شناسهٔ خبر: 55364 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «مردم شناسی تحول در علوم انسانی» منتشر شد

کتاب «مردم شناسی تحول در علوم انسانی» اثر دکتر ابراهیم فیاض (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) از سوی انتشارات کتاب فردا و با همکاری دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «مردم شناسی تحول در علوم انسانی» اثر ابراهیم فیاض (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) از سوی انتشارات کتاب فردا و با همکاری دفتر نشر معارف منتشر شد.

کتاب «مردم شناسی تحول در علوم انسانی» مجموعه مقالات، گفتارها، گفتگوها و مناظره های دکتر ابراهیم فیاض با موضوع علوم انسانی، تولید علم و تحول در علوم انسانی است که از منظر مردم شناسی و جامعه شناسی به این موضوع پرداخته و به همت یاسر عسگری گردآوری و تدوین شده است. پیش از این نیز دو کتاب «تولید علم و علوم انسانی»، «مردم شناسی ایرانی» از مجموعه مقالات و گفتگوهای وی از سوی انتشارات سپیده باوران تدوین و منتشر شده است و این کتاب سومین کتاب از این مجموعه است.

محتوای کتاب

عناوین مقالات و گفتگوهای این کتاب عبارتند از: تحول در علوم انسانی، علم دینی و بایسته های نواندیشی و دین پژوهی معاصر، اسرائییلیات این بار در علوم غربی!، از معنا تا هنجار؛ تأملی در معنای کلام اسلامی، کلام اسلامی آنچه هست و آنچه باید، رجعت گرایی در دوره پهلوی، بررسی اندیشه های شهید مطهری، برسی آراء و نظرات شهید مطهری، بررسی اندیشه و روش فکری شهید بهشتی، بررسی اندیشه های دکتر شریعتی، اشکال شریعتی در نقد روحانیت، جامعه نه امت آری؛ مردم شناسی ولایت فقیه، واقعیت ما و حقیقت موعود؛ مهدویت، عقلانیت و فطرت، هنوز حرفی برای گفتن نداریم (وحدت حوزه و دانشگاه)، گسل های دانش در دانشگاه وارداتی مانع جدی آزاداندیشی، دانشگاه و سندروم ISI، از رنجی که می بریم، درآمدی بر الگوی پیشرفت حکمت بنیاد، خطر بازگشت به فقه سکولار، از دانش های انتزاعی به مهارتی، اسلام دین یا مکتب؟، نقد؛ ضرورت و چگونگی آن در جامعه ایرانی، انقلاب اسلامی و ضد انقلاب اسلامی، توسعه عقلانی؛ بررسی مولفه های دینی و اقتصادی توسعه در ایران، حدیث و الگوی ارتباطی، نظریه پردازی متقابل دین و علم از منظر امام خمینی(ره)، ارتباطات؛ انسانی یا جمعی؟، نه عرفان شرقی و نه فلسفه غربی؛ فقط حکمت اسلامی، موعودگرایی و مدرنیسم؛ چاره کار تقویت فقه است، مکتب ایرانی و دیدگاهها در این باره، ساختارها و آدمها، تولید ملی و نقش حوزه و علوم انسانی، آسیب شناسی وضعیت ترجمه و علوم انسانی، از اصول فقه گرایی تا روشنفکری دینی، فردوسی؛ زمینه ساز ظهور فلسفه اشراق، جستاری نظری بر امکان طرح جامعه شناسی دینی و آینده علوم اجتماعی در ایران.

بخشی از کتاب

برای تحول در علوم انسانی، ما همزمان با سه چیز در تماس هستیم: ۱. جهان پدیداری که برای ما نرم افزار است؛ یعنی اسلام، ۲. مکان و جغرافیای ما یعنی ایران، ۳. تاریخ که تمدن شناسی است؛ یعنی تمدنی که در تاریخ ما حضور داشته است که در حال حاضر تمدن غرب است. اگر هر کدام از این سه گانه را یک ضلع مثلث فرض کنیم نقطه ثقل این مثلث «فرهنگ» است؛ یعنی این بحث نوعی هرمنوتیک مردم شناختی یا هرمنوتیک فرهنگی است.

آشنایی با ابراهیم فیاض

ابراهیم فیاض را خیلی ها می شناسند. از دانشجویان علوم انسانی دانشگاه های تهران و طلبه های حوزه علمیه گرفته تا فعالان عرصه فرهنگی. تلاش او برای جامع نگری و متفاوت نگری برخی را دلزده و برخی دیگر را به اندیشیدن واداشته است. به صراحت لهجه، آزاداندیشی و تحلیل‌های ابتکاری، مناقشه برانگیز و ساختارشکن مشهور است. شیوه نگرش سیالی که فیاض ذیل دیدگاه ‌های مردم شناسانه ارائه می‌کند دایره وسیعی را دربرمی‌گیرد. از موضوعات و مقالات و گفتگوها و کتابهایش هم می‌توان گوشه‌ای از این گستره را دریافت.

فیاض در چارچوب و چنبره رشته علمی خویش محصور و منجمد نمانده است و اگر وصف چند وجهی بودن مباحث جامعه شناسی و مردم شناسی از ویژگی های این رشته باشد، وی با ضریبی تصاعدی، دغدغه های اسلامی و انقلابی خود را بر زمینه جامعه شناسی پی می گیرد و جستجو می کند و به دنبال ریشه یابی موانع تاریخی و معرفتی تولید علم و بایسته های آن ناظر بر بوم منطقه و جامعه اسلامی است.

ابراهیم فیاض، دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشگاه امام صادق(ع) و و هم اکنون دانشیار گروه مردم شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است.

مشخصات

چاپ اول کتاب «مردم شناسی تحول در علوم انسانی» در ۴۵۲ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۰۰۰۰ تومان از سوی انتشارات کتاب فردا منتشر شده است. از این نویسنده و پژوهشگر تاکنون کتابهای «تعامل دین، فرهنگ و ارتباطات»، «مردم شناسی دینی توسعه در ایران»، «تولید علم و علوم انسانی»، «مردم شناسی ایرانی: تأملاتی در وضع امروز ایران»، «ایران آینده؛ به سوی الگوی مردم‌ شناختی برای ابرقدرتی ایران»، «جامعه ‌شناسی معرفتی ادبیات و ارتباطات» و «مهندسی فرهنگ عمومی: رهیافت های نظری» منتشر شده است. «مردم شناسی دانشگاه ایرانی»، «مردم شناسی سینما و رسانه ایرانی» و «مردم شناسی خانواده ایرانی» از دیگر کتب در دست تدوین مجموعه مقالات، گفتارها و گفتگوهای این استاد دانشگاه است.

انتشارات کتاب فردا از ناشران تخصصی در حوزه علوم انسانی است که در سال ۱۳۹۲ ناشر برگزیده کتاب سال حوزه شده است که «جهان­ های اجتماعی»، «نماد و اسطوره»، «روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی»، «انواع و ادوار روشنفکری» و «اخلاق و عرفان»(حمید پارسانیا)، «تحلیل ماهیت تکنولوژی» و «مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات» (عبدالعلی رضایی)، «بینش تمدنی؛ بر اساس درس­های استاد محمدمهدی میرباقری»، «تحول در علوم انسانی» (۳جلد)، «گفتمان تجدد» (محمدرضا خاکی)، «تحلیل هویت علم دینی و علم مدرن» (محمدرضا خاکی)، «نظریه سیاسی شهید صدر» (طالب همدانی)، «تحول حوزه علمیه و روحانیت» (علیرضا پیروزمند)، «جستارهایی در فقه حکومتی» (عباسعلی مشکانی سبزواری)، «تأملاتی در فلسفه اسلامی» (سید یدالله یزدان ­پناه)، «هویت ما» (حسین کچویان) و «واکاوی بنیان­ های ایدئولوژیک سند ۲۰۳۰» (رضا حبیبی) از آن جمله است.

برای کتاب این کتاب و دیگر آثار ابراهیم فیاض و محصولات انتشارات کتاب فردا، با شماره ۰۲۵۳۷۷۴۶۹۹۲ یا سایت اینترنتی Bookroom.ir  می توانید تماس بگیرید. فروشگاه های معتبر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فروشگاه های پاتوق کتاب در سراسر کشور (دفتر مرکزی ۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴) نیز محل عرضه آثار این ناشر هستند.

نظر شما