شناسهٔ خبر: 55738 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بهمن فرمان‌آرا : اسم زندگی‌نامه‌ام را گذاشته‌ام «هفتادوپنج سالِ اول»

کتاب «هفتادوپنج سالِ اول» شامل گفت‌وگوهای محسن آزرم با بهمن فرمان‌آرا درباره زندگی و آثار این فیلمساز از سوی نشر چشمه منتشر می‌شود.

اسم زندگی‌نامه‌ام را گذاشته‌ام «هفتادوپنج سالِ اول»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ بهمن فرمان‌آرا گفت: نشر چشمه کتابی را در دست انتشار دارد که حاصل جلسات متعدد مصاحبه محسن آزرم با من درباره زندگی، آثار و نگاهم به هستی و جهان پیرامونم است. اسم این کتاب را خود من «هفتادوپنج سالِ اول» گذاشته‌ام. امیدوارم این کتاب همین امسال در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

وی افزود: بحث درباره فیلم‌ها زیربنای اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهد. در این کتاب به دنبال تسویه حساب شخصی با افراد نبودم. به طبع در طول زندگی نامهربانی‌های بسیاری از افرادی دیده‌ام که اکثر آنها چهره‌های شاخص و مشهوری هم هستند، اما مخاطب در این کتاب با مسائل شخصی و خصوصی من مواجه نمی‌شود.

کارگردان فیلم «دلم می‌خواد» ادامه داد: اصولا نگاه من به جهان هستی و دنیای پیرامونم، دیدگاهم درباره فیلمسازی و چرایی و فلسفه پرداختن به سوژه‌هایی که در فیلم‌هایم به آنها پرداختم، محتوای کتاب را تشکیل می‌دهد.

فرمان آرا همچنین به دغدغه‌هایش برای بیان زندگی و کار حرفه‌ای خود در سینما اشاره کرد و گفت: دوست صمیمی‌ام مرحوم زاون قوکاسیان نیز تلاش کرد تا من را مجاب کند که کتابی در قالب تاریخ شفاهی درباره زندگی‌ام کار کند، اما من انتشار چنین کتابی را قبول نکردم، چرا که نمی‌دانستم آن کتاب قرار است به چه مصرفی برسد، چه کسانی از آن استفاده می‌کنند، چه مقداری از آن استفاده می‌شود و مثلا چرا اسم برخی از اشخاص در ویراست نهایی کتاب حذف می‌شود؟ پاسخ این سوالات برای من مهم بود، اما چون در پیشنهاد مرحوم زاون به این پاسخ‌ها نرسیدم، بنابراین از تهیه آن کتاب چشم‌پوشی کردم.


بهمن فرمان‌آرا متولد سال 1320، یکی از شاخص‌ترین فیلمسازان ایرانی از دهه 50 شمسی به بعد است. نگاه اگزیستانسیالیستی او به هستی و مرگ در فیلم‌هایی چون «بوی کافور عطر یاس»، «یک بوس کوچولو» و «خانه‌ای روی آب» مورد توجه منتقدان قرار گرفت. از دیگر فیلم‌های شاخص او می‌توان به «شازده احتجاب» و «سایه‌های بلند باد» اشاره کرد.

بهمن فرمان‌آرا در حوزه کتاب نیز دستی بر آتش دارد و کتاب «فیلم ساختن» نوشته سیدنی لومت با ترجمه او به فارسی منتشر شده است. منتقدان ترجمه این کتاب را ستوده‌اند. نشر چشمه چاپ سوم «فیلم ساختن» را چندی پیش با شمارگان 500 نسخه، 182صفحه و بهای 18 هزار تومان روانه بازار کتاب‌های سینمایی ایران کرد.

همچنین درباره فرمان‌آرا نیز کتاب «بهمن فرمان‌آرا: زندگی و آثار به انضمام فیلمنامه کامل خانه‌ای روی آب» به قلم سعید عقیقی و رضا درستکار منتشر شده است.

نظر شما