شناسهٔ خبر: 55542 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مستند «شرقی» در توکیو رونمایی می‌شود

مراسم رونمایی از مستند «شرقی» فیلمی با موضوع پروفسور ایزوتسو، اسلام‌شناس شهیر ژاپنی در توکیو از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مستند «شرقی» پرتره‌ای از زندگی، آثار و افکار و اندیشه‌های توشیهیکو ایزوتسو، اسلام‌شناس شهیر ژاپنی در آستانه نودمین سال روابط رسمی ایران و ژاپن، در توکیو (پایتخت) رونمایی می‌شود.

آیین رونمایی از مستند «شرقی» روز سه‌شنبه دوم مردادماه به همت سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن با حضور آکیرا ماتسوموتو، آخرین بازمانده از شاگردان پروفسور ایزوتسو و حجت‌الاسلام حشمتی، مشاور وزیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار می‌شود.

«شرقی» ساخته مسعود طاهری، مستندی است پرتره از زندگی، آثار و افکار توشیهیکو ایزوتسو است که ساخت آن خردادماه امسال به اتمام رسید و اکنون آماده نمایش است.

توشیهیکو ایزوتسو، اندیشمند، فیلسوف، اسلام‌شناس و قرآن‌پژوه ژاپنی است که توجه ویژه‌ای به سنت‌های شرقی اعم از عرفانی، فلسفی و دین و آیین‌های شرقی مانند اسلام، تائوئیسم و بودیسم داشت که در نهایت به مطرح کردن فلسفه اصلیش یعنی فلسفه شرقی منجر شد که بخش بزرگی از فیلم به شکل‌گیری پایه‌ها و نقد همین فلسفه اختصاص دارد.

در این فیلم بیش از شصت تن از افراد و شخصیت‌های برجسته در مورد زندگی، آثار و افکار این شخصیت علمی ژاپنی به اظهار نظر پرداخته‌اند که از جمله آنها می‌توان به هرمان لندولت، مهدی محقق، مرحوم توشیو کورودا، آکیرا ماتسوموتو، راهب بزرگ کوسی موری موتو، پیر لوری، ویسنوسکی، خوان خوزه لوپز و بسیاری از شخصیت‌های مطرح و شناخته شده اشاره کرد.

نظر شما