شناسهٔ خبر: 55279 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «سردار سوادکوهی» معرفی و بررسی می‌شود

کتاب «سردار سوادکوهی» سرگذشت اسماعیل‌خان امیرموید باوند نوشته مصطفی نوری است. این کتاب در سرای اهل قلم معرفی و بررسی می‌شود.

کتاب «سردار سوادکوهی» معرفی و بررسی می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب سه‌شنبه ۱۲ تیرماه میزبان کتاب سردار سوادکوهی سرگذشت اسماعیل‌خان امیرموید باوند نوشته مصطفی نوری است. این کتاب را نشر شیرازه منتشر کرده است.
 
در این کتاب عملکرد اسماعیل‏‌خان امیرمؤید سوادکوهی، یکی از رجال سیاسی - نظامیِ محلیِ ایران که از یک سو پایبند مناسبات ایلی و اجتماعی روزگار خود بود و از سوی دیگر دغدغه استقلال ایران و حفظ تمامیت ارضی آن را در سر داشت، ارزیابی شده است.

در طول پانزده سال انقلاب مشروطه تا کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ خورشیدی دولت مرکزی به دلایلی چند نتوانست قدرت خود را در صفحات مازندران تثبیت کند اما رضاخان سردارسپه نه‌تنها افراد نظامی امیرمؤید را درهم شکست بلکه دست او و فرزندانش را از املاک مورد مناقشه کوتاه کرد. هرچند سرانجام تراژیک امیرمؤید درخور این سرباز پیر ایرانی نبود اما به نظر می‏رسد معتقدان به تمرکز قدرت در مرکز چاره‌ای جز اقداماتی مانند آنچه بر امیرمؤید گذشت در پیش روی خود نمی‌دیدند!
 
در این نشست هرمیداس باوند، کاوه بیات و مصطفی نوری حضور دارند و درباره این کتاب به بحث و نقد و نظر می‌پردازند.
 
معرفی و بررسی کتاب سردار سوادکوهی سه شنبه ۱۲ تیر ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سرای اهل قلم به نشانی خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک ۲ برگزار می‌شود.

نظر شما