شناسهٔ خبر: 55182 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گفت‌وگوی روشنفکران ایرانی و لیبرالیسم سیاسی

کتاب «نظریه‌ پسا اسلامگرایی: گفت‌وگوی روشنفکران ایرانی و لیبرالیسم سیاسی» نوشته میثم بادامچی به همت عباد روحی و آزاد حاجی آقایی ترجمه می‌شود.

گفت‌وگوی روشنفکران ایرانی و لیبرالیسم سیاسی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب  Post-Islamist Political Theory: Iranian Intellectuals and Political Liberalism in Dialogue با ترجمه «نظریه‌ پسا اسلامگرایی: گفت‌وگوی روشنفکران ایرانی و لیبرالیسم سیاسی» نوشته میثم بادامچی که از سوی انتشارات اسپرینگر در سال ۲۰۱۷ منتشر شده ترجمه می‌شود.

عباد روحی و آزاد حاجی آقایی اکنون در حال ویرایش نهایی این کتاب هستند. کتاب «نظریه‌ پسا اسلامگرایی: گفت‌وگوی روشنفکران ایرانی و لیبرالیسم سیاسی» آن‌چنان‌که مترجمان اثر بیان می‌کنند، در سال ۲۰۱۷ از سوی انتشارات Springer در یک مقدمه و ٨ فصل با در کانون نشاندن نظریه‌ لیبرالیستی جان رالز و بهره‌گیری از آرای مفسران وی مانند Ferrara و  March  درصدد برآمده است تا نظریه‌ سیاسی در ایرانِ بعد از انقلاب را بازخوانی کند.

اما در بطن این کتاب نظریه‌ پسا اسلامگرایی به عنوان یکی از کاربردی‌ترین استراتژی‌های بازخوانی نظریات روشنفکران ایرانی در نظر گرفته شده است؛ تا جایی‌که نویسنده در این چارچوب تلاش می‌کند تا با رویکردی نوین و در قالب قرائتی میانه‌روانه از لیبرالیسم رالزی آن را بسط دهد.

این کتاب را باید در زمره‌ آثار فلسفه‌ سیاسی تطبیقی قرار داد؛ زیرا فلسفه‌ سیاسی تطبیقی نیز به سان دیگر گونه‌های فلسفه، در نوع خود دیالوگی در میان فیلسوف ـ روشنفکران قلمداد می‌شود.

از چنین منظری مقایسه‌ تطبیقی فلسفه‌ سیاسی لیبرالیستی با مفاهیم اسلامی و کاربرد آن‌ در حیات سیاسی جامعه‌ ایرانی مبنایی برای قرائت جدیدی از اسلام و پتانسیل‌های آن برای قرائت دمکراتیک به شمار رفته است.

چنین برداشتی متکی به این فرضیه است که ناسازگاری فلسفی اسلام با لیبرالیسم الزاما به این نتیجه‌گیری ختم نمی‌شود که مسلمانان پرهیزکاری که در دمکراسی‌های اروپایی یا شمال آمریکا زندگی می‌کنند، قادر به همکاری اجتماعی منصفانه‌ای با دیگر شهروندان نیستند.

از این‌رو می‌توان اشاره کرد که بادامچی در این کتاب درصدد بوده است تا با بهره‌گیری از منظری رالزی که در آن سیاست مفهومی صرفا سیاسی و مستقل و نه مفهومی اخلاقی یا متافیزیک بوده است براین باور صحه نهد که لازم نیست مسلمانان آموزه‌های متافیزیکی مناقشه برانگیز را به منظور مشارکت در مشارکت اجتماعی بپذیرند. زیرا طبق استدلال رالزی، یک مسلمان متعهد می‌تواند اطمینان یابد که استنتاج‌های الهیاتی و اخلاقی وی تا زمانیکه یک شهروند عقلانی باشد، نیازی به تغییر و اصلاح ندارند.

نظر شما