شناسهٔ خبر: 55817 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نامه ۱۳دانشگاه برتر برای ارز دولتی/ جلسه درباره حرفهای ترامپ

رئیس دانشگاه تهران گفت: روسای ۱۳ دانشگاه برتر نامه ای تدوین کرده اند که فعالیت های ارزی دانشگاه ها در قالب ارز دولتی قرار گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمود نیلی احمدآبادی ظهر امروز در نشست خبری در دانشگاه تهران گفت: ۱۳ دانشگاه برتر کشور مکاتبه ای با دولت داشتند که فعالیت های دانشگاه، دانشمندان و کالاهای مربوط به حوزه پژوهش مشمول کالاهای اساسی قرار گیرد و دانشگاه ها بتوانند از ارز دولتی استفاده کنند.

وی افزود: اگر این موضوع محقق نشود دانشگاه ها به شدت دچار مشکل می شوند به طور مثال وقتی یک دانشجوی دکتری به فرصت مطالعاتی خارج از کشور اعزام می شود بخش زیادی از هزینه های وی از سوی دانشگاه تامین می شود. چرا که در حال حاضر دانشگاه ها برخی از تجهیزات خاص را دارند و حضور دانشجویان و اساتید در دانشگاه های خارجی موجب می شود با هزینه اندک بیشترین بهره برداری را داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: در این دانشگاه بیش از ۹ هزار دانشجوی دکتری و ۲۳ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد مشغول تحصیل هستند که فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی آنها سرمایه بسیار خوبی است اما در بیان دستاوردهای آنها به جامعه دچار ضعف هستیم.

نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران به دنبال به کارگیری دانشجویان در قالب خبرنگار-دانشجوست تا از این طریق بتواند دستاوردهای دانشگاه را به صورت کاربردی به جامعه ارائه کند.

سرقت علمی مشکل دانشگاه های بزرگ نیست

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه نظارت در دانشگاه های بزرگ کشور بسیار زیاد است، بنابراین اکنون این مراکز با مشکل سرقت علمی مواجه نیستند.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: البته نمی گوییم خطایی رخ نمی دهد ولی درصد آن بسیار پایین است.

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه سرقت علمی یک موضوع جهانی است تاکید کرد: در حال حاضر در ایران بیشتر دانشگاه هایی که بیش از ظرفیت خود پذیرش دانشجو داشته اند با این موضوع مواجه هستند.

استفاده از نظرات دانشگاهیان راهی برای جلوگیری از بروز بحران هاست

رئیس دانشگاه تهران گفت: اگر قبل از بحران های موجود در کشور به نظرات دانشگاهیان توجه می شد اکنون با این بحران ها مواجه نبودیم.

وی افزود: بیش از ۱۰ سال است که نامه اساتید در خصوص مشکلات اقتصادی نوشته شده اما به دلیل اینکه به این نامه توجه نشد اکنون با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم.

نیلی احمدآبادی اظهار داشت: باید قبل از اینکه اتفاقی در جامعه رخ دهد به حرف های دانشگاهیان گوش دهیم.

وی افزود: در کشورهای دنیا بدنه کارشناسی دستگاه ها با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی متصل هستند و فعالیت می کنند اما این اتصال در کشور ما وجود ندارد.

رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد: بسیاری از پروژه های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران با همراهی و همکاری دستگاه های اجرایی در حال انجام است و اکنون رقم قراردادهای پژوهشی این دانشگاه به ۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی به موضوع مشارکت دانشگاه تهران در مسائل جامعه اشاره کرد و گفت: به طور مثال زمانی که مسائل ۹ و ۱۰ دی در کشور رخ داد اساتید جامعه شناس، اقتصادی و علوم اجتماعی در این دانشگاه جلسه تشکیل دادند و نتایج جلسه به مسئولان ارائه شد اما این جلسه رسانه ای نشد.

رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: همچنین دانشگاه های بزرگ کشور که دارای دانشکده اقتصاد هستند نیز در دانشگاه تهران تشکیل جلسه دادند و نتایج جلسه به مسئولین ذیربط ارائه شده است.

جلسه درباره حرفهای ترامپ

وی افزود: هفته گذشته نیز جلسه ای با حضور اساتید سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در خصوص حرف های ترامپ تشکیل شد که نتایج این جلسه نیز به مسئولان ذیربط ارائه شده است.

نیلی احمدآبادی تاکید کرد: نظرات اساتید اقتصادی کشور نیز به دفتر ریاست جمهوری ارائه شده است.

وی نبود اطلاعات لازم را یکی از مشکلات پژوهشی اساتید عنوان کرد و گفت: امیدواریم با سیاست دولت در شفاف سازی اطلاعات این نقص نیز برطرف شود.

رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: طی جلساتی که با ۱۳ دانشگاه برتر کشور داشتیم قرار است دانشگاه علامه طباطبایی بسته ای در خصوص اقتصاد مقاومتی تهیه کند که بخشی از آن تهیه و مابقی در حال انجام است.

نیلی احمدآبادی اظهار داشت: همچنین برنامه داریم هسته های تخصصی از اساتید و متخصصان ۱۳ دانشگاه برتر را تشکیل دهیم تا این افراد بر اساس نیازهای جامعه مشکلات را بررسی و راه حل ارائه دهند.

وی تاکید کرد: به دلیل دیپلماسی علمی صحبت های ترامپ نتوانست یک اجماع بین المللی علیه ایران ایجاد کند.

رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: فضای بین المللی به نحوی است که دانشمندان و دانشگاه های ایران را یک بستر علمی می دانند و همین امر موجب می شود کشورهایی مانند آمریکا نتوانند ادعاهای واهی نسبت به ایران داشته باشند.

راه اندازی اولین صندوق جسورانه در دانشگاه تهران

وی عنوان کرد: از طریق دیپلماسی علمی می توانیم به شکستن فضای علیه ایران کمک کنیم. دانشگاه تهران اولین دانشگاهی است که صندوق جسورانه تشکیل داده و این صندوق دارای ۱۵ میلیارد تومان اعتبار است که ۳۰ درصد آن مختص دانشگاه تهران و مابقی مربوط به بخش خصوصی است.

رئیس دانشگاه تهران افزود: با مشارکت بخش خصوصی قرار است اولین بلوک شهر دانش نیز در سال جاری ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از هزینه های این دانشگاه از طریق بنیاد خیرین و واقفین تامین می شود گفت: در حال حاضر ۱۵۰۰ دانشجوی این دانشگاه بورسیه واقفین و خیرین هستند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تخصیص بودجه دانشگاه ها در روزهای پایانی اتفاق افتاد، گفت: باید این رویه اصلاح شود و در سال جاری نیز با توجه به اینکه ۵ ماه مالی گذشته است باید ۴۰ درصد بودجه تخصیص داده می شد اما اکنون تنها ۳۰ تا ۳۲ درصد بودجه به دانشگاه ها اختصاص داده شده است.

نیلی احمدآبادی افزود: ما تنها توانستیم حقوق و دستمزد را با این بودجه پرداخت کنیم.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دانشجویان مطمئن باشند در آغاز سال تحصیلی از نظر رفاهی و آموزشی دانشگاه چیزی کم نخواهد گذاشت.

وی گفت: سال گذشته دانشگاه کانون بحران ها نبود و بحران ها بیرون از دانشگاه شکل گرفت که این به معنای این است که بدنه دانشگاهی شرایط کشور را درک کرده و عالمانه رفتار می کنند.

نیلی احمدآبادی تصریح کرد: هر تشکلی که از ما درخواست اجرای برنامه داشته با آن موافقت شده و دانشجویان نیز با ملاحظه شرایط کشور برنامه های خود را برگزار می کنند.

وی عنوان کرد: ما با دانشجویان تعامل داریم و معتقدیم کسی خانه خود را تخریب نمی کند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: دانشگاه تهران با بخش های مختلف از جمله وزارت علوم و سایر نهادهای ذیربط همفکری دارد و در شرایط خاصی از همفکری این مراکز استفاده می کند.

وی تاکید کرد: در حوادث سال گذشته بیش از ۵۰ دانشجوی دانشگاه تهران دچار مشکل شدند که با همکاری و همراهی نهادهای امنیتی و قضایی تلاش شد که این دانشجویان با حداقل مشکلات مواجه شوند.

نیلی احمدآبادی افزود: امیدواریم دانشجویان مورد رافت اسلامی قرار گیرند و اگر دانشجویان خطایی نیز کرده اند این امر به دلیل هیجانات ناگهانی بوده است.

نظر شما