شناسهٔ خبر: 55069 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «مسائل نهضت ‏های اسلامی» منتشر شد

«مسائل نهضت ‏های اسلامی» گزیده ‏ای از مقالات کلیم صدیقی درباره جنبش‌‏های اسلامی، به انتخاب و ترجمه سید هادی خسروشاهی است که تحت عنوان جلد ششم از مجموعه حرکت ‏های اسلامی معاصر منتشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ «مسائل نهضت ‏های اسلامی» گزیده ‏ای از مقالات  کلیم صدیقی درباره جنبش‌‏های اسلامی، به انتخاب و ترجمه سید هادی خسروشاهی است که تحت عنوان جلد ششم از مجموعه حرکت ‏های اسلامی معاصر، از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شده است.

این کتاب، بخشی از مقالات «کلیم صدیقی» مدیر موسسه بین‌المللی اندیشه اسلامی، درباره نهضت ‌های اسلامی معاصر است که تحت عنوان کلی Issuesin the Islamic Movement در شش جلد در لندن منتشر شده است و مترجم اندیشمند کتاب، مقالاتی منتخب از این شخصیت برجسته جهان اسلام درباره نهضت‏ های اسلامی معاصر و انقلاب اسلامی ایران را ترجمه کرده است.

این کتاب از یک مقدمه و شش مقاله تشکیل شده است. در مقدمه، استاد خسروشاهی، فعال و کارشناس برجسته جنبش ‌های اسلامی معاصر، به معرفی اجمالی کلیم صدیقی، فعالیت ‌ها و برخی دیدگاه‏ های وی می ‏پردازد. کلیم صدیقی در مقاله اول، «شرح زندگی و تحول اندیشه‏» و همچنین اهداف و استراتژی موسسه اندیشه اسلامی را به نگارش درآورده است. «اندیشه‏ ها و عمل سیاسی مسلمانان در دوران سلطه استعمار»، مقاله دوم این کتاب است که در آن جریان روشنفکری دینی، اندیشه قومیت ‏گرایی و همسویی آنها با قدرت ‏های استعمارگر غربی مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. «نخستین گام نهضت جهانی اسلام»، مقاله سوم این کتاب است که نویسنده در آن به ریشه ‏های علوم سیاسی می پردازد و پیشنهاد یک علوم سیاسی جدید ارائه می ‏دهد و در ادامه شماری از مشکلاتی که به وسیله انقلاب اسلامی ایران از میان برداشته شده است، بیان می‏شود. «اسلام و غرب: ناسیونالیسم، مانع اساسی تحول امت؟»، عنوان مقاله چهارم است و در مقاله پنجم، صدیقی «تحلیلی از نهضت اسلامی» معاصر و ابعاد محیطی، سیاسی و آموزشی آن ارائه می ‏دهد. «اسلام و غرب، پس از بوسنی و نهضت اسلامی معاصر در جهان» بخش آخر کتاب است که مقاله‏‌ای از این متفکر جهان اسلام درباره بوسنی و نقض حقوق بشر در این کشور مسلمان ‏نشین منطقه بالکان است.

  زندگینامه مختصر کلیم صدیقی

دکتر کلیم صدیقی (۱۹۹۵-۱۹۳۲م)، مدیر موسسه بین ‌المللی اندیشه اسلامی در لندن است که در سال ۱۹۹۱م پارلمان مسلمانان انگلیس را به منظور هماهنگ کردن فعالیت ‏های مسلمانان این کشور با ۱۵۰ عضو پایه‏ ریزی کرد. صدیقی متفکر و نویسنده ‌ای است که در جهان غرب، با ایجاد مرکز اسلامی لندن بیشترین خدمت را به شناسایی اسلام در اروپا در روزگار ما صورت داده است و با حضور خود در مراکز و محافل مختلف بر آن بود تا اسلام و نهضت ‌های اسلامی را به جهانیان بشناساند. این متفکر، همواره از انقلاب اسلامی ایران پشتیبانی می ‏کرد و انقلاب اسلامی را تجسّم آرمان ‏های مسلمانان می ‏دانست. اندیشه صدیقی توأمان است با مفاهیمی چون امت‏ گرایی، استکبارستیزی، وحدت بین شیعه و سنی، حمایت از جنبش‏ های آزادی ‏بخش و... . پژوهش پیرامون نهضت اسلامی برای انگلیسی ‏زبانان بدون ارجاع به آثار و اندیشه‌ های صدیقی کامل نمی‌ شود.

مخاطبان کتاب

این کتاب‌ منبع خوبی برای آشنایی با نهضت ‌های اسلامی معاصر در جهان اسلام و اهمیت انقلاب اسلامی از نگاه جهانی است که مطالعه آن به محققان و همه فعالان نهضت ‏های جهان اسلام و اساتید و دانشجویان رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل پیشنهاد می‏ شود.

مشخصات

کتاب «مسائل نهضت های اسلامی» در ۲۲۴ صفحه، قطع وزیری و برای نخستین بار در سال ۱۳۷۵ از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شد و تاکنون چندین بار تجدیدچاپ شده است.

برای تهیه مجموعه آثار و خاطرات مستند استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به فروشگاه کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه یا شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران یا سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) مراجعه نمایید.

نظر شما