شناسهٔ خبر: 55744 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

واکنش‌ها علیه آمازون و فوربس / کتابخانه‌ها نابودشدنی نیستند

خبرنگار و نویسنده مجله فوربس در مقاله‌ای اعتقاد خود را درباره کتابخانه‌ها اینگونه نوشت که آمازون باید کاری کند که این مکان‌ها به زودی نابود شوند چون پول مالیات‌ها را به هدر می‌دهند.

واکنش‌ها علیه آمازون و فوربس / کتابخانه‌ها نابودشدنی نیستند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ روز یکشنبه هفته گذشته مجله مشهور فوربس در مقاله‌ای نوشت که آمازون باید تا جایی پیش رود که کتابخانه‌ها محو شوند تا پول‌های مالیات به هدر نرود. در پی این مقاله جنجالی بسیاری از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر به این مقاله حمله کردند و نوشتند که کتابخانه‌ها باید حفظ شوند. هرچند سایت مجله فوربس این مقاله را از سایت خود برداشت ولی هنوز هم کاربران شبکه‌های اجتماعی به پست‌های خود ادامه می‌دهند.

«پانوس موردوکوتاس» نویسنده و خبرنگار در مقاله خود اعتقاد داشت که کتابخانه‌ها زیاد برای جامعه بشری در دنیای دیجیتال اهمیت ندارند و بیشتر بودجه‌های دولتی را به هدر می‌دهند. این نویسنده اظهار امیدواری کرده بود سایت‌هایی مثل آمازون بالاخره بتوانند کتابخانه‌ها را از بین ببرند و جایگزین بهتری برای فروش و عرضه کتاب شوند.

بعد از این مقاله هزاران نفر از کاربران توئیتر کمپینی راه انداختند و عشق و علاقه خود را به کتابخانه‌ها بیان کردند. کاربران روی این مسئله تاکید کردند که کتابخانه‌ها برای هر جامعه‌ای ضروری هستند و باید در هر شرایطی حفظ شوند. بسیاری از پست‌ها نظرسنجی‌های مختلفی که توسط موسسه پیو شده بود را منعکس کردند. در یکی از نظرسنجی‌های سال 2014 موسسه پیو اعلام کرده بود 36 درصد از جمعیت 18 تا 30 ساله‌های آمریکایی از خدمات کتابخانه‌ای استفاده می‌کنند.  

جان اف. زابو کتابدار کتابخانه عمومی شهر لس آنجلس در یکی از پست‌های توئیتری خود نوشته بود: «کتابخانه‌های عمومی همیشه یکی از مراکز فعال فرهنگی هر جامعه‌ای بوده‌اند و نمی‌توان آنها را تعطیل کرد. نه آمازون و نه هیچ سایت دیگری قادر به این کار نخواهد بود.»
وی نوشت: مردم هنوز به کتابخانه می‌آیند و امانت گرفتن کتاب را دوست دارند و با وجود ابزارهای تکنولوژی پیشرفته هنوز کتاب جایگاه خود را حفظ کرده است.
فام کوندلو مدیر کتابخانه کتابخانه اولدبریج در کالیفرنیا نیز به برنامه‌های متنوعی اشاره کرد که کتابخانه‌ها امروزه برای اقشار مختلف به خصوص نوجوانان برگزار می‌کنند. وی نوشت: این اشتباه است که کتابخانه‌ها را تنها به چشم مکانی برای نگهداری کتاب نگاه کنیم. «آنجلا مونتفینیس» مدیر روابط عمومی کتابخانه عمومی شهر نیویورک نیز درباره مقاله فوربس اظهار نظر کرد و این گونه سخنان را برخواسته از جهل افراد عنوان کرد. وی گفت: در سال گذشته تنها 300 نفر از بی‌خانمانان شهر نیویورک تنها از کتابخانه عمومی این شهر بازدید کردند. به گفته مونتفینیس  هم اکنون کتابخانه عمومی شهر نیویورک بیش از 12هزار عضو رسمی دارد که به صورت روزانه از خدمات این کتابخانه استفاده می‌کنند.

به غیر از متصدی‌های کتابخانه بسیاری دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی به شدت به اظهارنظر مجله فوربس اعتراض کردند. آنها نوشتند هیچ سایتی نمی‌تواند و نباید تهدیدی برای کتابخانه‌ها باشد چون این مکان‌ها کارکردهای فرهنگی بسیاری دارد که از عهده دیگر مکان‌ها برنمی‌آید.

نظر شما