شناسهٔ خبر: 55132 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نتایج رتبه‌بندی دانشگاهها و موسسات پژوهشی منتشر شد

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نتایج رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور مربوط به سال ۹۵-۹۶ را منتشر کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور برای هفتمین سال متوالی دانشگاه­ها و موسسات پژوهشی را به صورت رسمی بر اساس شاخص ها و معیارهای مصوب ششمین نشست فوق العاده وزاری آموزش عالی کشورهای اسلامی رتبه­ بندی کرد.

در این رتبه بندی ۱۸۲ دانشگاه و موسسه پژوهشی دولتی توسط ۲۶ شاخص در قالب ۵ معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات - امکانات و فعالیت های اجتماعی- اقتصادی و صنعتی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

براساس اعلام گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور ( رتبه بندی ISC )، در رتبه بندی منتشر شده بخشی از اطلاعات توسط دانشگاه ها و موسسات و از طریق پرسشنامه الکترونیکی گروه رتبه بندی گردآوری شد. بخشی دیگر از اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی که پژوهش محور بوده اند نیز توسط کارشناسان گروه رتبه بندی ISC از پایگاه های اطلاعاتی WoS و ISC تهیه شد.

در رتبه بندی سال ۹۶-۱۳۹۵ همچون سال های گذشته شاهد رشد نزدیک به ۱۵درصدی تعداد دانشگاه ها و موسسات حاضر در نظام رتبه بندی ISC بوده ایم. از سال ۱۳۸۹ که رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور توسط ISC آغاز شد هر ساله (بجز سال ۹۳-۱۳۹۲) به تعداد این دانشگاه ها افزوده شده است که در نمودار زیر تعداد دانشگاه ها و موسسات پژوهشی حاضر در نظام رتبه بندی ملی ISC از سال ۱۳۸۹ تاکنون نمایش داده شده است.

با توجه به ماهیت و فعالیت های متفاوت مراکز آموزشی در کشور و تفاوت بین آنها، نتایج رتبه بندی ISC در پنج  زیرگروه دانشگاه های جامع، دانشگاه های صنعتی، پژوهشگاه ها، دانشگاه های هنر و دانشگاه های علوم پزشکی ارائه می شود. در جدول زیر میزان حضور سالانه دانشگاه ها و موسسات در پنج زیر گروه اشاره شده نمایش داده شده است.

تعداد دانشگاه های حاضر در نظام رتبه بندی ISC

۸۱ دانشگاه از دانشگاه های جامع کشور در رتبه بندی سال ۱۳۹۵-۹۶ حضور داشته اند که این تعداد در سال گذشته برابر با ۶۳ مورد بوده است. دانشگاه تهران همچون سال های گذشته رتبه اول را در کشور در بین دانشگاه های جامع به خود اختصاص داده است. دانشگاه های تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، شهید بهشتی، اصفهان، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، کاشان و بوعلی سینا به ترتیب در جایگاه های دوم تا دهم جدول قرارگرفته اند.

جدول زیر وضعیت ۱۰ دانشگاه برتر جامع را نمایش می­‌دهد

براساس اعلام گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور، از دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۴۲ دانشگاه در رتبه بندی مورد ارزیابی قرار گرفتند و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران به عنوان برترین دانشگاه پزشکی کشور معرفی شد. دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی مازندران و علوم پزشکی کرمان با قرار گرفتن بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران توانستند در جمع ۱۰ دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور قرار گیرند.

جدول زیر وضعیت ۱۰ دانشگاه برتر پزشکی در سطح کشور را نمایش می‌­دهد

درهمین حال در رتبه بندی سال ۱۳۹۵-۹۶ در بین ۲۹ دانشگاه صنعتی حاضر در رتبه بندی ISC ، دانشگاه های صنعتی امیرکبیر ، شریف، دانشگاه علم و صنعت توانستند به ترتیب جزو ۳ دانشگاه برتر صنعتی کشور قرار گیرند. دانشگاه های صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز رتبه های چهارم و پنجم جدول را کسب کردند. 

جدول زیر وضعیت ۱۰ دانشگاه برتر صنعتی در سطح کشور را نمایش می دهد

۲۶ پژوهشگاه و موسسه پژوهشی کشور در سال ۱۳۹۵-۹۶ مورد رتبه بندی قرار گرفتند که پژوهشگاه دانش های بنیادی رتبه نخست فهرست را از آن خود کرد و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه مواد و انرژی و پژوهشگاه صنعت نفت به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم جدول را به خود اختصاص دادند.

۱۰ پژوهشگاه و موسسه پژوهشی برتر در رتبه بندی سال ۱۳۹۵-۹۶

در بین دانشگاه های هنر در رتبه بندی ISC ، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، اصفهان، تهران و شیراز به ترتیب چهار دانشگاه برتر هنر در رتبه بندی سال ۱۳۹۵-۹۶ هستند.

۴ دانشگاه برتر هنر در رتبه بندی سال ۱۳۹۵-۹۶

در رتبه بندی سال۱۳۹۵-۹۶ علاوه بر انتشار امتیازات کل و رتبه هر دانشگاه، امتیازات دانشگاه ها و موسسات در پنج معیار پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات و نهایتا در معیار فعالیت های اجتماعی- اقتصادی روی وبگاه جدید گروه رتبه بندی به نشانی ur.isc.gov.ir نمایش داده شده است.

نظر شما