شناسهٔ خبر: 55609 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کانت و فلسفه معاصر» اثر لوسین گلدمن

کتاب «کانت و فلسفه معاصر» اثر لوسین گلدمن یکی از کتاب‌های تازه منتشر شده در انتشارات نگاه است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «کانت و فلسفه معاصر» اثر لوسین گلدمن به تازگی و با ترجمه پرویز بابایی در  انتشارات نگاه منتشر شده است.

لوسین گلدمن به سال ۱۹۱۳ در بخارست پایتخت رومانی متولد شد. او حقوق را در دانشگاه بخارست و فلسفه را در وین پیش از عزیمت به پاریس در ۱۹۳۴ گذراند. وی که در زادگاه خود با اندیشه مارکسیستی آشنا شده بود در وین با شرکت در کلاس‌های درس ماکس آدلر مارکسیست اتریشی، و مطالعه آثار مارکس و لوکاچ پیوند خود را با این اندیشه عمیق‌تر ساخت. گلدمن تحصیلات فلسفی خود را در سوربن ادامه داد. در ۱۹۴۲، جنگ وی را ناگزیر به ترک پاریس و عزیمت به سویس کرد. در سویس برای دومین بار در یکی از اردوگاه‌های پناهندگان زندانی شد و با وساطت دانشمند مشهور ژان‌پیاژه آزاد شد. وی دو سال با ژان پیاژه در ژنو همکاری داشت و در این دوران کتاب حاضر را که تز دکترای او در فلسفه بود نخست به زبان آلمانی با عنوان انسان، اجتماع و جهان در فلسفه امانوئل کانت نوشت. سپس به پاریس بازگشت و در ۱۹۵۸ به سمت مدیریت گروه پژوهشی در اکول‌پراتی (دانشسرای عالی پاریس) منصوب شد. بجز کانت و فلسفه معاصر، آثار عمده وی بدین قرارند: علوم انسانی و فلسفه، پژوهش‌های دیالکتیکی (۱۹۵۹). لوسین گلدمن در اکتبر ۱۹۷۰ در پاریس درگذشت.

در معرفی این کتاب چنین می‌خوانیم که کتاب حاضر یکی از معدود پژوهش‌هایی است که فلسفه کانت را به‌طور کلی مورد بررسی قرار می‌دهد. لوسین گلدمن رابطه میان ادوار انتقادی و پیش‌انتقادی را در تحول اندیشه کانت مطالعه می‌کند و بر این باور است که غفلت گسترده دوره پیش‌انتقادی، فهم شایسته دوره انتقادی را زایل نموده است.

گلدمن ایده‌های کانت را در بافت اجتماعی و تاریخی‌شان قرار می‌دهد. در این اثر بود که گلدمن پایه کاربرد مضمون «نگرش تراژیک» را گذاشت که به پژوهش درخشان وی درباره پاسکال و راسین، یعنی خدای پنهان گسترش یافت.

گلدمن هفت سال کار پیوسته را به تألیف این اثر اختصاص داد. این کتاب در واقع ادامه بررسی پیشین او درباره کانت و تحلیلی مارکسیستی از ادبیات و فلسفه در فرانسه است. نتیجه کار او به عنوان نمونه کاربست مارکسیسم اصیل زبانزد همگان گشت و کسانی چون ژان پل سارتر در نقد عقل دیالکتیکی به ستایشِ آن برخاستند. گلدمن اصرار دارد که فلسفه دینِ کانت، فلسفه تاریخِ نقابداری بود که توانست به آسانی از تزیینات کلامی‌اش رها گردد. گلدمن نگرش کلیت کانت را با جهان‌نگری اساسآ متفاوت تجربه‌گرایی و خردگرایی فرانسوی مقایسه می‌کند و سرشت کمک ویژه و قطعی کانت را در گسترش فلسفه اروپایی به اثبات می‌رساند. با انجام این کار، او نشان می‌دهد که چرا هگل، مارکس و لوکاچ به تفکّر کانت چونان مکملِ فلسفیِ انقلاب فرانسه می‌نگریستند. به باور مارکوزه این کانت بود که گلدمن را به سوی مارکسیسم کشاند و نه هگل.

کتاب «کانت و فلسفه معاصر»  را می‌توانید با قیمت ۲۸ هزارتومان تهیه کنید.

نظر شما