شناسهٔ خبر: 55864 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایت محمدمنصور هاشمی از اندیشه شایگان بازچاپ شد

«آمیزش افق‌ها: منتخباتی از آثار داریوش شایگان» به قلم محمدمنصور هاشمی به چاپ پنجم رسید. این کتاب را انتشارات فرزان‌روز منتشر می‌کند. هاشمی در این کتاب به روایت اندیشه و نظام فکری داریوش شایگان می‌پردازد.

روایت محمدمنصور هاشمی از اندیشه شایگان بازچاپ شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «آمیزش افق‌ها» با عنوان فرعی «منتخباتی از آثار داریوش شایگان» اثر محمدمنصور هاشمی به چاپ پنجم رسید. چاپ نخست این کتاب در سال ۱۳۸۹ با شمارگان دو هزار و ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۰ هزار تومان منتشر شده بود. این کتاب در زمره پژوهش‌های هاشمی در حوزه اندیشه‌نگاری قرار می‌گیرد.

«آمیز افق‌ها» شامل ۹ فصل است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از: «اشاراتی درباره ادیان و مکتب‌های فلسفی هند»، «مفهوم زمان در بینش اساطیری»، «چهار کانون بزرگ فرهنگ آسیایی»، «ایدئولوژیک شدن سنت»، «دوپارگی فرهنگی»، «ساخت‌های اجتماعی کژتابی‌ها»، «درباره هانری کربن و فعلیت اندیشه او»، «افسون زدگی جدید» و «آمیزش افق‌ها».

در فصل نخست به مباحثی چون «فرضیه کارما»، «اصول مشترکی که ادیان و مکاتب فلسفی هندی قبول داشته‌اند»، «مبحث آزادی»، «جوهر ثابت»، «ادوار جهانی»، «آیین اوپانیشادها»، «مفهوم آتمان»، «مفهوم برهمن در اوپانیشادها»، «نجات و آزادی»، «فلسفه یوگا در بهاگاوات‌گیتا»، «طریق یوگادرگیتا»، «روش مقایسه آیین هندو و عرفان اسلامی»، «تصویر یک جهان یا بحثی درباره هنر ایران» و «فضای مثالی در هنر سنتی ایران» پرداخته شده است.

در این فصل بیشتر دو کتاب «ادیان و مکتب‌های فلسفی هند» و «بت‌های ذهنی و خاطره ازلی» زنده‌یاد دکتر داریوش شایگان بررسی و تحلیل و چکیده‌ای از آنها ارائه شده است. این دو کتاب از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر می‌شوند.

«زمان در ایران قدیم»، «زمان در هند»، «زمان در یونان»، «زمان در چین» و «زمان تاریخی در مسیحیت» مباحثی است که در فصل دوم کتاب ارائه شده‌اند. این فصل نیز بیشتر گزارشی است از کتاب «بت‌های ذهنی و خاطره ازلی» دکتر داریوش شایگان.

مباحث طرح شده در فصل سوم کتاب (چهار کانون بزرگ فرهنگ آسیایی) از این قرار است: «ایران و اسلام»، «هند»، «چین» که خود به دو قسمت «سه دین بزرگ چین» و «اصالت بشر چینی و غربی» تقسیم می‌شود، «ژاپن» (این مبحث نیز به سه قسمت «آیین شینتو»، «ساخت خانوادگی جامعه ژاپن» و «بوشیدو یا آیین جوانمردی» تقسیم شده و «آیا می‌توان از یک زمینه مشترک تفکر آسیایی سخن گفت؟».

فصل سوم دو تکمله دارد «دوره فترت» و «در جست‌وجوی فضاهای گمشده». «دوره فترت» نیز به چهار بخش تقسیم شده است: «چهار حرکت نزولی در سیر تفکر غربی»، «توهم مضاعف»، «دوره فترت، نه این و نه آن» و «موتاسیون و غول فرانکشتین». مطالب این فصل نیز گزارشی است از کتاب‌های «آسیا در برابر غرب» و مقاله‌ای به اسم «در جست‌وجوی فضاهای گمشده» که در شماره چهارم نشریه «ایران‌نامه» در پاییز ۱۳۷۰ منتشر شده بود.


محمد منصور هاشمی

فصل چهارم کتاب نیز شامل پنج بخش است: «ایدئولوژی چیست؟»، «انقلاب دینی چیست؟»، «مارکسیسم عامیانه به‌سان ایدئولوژی منتشر در فضا»، «علی شریعتی: نمونه یک نظریه‌پرداز (ایدئولوژیک)»، «خطر طغیان توده‌ها». از بخش‌های این فصل، «ایدئولوژی چیست؟» چون به چهار قسمت «ایدئولوژی و آگاهی کاذب»، «ایدئولوژی و اسطوره سیاسی»، «ایدئولوژی به‌سان ساختاری دو جوهری و تنزل‌گرا» و «دیالکتیک اسطوره و خرد». همچنین بخش مطالعه موردی آرا دکتر شریعتی نیز دو قسمت دارد: «سه رکن ایدئولوژی شریعتی: انسان، تاریخ، جامعه» و «تشیع و فلسفه تاریخ». مطالب این فصل نیز گزارشی از کتاب «انقلاب دینی چیست؟» داریوش شایگان است.

فصل پنجم کتاب که مطالب آن گزارشی است از کتاب «نگاه شکسته» شایگان، دو بخش با این سرفصل‌ها دارد: «در انتظار پایانی که خود سرآغازی دیگر است» و «تعطیلات در تاریخ». کتاب «نگاه شکسته» با ترجمه علیرضا مناف‌زاده از سوی انتشارات فرزان‌روز منتشر شده است. در فصل ششم کتاب نیز به کار فکری ایدئولوگ‌ها در آسیا پرداخته شده و نسبت میان روشنفکری و ایدئولوژی در منظومه فکری داریوش شایگان کاویده شده است.

یکی از مهم‌ترین کتاب‌های داریوش شایگان «هانری کربن: آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی» نام دارد. شایگان این کتاب را به زبان فرانسه نوشت و در همان کشور نیز منتشر شد. باقر پرهام ترجمه فارسی این کتاب را برای ایرانیان به ارمغان آورد. شایگان یکی از نزدیکان هانری کربن، اسلام‌شناس برجسته فرانسوی بود و در این تالیفش اندیشه او را به صورتی نظام‌مند بررسی و تحلیل کرد.

فصل هفتم کتاب «آمیزش افق‌ها» گزارشی از این اثر مهم داریوش شایگان است که در دو بخش «کربن و هایدگر» و «فعلیت اندیشه هانری کربن» به مخاطبان ارائه می‌شود. فصل هشتم کتاب نیز گزارش و تحلیلی است از کتاب «افسون زدگی جدید، هویت چهل تکه و تفکر سیار». این فصل نیز در سه بخش «عصر مرقع کاری»، «ارتباط عمودی» و «آیا می‌توان باز به قاره روح دست یافت؟» تنظیم شده است. در نهایت فصل آخر کتاب گزارشی از کتاب «آمیزش افق‌ها»ی داریوش شایگان است. در انتهای این فصل کتاب‌شناسی کاملی از آثار داریوش شایگان به همراه گفت‌وگوهای مطبوعاتی با او و مقالاتش به مخاطبان ارائه می‌شود.

نشر فرزان روز، پنجمین چاپ کتاب «آمیزش افق‌ها: منتخباتی از آثار داریوش شایگان» را با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه، ۴۰۰ صفحه و بهای ۵۰ هزار تومان روانه بازار اندیشه در ایران کرده است. چاپ چهارم این کتاب نیز در سال گذشته با مشخصات کتابشناختی چاپ پنجم منتشر شده بود.

برای مطالعه فایل PDF صفحات ابتدایی این کتاب به این نشانی بروید.

نظر شما