شناسهٔ خبر: 55546 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مستند «شرقی» زندگینامه ایزوتسو رونمایی می‌شود

مراسم رونمایی از مستند «شرقی» زندگینامه پروفسور ایزوتسو در توکیو برگزار می‌شود.

مستند «شرقی» زندگینامه ایزوتسو رونمایی می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در آستانه نودمین سال روابط رسمی ایران و ژاپن، مستند «شرقی» پرتره‌ای از زندگی، آثار و افکار و اندیشه‌های پروفسور «توشیهیکو ایزوتسو» اسلام‌شناس شهیر ژاپنی در توکیو برگزار می‌شود.

مستند «شرقی» سه‌شنبه ۲ مرداد ماه برابر با ۲۴ جولای با حضور «آکیرا ماتسوموتو» آخرین بازمانده از شاگردان این اندیشمند بزرگ است و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، قائم مقام سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور وزیر در توکیو رونمایی می‌شود.

«شرق» ساخته مسعود طاهری مستندی پرتره از زندگی، آثار و افکار توشیهیکو ایزوتسو که سرانجام در خرداد ماه سال جاری به اتمام رسید و اکنون آماده نمایش شده است.

توشیهیکو ایزوتسو اندیشمند، فیلسوف، اسلام‌شناس و قرآن‌پژوه ژاپنی است که توجه ویژه‌ای به سنت‌های شرقی اعم از عرفانی، فلسفی و آیین‌های شرقی مانند اسلام، تائوئیسم و بودیسم داشت که در نهایت به مطرح کردن فلسفه اصلیش یعنی فلسفه شرقی شد که بخش بزرگی از فیلم به شکل‌گیری پایه‌ها و نقد همین فلسفه اختصاص دارد.

در این فیلم بیش از ۶۰ تن از افراد و شخصیت‌های برجسته در مورد زندگی، آثار و افکار این شخصیت علمی ژاپنی اظهار نظر کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به سید حسین نصر، هرمان لندولت، مهدی محقق، مرحوم توشیو کورودا، آکیرا ماتسوموتو، راهب بزرگ کوسی موری موتو، پیر لوری، ویسنوسکی، خوان خوزه لوپز، داریوش شایگان و بسیاری از شخصیت‌های مطرح و شناخته شده اشاره کرد.

این مراسم از سوی سفارت و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و با همکاری مسعود طاهری نویسنده، تهیه کننده و کارگردان مجموعه برگزار می‌شود.

نظر شما