شناسهٔ خبر: 55283 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خرس‌های پاندای دوست‌داشتنی/ یک افتخار دیگر برای علیرضا کوشک‌جلالی، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان ایرانی، در آلمان

علیرضا کوشک‌جلالی، کارگردان ایرانی برنده جایزه افتخاری تئاتر شهر کلن آلمان، به‌عنوان یکی از اعضای دائمی هیئت ژوری انتخاب بهترین‌های تئاتر شهر کلن انتخاب شد.

فرهنگ امروز/ رضا آشفته:

علیرضا کوشک‌جلالی، کارگردان ایرانی برنده جایزه افتخاری تئاتر شهر کلن آلمان، به‌عنوان یکی از اعضای دائمی هیئت ژوری انتخاب بهترین‌های تئاتر شهر کلن انتخاب شد و همچنین این روزها نمایش خرس‌های پاندای او که در کلن اجرا می‌شود، با اقبال همگانی و منتقدان تئاتر روبه‌رو شده است.
درباره خرس‌های پاندا
نمایش داستان خرس‌های پاندا با تنظیم، دراماتورژی و کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی که ۲۹ و ۳۰ ژوئن در کلن اجرا شد، با نقد روزنامه کلنیشه رووندشاوو داستان خرس‌های پاندا (به زبان آلمانی) همراه شد.
نمایش‌نامه‌ کوتاه و پرطرفدار ماتئی ویسنی‌یک، صبح در منزل مردی آغاز می‌شود. مرد از خواب برمی‌خیزد و زنی را در کنار خود می‌بیند که نمی‌شناسد و گیج است! زن اما گویا اطلاع بیشتری از اتفاقاتی که افتاده یا قرار است بیفتد دارد. مرد آشنایی با زن و هیچ چیز پیش از صبح را به ‌یاد نمی‌آورد. همه‌چیز اما برای زن رئال است! مرد از او می‌خواهد ۹ شب به دیدنش برود. داستان خرس‌های پاندا حکایت ۹ شب رازآلود و شورانگیز زن و مردی است که ظاهرا از قبل یکدیگر را نمی‌شناسند.
کارگردانی کوشک‌جلالی با تصاویر میخکوب‌کننده و تهدیدآمیز ویدئویی و بازی‌های درخشان، تماشاچیان را خیره می‌کند. ژولیت کارل با جذابیت و قدرتی بی‌نظیر در نقش زن با ظرافت، پروبالی جادویی می‌بخشد؛ استقبال و تشویق بی‌حد تماشاچیان از یک پایان تراژیک!
خرس‌های پاندا نمایش سیال ذهن است. شاید همه اتفاقات در خوابی رخ داده است و شاید به بازی زندگی و مرگ می‌پردازد.
در تئاتر تیف روت/ کلن این نمایش با بازی ژولیت کارل و میشائیل مورگن اشترن اجرا شد که اجراهای بعدی‌اش ۲۹ و ۳۰ ژوئن، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ سپتامبر، ۲، ۶ و ۷ اکتبر، ۲، ۳ و ۲۶ نوامبر (در فستیوال تئاتر ایرانی در اورانیا تئاتر) خواهد بود.
هیئت ژوری تئاتر کلن
علیرضا کوشک‌جلالی، برنده جایزه افتخاری تئاتر شهر کلن آلمان، به‌عنوان یکی از اعضای دائمی هیئت ژوری انتخاب بهترین‌های تئاتر شهر کلن انتخاب شد.
برندگان بیست‌وهفتمین فستیوال رقص و تئاتر کلن در هفت رشته معرفی شدند. امسال جایزه افتخاری تئاتر کلن آلمان در تقدیر از یک شخصیت ممتاز به علیرضا کوشک‌جلالی، نویسنده، کارگردان و مترجم تئاتر، اختصاص یافت.
هیئت داوران، این جایزه دوهزارو ۶۰۰ یورویی را به پاس فعالیت‌های بیش از ۲۰ ساله علیرضا کوشک‌جلالی در تبادل فرهنگی و هنری به او اهدا کرد. در این مراسم فرنلی بوسمن، بازیگر و نخستین معلم جلالی در آلمان و همسرش، پتر بوسمن که یکی از معماران برجسته این کشور است و طراحی صحنه بسیاری از نمایش‌نامه‌های جلالی را برعهده داشته، از دوستی و کار با او از سال‌های میانی دهه ۱۹۸۰ تاکنون گفتند.
فعالیت‌های تئاتری
نمایش «من نفرت نمی‌ورزم» با بازیگری درخشان میشائیل مورگن اشترن، آخرین کارگردانی کوشک‌جلالی در آلمان است که نامزد جایزه بهترین نمایش سیاسی سال ۲۰۱۶ در شهر کلن بود. «من نفرت نمی‌ورزم» نمایشی قدرتمند و پرهیجان درباره وضعیت کنونی نوار غزه است.
روزنامه پراعتبار «کلنیشه رووند شاوو» درباره اجرای این اثر تأثیرگذار نوشت: «با کارگردانی دقیق کوشک‌جلالی... مورگن اشترن، بازیگر نمایش، با چنان قدرتی به آفرینش نقش می‌پردازد که به‌سرعت بازیگربودنش را فراموش می‌کنیم. طراحی مینی‌مال صحنه بوسمن... استفاده دقیق و بجا از ویدئو پروجکشن... سکوتی طولانی در انتها و سپس تشویق بی‌امان تماشاگران».
از اواخر سال ۲۰۱۵ تاکنون، با کارگردانی یا نویسندگی او ۹ نمایش در آلمان، ایران، روسیه و ترکیه به صحنه رفته‌اند و اجرای بسیاری از آنها هنوز ادامه دارد. موضوع بیشتر فعالیت‌های جلالی، گفت‌وگوی فرهنگ‌ها، صلح و دوستی و درک متقابل فرهنگی است.
جلالی سال‌هاست در ایران نیز فعالیت‌های تئاتری‌اش را ادامه می‌دهد و در کنار اجرای نمایش‌نامه‌های پربیننده و دریافت جوایز فراوان، با برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی به پرورش هنرجویان جوان شهرستان‌ها می‌پردازد و پرورش هنرجویان شهرستانی برای او به هدفی بزرگ تبدیل شده است.
کوشک‌جلالی سعی در انتقال آنچه از تئاتر اروپا آموخته، به هنرجویان شهرستان‌ها دارد و با کمک عاشقان جوان تئاتر شهرستان‌ها، سعی در «تمرکززدایی» می‌کند و در همین راستا کارگردانان تهرانی را تشویق می‌کند که به کار در شهرستان‌ها بپردازند.

روزنامه شرق

نظر شما