شناسهٔ خبر: 55228 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چند نمایشنامه جنایی از چیستا یثربی

جدیدترین کتاب چیستا یثربی با عنوان «بانو و مرد مرده» از طرف انتشارات قطره منتشر شد.

چند نمایشنامه جنایی از چیستا یثربی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتابی با سه نمایشنامه از چیستا یثربی نویسنده، کارگردان و مترجم با عنوان «بانو و مرد مرده» به تازگی منتشر شده است.

«بانو و مرد مرده و دو نمایش‌نامه‌ی دیگر» عنوان کتابی از چیستا یثربی و شامل سه نمایش‌نامه است. نمایش‌نامه اول «بانو و مرد مرده» است و داستان نمایش در یک هتل درجه سه در شهرکی متروک می‌گذرد و با ورود زن باستان‌شناسی که ماشینش در میانه راه و در نزدیکی این هتل متروکه خراب شده‌، شروع می‌شود. داستان با ورود صاحبان هتل، آقای شهردار و نامزد شهردار رنگ و بوی دیگری می‌گیرد. زن باستان‌شناس فکر می‌کند شهردار را می‌شناسد و قبلا او را بارها و بارها دیده ولی آقای شهردار این‌طور فکر نمی‌کند.

«بانو و مرد مرده»، در یک فضای رئال جادویی، سرنوشت جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که برای ما آشناست، اما در عین حال آن را نمی‌شناسیم. این داستان به نقد روابط انسانی امروز در جامعه‌ای می‌پردازد که در آن کم‌کم انسان از هویت راستین خود تهی می‌شود و باور می‌کند فرد دیگری است. این نمایشنامه را بازیگران آمریکایی در دانشگاه آیووا نمایشنامه‌خوانی کردند و در بین 10اثر از نمایشنامه‌نویسان برتر جهان مقام اول را کسب کرد.


 
نمایشنامه دوم «جنایت و مکافات» است که دو شخصیت یا بازیگر اصلی به نام‌های راسکلنیکوف یا رودیا  دارد - که در نمایش به صورت مخفف «راس» نامیده می‌شود- و دیگری سونیاست که سونیا در طول نمایش نقش‌ زن‌های دیگر را هم به خود می‌گیرد. «جنایت و مکافات» قصه مردی (راس) است که پیرزنی را با تبر کشته و حالا منتظر است مکافات این جنایت است.
 
نمایشنامه سوم با عنوان «عکس دسته‌جمعی با خانم‌بزرگ» است که پنج بازیگر دارد و قصه دو برادر به نام‌های ناصر و نادر است که به همراه  اکرم‌ (زن عقدی ناصر) و ساناز(زن صیغه‌ای نادر) با ماشین یک راننده به نام یعقوب عازم سفر به جایی هستند و در جعبه یک کلمن سنگین دارند که خودشان می‌گویند گوشت نذری است و باید بروند در ده پخش کنند اما واقعیت چیز دیگری است.  
 
نمایش‌نامه «بانو و مرد مرده» به قلم چیستا یثربی در 122 صفحه با تیراژ 400 نسخه و بهای 10هزار تومان از طرف نشر قطره چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما