شناسهٔ خبر: 55850 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنامه کره جنوبی برای جذب ۲۰۰ هزار دانشجوی خارجی

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: دولت کره جنوبی برای نیل به اهداف جذب ۲۰۰ هزار دانشجوی خارجی تا سال ۲۰۲۳ تسهیلاتی ارائه می کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جعفر مهراد گفت: کره جنوبی در دهه ۲ هزار میلادی، بین المللی سازی را اساس سیاست های آموزش عالی این کشور اعلام کرد.

وی افزود: علت علاقه کره جنوبی به بین المللی سازی در حوزه آموزش عالی استقرار نهادهایی مانند سازمان تجارت جهانی (WTO) و توسعه موافقت نامه های تجارت آزاد (FTA) بود.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: این دو روند باعث شد تا کره جنوبی درهای خود را در بخش آموزش عالی به روی بازیگران خارجی باز و علاقه بیشتر خود را برای جهانی شدن و رقابت پذیری بین المللی نشان دهد.

مهراد عنوان کرد: رقابت پذیری بین المللی در آموزش عالی از سیاست های اساسی دولت کره جنوبی است و در سال ۲۰۱۵، دولت کره جنوبی براساس پروژه ۲۰۲۰ تحصیل در کره جنوبی برای جذب دانشجویان بین المللی بیشتر برنامه های خود را عملیاتی کرد.

وی افزود: یکی از برنامه های مهم این کشور آن است که کره جنوبی بتواند تا سال ۲۰۲۳ تعداد ۲۰۰ هزار دانشجوی خارجی را جذب و مدل های بین المللی سازی مختلفی را برای دانشگاه های خود به وجود آورد.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز عنوان کرد: کره جنوبی با تشدید رقابت پذیری جهانی می خواهد دانشجویان بیشتری را برای تحصیل به کشورهای دیگر اعزام و متقابلا فرصت های بیشتری را نیز برای تحصیل در دانشگاه های کشور در دسترس دانشجویان کره ای قرار دهد.

مهراد گفت: همزمان کره جنوبی درهای دانشگاه های خود را به روی کشورهای دیگر گشوده است.

وی اظهار داشت: کره جنوبی در برابر چالش های پیشرو جز بین المللی سازی، انتخاب دیگری ندارد.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز افزود: جمعیت دانش آموزی این کشور به شدت کاهش یافته است و در سال۲۰۱۷، نرخ زاد و ولد در حدود  ۱.۰۵ بود که پایین ترین نرخ موالید از ۲۰۰۵ به بعد به حساب می آید که در آن زمان برابر با ۱.۰۸ بود.

مهراد اظهار داشت: نرخ ورود به دانشگاه ها که شاخصی از علاقه مردم برای تحصیل در موسسات آموزش عالی است به سرعت تنزل پیدا کرده است. این نرخ در ۲۰۰۸ برابر با ۸۳.۸ درصد بود که در سال ۲۰۱۶ به ۷۰ درصد کاهش یافته است.  

وی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۷ نرخ ورود به دانشگاه ها ۶۸.۹ درصد بوده است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز تاکید کرد: در دوره هایی که برای استخدام فارغ التحصیلان دانشگاهی شغل وجود داشت اکنون هیچ تضمین شغلی وجود ندارد.

مهراد تاکید کرد: بعد از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ تعداد جوانان بیکار رو به فزونی گذاشته و بیشتر افراد به تحصیلات دانشگاهی بی تفاوت شده اند.

وی افزود: به علت کاهش تعداد دانش آموزان، دانشگاه های کره جنوبی اکنون به جذب دانشجویان خارجی برای غلبه بر مسائل مالی و افزایش تعداد دانشجویان به شدت احتیاج دارند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: گرچه آموزش عالی در کره جنوبی توسعه‌ پیدا کرده اما سطح بین المللی سازی و رقابت پذیری دانشگاه های این کشور هنوز در مقایسه با کشورهای توسعه یافته ناکافی است.

مهراد افزود: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از ۱۲۴ هزار دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه های این کشور را دانشجویان چینی تشکیل می دهند.

وی عنوان کرد: کل دانشجویان دانشگاه های کره جنوبی ۲ میلیون نفر است و این کشور ۸۰ هزار دانشجو در آمریکا دارد.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز اظهار داشت: بین المللی سازی دانشگاه های کره جنوبی عمدتا براساس موافقت نامه های همکاری استوار است.

مهراد عنوان کرد: نگاهی به برنامه های تحصیلی نشان می دهد که سهم آموزش زبان های خارجی و همکاری با دانشگاه های خارجی اندک است.  

وی افزود: تاسیس و تعداد شعبه های دانشگاه های کره جنوبی  در سایر کشورها نیز ناچیز است و در این زمینه سیاست مشخصی در برنامه‌های دولت کره جنوبی مشاهده نمی شود.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: دولت کره جنوبی برای نیل به اهداف جذب ۲۰۰ هزار دانشجوی خارجی تا سال ۲۰۲۳، تسهیلاتی مانند رفع محدودیت های صدور ویزا، پشتیبانی های بیشتر برای جذب فارغ التحصیلان و توسعه تعداد برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی را فراهم آورده است.

مهراد گفت: تدریس در بعضی از کلاس ها به زبان انگلیسی است اما برای آموزش اکثر برنامه های درسی سطح قابل قبولی از زبان کره ای به ویژه در دانشگاه های دولتی ضروری است.

نظر شما