شناسهٔ خبر: 55261 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چند روایت کوتاه از کلایدرمن، کیتارو و یالتین‌تاش

در سال‌های اخیر با بازتر شدن فضای موسیقی کشور پای هنرمندان زیادی از این عرصه به ایران رسیده است، آن‌ها چه در قالب جشنواره چه در قالب کنسرت‌ اجراهایی را به روی صحنه بردند اما برگزاری کنسرت یک هنرمند مطرح خارجی در ایران آن‌طورها هم بی‌دردسر نیست.

اجرای کنسرت کیتارو

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ روابط بین‌المللی ما همواره با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده که دنیای فرهنگ و هنر نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در دنیای موسیقی هنرمندان نام‌آشنایی بوده‌اند که نوای موسیقی‌شان در ایران طنین انداخته و افرادی هم بوده‌اند که قصد اجرای موسیقی در ایران را داشته‌اند اما پایشان به این کشور نرسیده یا کنسرتشان لغو شده است.

***

برگزاری کنسرت اخیر ریچارد کلایدرمن ـ نوازنده پیانو ـ با چالش‌هایی روبه‌رو شد که اجرایی شدن آن را در هاله‌ای از ابهام فرو برده بود. برخی رسانه‌های مخالف دولت نیز در مقابل این کنسرت موضع گرفتند. اما در نهایت ماجرا، کلایدرمن این روزها در تهران پشت سازش می‌نشیند و برای ایرانی‌ها می‌نوازد.

روابط عمومی این کنسرت اعلام کرده است که این هنرمند با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت ارشاد و دفتر موسیقی نخستین اجرای رسمی خود را در ایران روی صحنه می‌برد. کلایدرمن نیز پیش از حضورش در ایران در ویدیویی گفته بود «بیش از ۲۰ سال آرزوی من بود که برای شما (ایرانی‌ها) اجرا کنیم و در نهایت رویای من به واقعیت تبدیل خواهد شد.»

با این حال اگر کمی به عقب بازگردیم، به داستان نافرجام کنسرت کلایدرمن در سال ۱۳۹۰ برمی‌خوریم. اواخر تابستان آن سال دفتر موسیقی وزارت ارشاد مجوزی را برای کنسرت او در برج میلاد صادر کرد. کمی بعدتر از اهالی رسانه برای حضور در نشست خبری و دیدار با ریچارد کلایدرمن دعوت کردند، خبرنگاران به آنجا رفتند اما خبری از این نشست نبود. آن‌ها نیز با گله سالن را ترک کردند.

مسوول روابط عمومی این کنسرت به خبرنگاران و حاضران گله‌مند توضیح داده بود «تا همین لحظه منتظر کسب مجوز برای برگزاری نشست سخنرانی نماینده‌ی ریچارد کلایدرمن در ایران بودیم که متأسفانه این مجوز صادر نشد و قادر به برگزاری نشست نیستیم.»

از آن روز تا به حال درباره این کنسرت لغو شده توضیح واضحی داده نشده است.

***

بهمن‌ ماه سال گذشته بود که خبر رسید کیتارو ـ موسیقی‌دان ژاپنی ـ بار دیگر در ایران به روی صحنه می‌رود. اعلام شده بود این کنسرت اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۷ در تهران و چند شهر دیگر برگزار خواهد شد و تهیه‌کننده آن اظهار کرده بود «خوشبختانه تمام مجوزهای برگزاری این کنسرت صادر شده است.»

بلیت‌فروشی اجرای این موسیقی‌دان ژاپنی ساکن آمریکا نیز میانه عید نوروز آغاز شد اما میانه اردیبهشت‌ ماه (به طور دقیق یک روز پیش از زمان اعلام شده برای آغاز کنسرت‌های او) اعلام شد به دلیل طولانی‌ شدن زمان اخذ روادید برای این گروه، کیتارو و گروهش یک هفته دیرتر در ایران خواهند نواخت.

به فاصله چند روز بعد (دو روز پیش از زمان جدید این کنسرت‌ها) آب پاکی روی دست علاقه‌مندان به این نوازنده و آهنگساز ژاپنی ریخته و اعلام شد «به دلیل تاخیر در صدور ویزا و میسر نشدن سفر گروه به ایران» این کنسرت‌ها لغو شدند و هزینه بلیت‌ها به خریداران عودت داده می شود.

گروه برگزارکننده ترجیح داد در آن برهه سکوت اختیار کند و به این مطالب بسنده کرد که «با توجه به حضور شش آمریکایی در گروه کیتارو در شرایط فعلی متاسفانه امکان حضور این هنرمند شایسته در این زمان میسر نشد. گروه اجرایی این برنامه دو سال را صرف پیگیری و اجرای برنامه این هنرمند کرد اما ترجیح می‌دهد در شرایط فعلی سکوت کند و آرزوی روزهای بهتر بکند. »

البته این هنرمند پیش‌تر تجربه اجرای کنسرت در ایران را داشته است که با استقبال خوبی هم مواجه شد.

***

تقریبا یک ماه پس از خبر لغو کنسرت کیتارو بود که خبر اجرای یک خواننده پاپ اهل ترکیه، حاشیه‌ساز شد. ماجرا به این شکل بود که دفتر موسیقی وزارت ارشاد در پی انتشار خبر برگزاری کنسرت «الیاس یالتین‌تاش» در منطقه آزاد جزیره کیش، اطلاعیه‌ای را منتشر کرد.

این دفتر «دریافت درخواست صدور مجوز» برای این خواننده اهل ترکیه، را تایید کرده اما در ادامه اطلاعیه خود در این زمینه، آورده بود «(دفتر موسیقی) عدم تناسب برنامه و خواننده یاد شده با مختصات فرهنگی کشورمان را دلیل عدم صدور مجوز اعلام کرده و مسؤولیت هر گونه برنامه‌های موسیقایی فاقد مجوز مناطق آزاد کشور را بر عهده مسؤولان و مدیران مناطق یاد شده، دانسته است.»

این خواننده پاپ ترک، سال گذشته هم می‌خواست در منطقه آزاد بندر انزلی به روی صحنه برود که کار این کنسرت یک روز پیش از اجرا به لغو کشیده شده بود. با این حال گویا قرار است کنسرت «یالتین‌تاش» در کیش برگزار شود و هنوز خبری از لغو آن نشده است.

از سویی مهران سوخکیان ـ مدیر نظارت بر مراکز و امور گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش ـ در مصاحبه‌ای اظهار کرده است «تمامی مجوزهای لازم جهت اجرای این کنسرت از سوی مراجع ذی‌صلاح صادر شده و هیچ منع قانونی از طریق دستگاه‌های نظارتی در منطقه آزاد کیش برای این برنامه وجود ندارد. » و از طرف دیگری طبق اعلام یکی از خبرگزاری‌ها، روابط عمومی موسسه برگزار کننده این کنسرت اعلام کرده است «کلیه مجوزهای لازم و قانونی در خصوص برگزاری این برنامه اخذ شده و این موسسه هرگز بدون اخذ مجوزهای لازم وهماهنگی با سایر نهادهای ذیربط اقدام به فروش بلیط و برگزاری چنین کنسرت‌هایی نکرده و نخواهد کرد بدیهی است این کنسرت با کلیه مجوزها و هماهنگی‌های صورت گرفته در زمان اعلام شده برگزار خواهد شد. »

مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این‌باره به یکی از رسانه‌ها گفته است «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  قوانین خود را به منطقه آزاد تفویض اختیار کرده و ما نیز مجوزهای لازم را گرفتیم.»

باید دید با وجود این تفویض اختیار، چرا برگزارکنندگان کنسرت درخواست صدور مجوز «الیاس یالتین‌تاش» را به دفتر موسیقی نیز ارائه کرده بودند؟ به نظر می‌رسد آن‌ها قصد داشتند کنسرت این خواننده ترک را در تهران نیز روی صحنه ببرند.

با این حال کنسرت یک خواننده پاپ خارجی تا الان در ایران (چه منطقه آزاد چه دیگر مناطق) سابقه نداشته است و مطمئنا اقدام برای اجرایی شدن آن، برگزارکنندگان را با چالش‌های متفاوتی روبرو کرده است.

***

به گزارش ایسنا، از کنسرت دیگر نام‌آشناهای عرصه موسیقی که قرار بود در ایران برگزار شود، می‌توان به کریس دی‌برگ، نادر عباسی، مورات ککیلی و آرکادی ولدوس اشاره کرد.

نظر شما