شناسهٔ خبر: 55382 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خاطرات مستند خسروشاهی درباره روژه گارودی؛ اندیشمند مسلمان

چهاردهمین دفتر از مجموعه «حدیث روزگار» با عنوان «خاطرات مستند سید هادی خسروشاهی درباره‌ روژه گارودی» از سوی انتشارات کلبه شرق قم منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  روژه گارودی (Rogeh garudy)، اندیشمند و فیلسوف مبارز فرانسوی، پس از ۹۶ سال زندگی همراه با تلاش و مبارزه و فعالیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، در ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ در محل زندگی خود در پاریس درگذشت، ولی در واکنش به این خبر، روشنفکران و اندیشمندان غربی و رسانه‌ های غربی هم به بزرگداشت او نپرداختند و موضوع با بایکوت خبری عجیبی مواجه شد.

روژه گارودی که در روزگاری عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست فرانسه ـ از احزاب قوی چپ در اروپا ـ و ایدئولوگ معروف حزب و عضو مجلس سنای آن کشور بود، یک شخصیت جهانی بود که اسلام ‌گرایی و موضع انسانی او در قبال مسأله فلسطین و تشکیک تاریخی و مستدل در افسانه هولوکاست در کتاب معروف «افسانه‌های بینانگذار سیاست اسرائیل» او، علت سکوت غرب در قبال درگذشت وی شد. استاد خسروشاهی در ادامه انتشار خاطرات مستند خود و برای شکستن سکوت خبری و شناساندن بیشتر این شخصیت برجسته مسلمان‏، با مراجعه به یادداشت‌ ها و مقالات خویش، به ذکر خاطراتی از چند دیدار با وی در الجزایر، فرانسه و ایران پرداخت. استاد خسروشاهی در بخش‏های اول این کتاب به معرفی و تبیین زندگی، فعالیت‏ ها و دیدیگاه های گارودی می ‏پردازد.

محتوای کتاب

کتاب «خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره‌ روژه گارودی» از شش بخش تشکیل شده است: از کلیسا به مسجد؛ از مارکسیسم به اسلام (روزنامه اطلاعات، تیر ۱۳۹۱)، روژه گارودی مغضوب صهیونیست ‌ها و ارتجاع عرب (گفتگو با ماهنامه پاسدار اسلام، شماره ۶۸۸)، پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر معیارها (ترجمه گفتگوی روژه گارودی با مجله نوول ابزرواتور)، مفهوم جمهوری اسلامی چیست؟ (مقاله ‏ای از گارودی)، سید جمال الدین و انحطاط تمدن و نوگرایی اسلامی (سخنرانی گارودی در کنگره جهانی بزرگداشت سید جمال ‏الدین اسدآبادی در سال ۱۳۷۵ در تهران)، یک دیدگاه درباره انقلاب اسلامی (ترجمه متن مقاله گارودی برای سمینار طرح تمدن ‌های اسلامی و امام خمینی(ره) در دمشق).

دکتر روژه گارودی، مخالف و منتقد رژیم آل سعود

یک نکته‏ ای که کمتر درباره روژه گارودی بیان شده، نگاه حمایت ‏آمیز او از انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) و نگاه انتقادی شدید وی به رژیم آل‏ سعود است که کمتر کسی به آن توجه کرده است و این هم از ویژگی ‏های برجسته کتاب‏های خاطرات استاد خسروشاهی است. در بخشی از این کتاب می‏خوانیم: «گارودی از لحاظ اندیشه سیاسی با آل‏ سعود نه تنها موافق نبود، بلکه با آن به مبارزه پرداخت. وی شجاعانه طی مقالاتی، فساد و تباهی درباره آل سعود را افشا کرد. او در فاجعه قتل ‏عام مسلمانان ایرانی در تظاهرات «برائت از مشرکین» در مکه مکرمه توسط مزدوران و دژخیمان سعودی به افشاگری پرداخت و اقدام وحشیانه آنان را تقبیح نمود و مقالات او در این زمینه در مطبوعات اروپایی منتشر گردید. او در مورد دعوت شاه فهد از نیروهای آمریکایی و سپس حمله متجاوزین آمریکایی به عراق، به شدت این عمل آل‏ سعود را تقبیح نمود و حتی فهد را فردی نامسلمان نامید و اقدام او را نوعی «روسپی‌گری سیاسی» خواند.»(ص۳۱)

آثار مهم روژه گارودی

از روژه گارودی ده‌ها کتاب و صدها مقاله در زمینه‌های مختلف به یادگار مانده است که بعضی از آنها در سال‌های اخیر به فارسی ترجمه شده ‌اند: «آمریکا سردمدار انحطاط»، «رقص زندگی»، «زنان چگونه به قدرت می‌ رسند؟»، «آمریکاستیزی چرا؟»، «هشدار به زندگان»، «محاکمه آزادی»، «پرونده اسرائیل و صهیونیسم سیاسی»، «محاکمه صهیونیسم اسرائیل»، «عظمت و شکست مسلمانان»، «حق پاسخگویی»، «در شناخت هگل»، «وعده‌ های اسلام» و «اسلام دین آینده جهان» و...

مشخصات

چاپ اول این کتاب در ۱۱۴ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۹۰۰ تومان از سوی انتشارات کلبه شروق قم عرضه شده است. تاکنون خاطرات مستند خسروشاهی درباره شخصیت ها و جریانات زیر منتشر شده است: علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، امام موسی صدر، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، آیت الله هاشمی رفسنجانی،  ابراهیم یزدی، محمدعلی جمال زاده، احمد بن بلا (الجزایر)، حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، مشروطه مشروعه و علمای تبریز، تاریخ نگاری معاصر و کودتای ۲۸ مرداد، طرح مرکز فرهنگی اسلامی اروپا، حزب خلق مسلمان. به زودی خاطرات مستند ایشان درباره امام خمینی، مقام معظم رهبری، شهید مطهری، شهید بهشتی، شیخ آقابزرگ تهرانی و محمدحسنین هیکل (مصر) و سه مجموعه مفصل «خاطرات درباره شخصیت های علما و بزرگان حوزه»، «خاطرات درباره شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخلی»، «خاطرات درباره شخصیت های بین المللی و نهضت جهانی اسلام» منتشر می شود.

برای تهیه مجموعه آثار و خاطرات مستند خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی ‌های اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید.

نظر شما