؛ عمدتا مشابه روابطی‌اند که فرمانده را با سربازانش متحد می‌کنند. عرض اندام آمرانه پیشوا برابر با نفی جوشش انقلابی بنیادینی است که او از آن بهره‌برداری می‌کند؛ انقلاب یک بنیان دانسته می‌شود، همزمان از لحظه‌ای که سلطه داخلی به نحوی نظامی بر شبه نظامیان اعمال می‌شود، در اساس نفی نمی‌شود.

این کتاب در سه بخش ساختار روان‌شناختی فاشیسم، قدرت و امر قدسی و مرگ منتشر شده است. بخش ساختار روان‌شناختی فاشیسم، شامل عناوینی نظیر بخش همسان‌ جامعه، دولت، گسست‌ها، بحران‌های همسانی اجتماعی و دولت، هستی اجتماعی دگرسان، نمونه‌هایی از عناصر دگرسان، دوگانه‌انگاری بنیادین جهان دگرسان، فرم تحکمی هستی دگرسان: حاکمیت، تمرکز جهت‌مند، ارتش و سران ارتش، قدرت مذهبی، فاشیسم به عنوان یک فرم حاکم حاکمیت، دولت فاشیستی، شرایط بنیادین فاشیسم می‌شود.



در مقدمه مترجم، در معرفی نویسنده آمده است: «باتای در سال 1962 مرد. در مورد او چه می‌توان گفت؟ فیلسوفی دگرسان و نامتعارف؟ نیمی سوررئالیست و نیمی مردم‌شناس؟ نظریه‌پردازی ادبی که رمان‌‎های فلسفی می‌نوشت؟ انسان شریفی که میان‌مایگی کتابداری را به فعالیت شرافت‌مندانه در آکادمی ترجیح داد؟ یا همانطور که برتون او را نامید، «فیلسوف مدفوع»؟ راست آن است که در مورد او همه چیزی می‌توان گفت و بسیار هم گفته‌اند. و باز می‌توان بر حجم این گفته‌ها افزود: با لحاظ کردن گرایش مارکسیستی ضد استالینیستی او، دست کم در طی سال‌های 34- 1931 و همراهی‌اش با سازمان سیاسی ضد حمله و عجالتا چرخش او از مارکس به نیچه، عضویت در انجمن سری آسفال، و چیزهایی از این دست.»

پیوندهای ناگسستنی فاشیسم با طبقات فقیر، صورت‌بندی آن را عمیقا از جامعه سلطنتی کلاسیک که مشخصه‌اش فقدان قاطع هر گونه تماس با طبقات پایین است، متمایز می‌کند. اما اتحاد فاشیستی، برعکس اتحاد رسمی سلطنتی، که اشکال مختلف آن سلطه‌شان را از فاصله دور از بالا بر جامعه اعمال می‌کنند، صرفا متحد ساختن قدرت‌های دارای خاستگاه و طبقات مختلف نیست؛ این اتحاد همچنین یکی‌سازی و اتحاد تحقق یافته عناصر دگرسان با عناصر همسان و حاکمیت در دقیق‌ترین معنای آن با دولت است.

کتاب «ساختار روان‌شناختی فاشیسم» در 103 صفحه و با قیمت 10 هزار تومان، برای نخستین بار در سال جاری و با شمارگان هزار نسخه از سوی نشر بیدگل منتشر شده است.

نظر شما