شناسهٔ خبر: 55480 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«توسعه فرهنگی در ایران» با مقدمه عماد افروغ

مجموعه مقالات «توسعه فرهنگی در ایران» به کوشش مهدی آرانی مولایی و با مقدمه عماد افروغ از سوی انتشارات کتاب فردا در قم منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ توسعه از جمله اموری است که سالهاست در کشور ما مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نظریات و دیدگاه ‌های متفاوتی در این حوزه وجود دارد. سیاستگذاران و مدیران ارشد کشور نیز همواره سعی کرده ‌اند فرآیند توسعه در کشور را ادامه داده و از این مسیر مشکلات کشور را حل نمایند؛ اما این فرآیند بدون رسیدن به نتیجه مطلوب طی چندین دهه همچنان ادامه دارد. یکی از مشکلات اساسی در بحث توسعه، تفاوت رویکردهای اجرایی به این موضوع و تغییر مسیر حرکت توسعه با تغییر دولت‌ها و مسئولان اجرایی است. بدون شک از عوامل اساسی و مؤثر در تغییر نحوه عمل، تفاوت در مبانی و رویکردهای نظری به موضوع توسعه است. برخی (دیدگاه نوسازی) معتقدند که جریان نوسازی و تجدد به‌ واسطه گسترش و نشر عناصر فرهنگی کشورهای غربی در کشورهای جهان سوم، به ‌وقوع می ‌پیوندد و برخی در مقابل (نظریه وابستگی) معتقدند که ارتباط با غرب نه ‌تنها سبب توسعه ‌یافتگی نمی ‌شود که ریشه‌های اصلی عقب‌ ماندگی را باید در ذات توسعه‌ طلبانه سرمایه ‌داری غرب و تضادهای ذاتی آن در قالب استعمار، امپریالیسم، شرکت‌های چندملیتی و... جستجو کرد.

مجموعه مقالات «توسعه فرهنگی در ایران» که ماحصل تلاش‌های دانشجویان دوره اول رشته سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با نظارت دکتر عماد افروغ است، تلاش دارد ضمن بررسی و نقد نظریات رایج در حوزه توسعه، نظریه توسعه فرهنگی را به‌ عنوان بدیل و جایگزین آن مطرح نماید. توسعه فرهنگی به‌ دنبال این است، که برخلاف فرآیند مدرنیته و مدرنیزاسیون، با یک رویکرد درونی و بومی و بهره ‌مندی از پیامدهای مؤثر بیرونی توسعه، به شناخت عمیق باورها و ارزشهای ملی و محلی فرهنگ جامعه خود بپردازد و بر اساس آن از خلاقیت ‌های انسان درجهت رشد میراث معنوی و فرهنگی خود در دنیای حاضر بهره ببرد و به اشاعه و تقویت آن دسته از رفتارهای فرهنگی که نشأت ‌گرفته از ارزش‌های بومی و ملی است، بپردازد تا بتواند فرهنگ خود را جهانی نماید.

محتوای کتاب

کتاب «توسعه فرهنگی در ایران» از یک پیشگفتار و یک مقدمه و دوازده مقاله تحلیلی درباره توسعه فرهنگی در ایران تشکیل شده است که علارتند از: ۱. بررسی و نقد نظریات توسعه و درآمدی بر توسعه فرهنگی، ۲. بررسی تحلیلی اهداف و غایات در توسعه فرهنگی (رحیم کارگر)، ۳. نگرش انتقادی به مولفه های فرهنگ توسعه و درآمدی بر مولفه های توسعه فرهنگی (یوسف حسین نژاد)، ۴. رویکردی انتقادی به مبانی و مفهوم توسعه؛ بازتعریف مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی مفهوم توسعه با رویکرد معنویت گرا (کمیل قیدرلو و مینا نوروزی)، ۵. مفهوم شناسی فرهنگ و بررسی چالش های مواجهه با جهانیت (کمیل قیدرلو و مریم جانقربان)، ۶. بازخوانی انتقادی توسعه فرهنگی در عصر صفویه (محمدرضا بهمنی خدنگ)، ۷. جایگاه خرده نظام های فرهنگی در دستیابی به توسعه مطلوب در ایران (حمید خیرآبادی)، ۸. توسعه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و الزامات ساختاری و محتوایی دولت (رحمان یاسی)، ۹. ریشه یابی فکری ـ فرهنگی برنامه های توسعه؛ با نگاهی جریان شناسانه به آسیب های توسعه در ایران پس از انقلاب اسلامی (فرشاد مهدی پور)، ۱۰. موانع توسعه فرهنگی در ایران (مهدی مولایی آرانی)، ۱۱. توسعه فرهنگی در عرصه سیاست های کلان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و پیشنهاد سیاست های مطلوب (رحمان یاسی)، ۱۲. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به مثابه پلی میان نظر و عمل؛ چارچوب روش شناسی جهت راهبری دستیابی به الگو (محمدرضا بهمنی خدنگ).

بخشی از کتاب

در بخشی از مقاله «موانع توسعه فرهنگی در ایران» می‌خوانیم: «حاکمیت نگاه دولتی و کم توجهی به نقش مردم، محوریت نظام اقتصادی در برنامه های توسعه، سبقت گرفتن نظام تکنولوژی بر نظام اندیشه و فکر، رابطه قدرت ـ منزلت به جای منزلت ـ قدرت و شیوه ارتباط حوزه های علمیه نشان می دهدکه برای عملیاتی شدن توسعه فرهنگی نیازمند تبیین صحیح روابط و الگوهای ساختاری در مناسبات میان نظام های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... هستیم. الگوهای غلط ساختاری سبب شده است توسعه اقتصادی در همه بخش ها به عنوان مبنا و هدف قرار گیرد. توسعه فرهنگی نیازمند دانشمند و دانش و وجود روحیاتی همچون جمع گرایی افقی می باشد.»(ص۳۹۹)

مشخصات

چاپ اول کتاب «توسعه فرهنگی در ایران» در ۴۹۸ صفحه، تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۵۰۰۰ تومان از سوی انتشارات کتاب فردا عرضه شده است.

انتشارات کتاب فردا از ناشران تخصصی در حوزه علوم انسانی است که در سال ۱۳۹۲ ناشر برگزیده کتاب سال حوزه شده است که «مردم ­شناسی تحول در علوم انسانی» (دکتر ابراهیم فیاض)، «روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی»،  «انواع و ادوار روشنفکری»، «اخلاق و عرفان» و «نماد و اسطوره» (دکتر حمید پارسانیا)، «مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات» (عبدالعلی رضایی)، «بینش تمدنی؛ بر اساس درس­های استاد محمدمهدی میرباقری»، «نظریه سیاسی شهید صدر» (طالب همدانی)، «تحول حوزه علمیه و روحانیت» (دکتر علیرضا پیروزمند)، «جستارهایی در فقه حکومتی» (عباسعلی مشکانی سبزواری)، «تأملاتی در فلسفه اسلامی» (استاد سید یدالله یزدان ­پناه)، «هویت ما» (دکتر حسین کچویان)، «کتاب کتاب؛ منظومه فکری رهبر معظم انقلاب درباره کتاب» (مجید تقی زاده)، «آسیب شناسی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» (حسین ایزدی)، «کالبدشناسی فرهنگی فتنه ۸۸» (استاد سید محمدمهدی میرباقری) و «واکاوی بنیان­ های ایدئولوژیک سند ۲۰۳۰» (رضا حبیبی) از آن جمله محصولات این ناشر است.

برای کتاب این کتاب و دیگر محصولات انتشارات کتاب فردا، با شماره ۰۲۵۳۷۷۴۶۹۹۲ یا سایت اینترنتی Bookroom.ir  می توانید تماس بگیرید. فروشگاه های معتبر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فروشگاه های پاتوق کتاب در سراسر کشور (دفتر مرکزی ۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴) نیز محل عرضه آثار این ناشر هستند.

نظر شما