شناسهٔ خبر: 55923 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاریخ انتقادی رسانه‌های اجتماعی چیست؟

کتاب «فرهنگ اتصال: تاریخ انتقادی رسانه‌های اجتماعی» نوشته یوزه‌فن دایک با ترجمه حسین حسنی منتشر شد.

تاریخ انتقادی رسانه‌های اجتماعی چیست؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «فرهنگ اتصال: تاریخ انتقادی رسانه‌های اجتماعی» نوشته یوزه‌فن دایک با ترجمه حسین حسنی از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شده است.

نویسنده کتاب در مقدمه‌ای که بر آن نوشته می‌گوید که برای پژوهشگران علوم انسانی نگارش کتاب تا حدودی فعالیتی مبتنی بر گوشه‌گیری است. مولف ساعت‌ها، روزها و هفته‌ها را تقریبا به شکلی منزوی در بایگانی‌ها و کتابخانه‌ها یا پشت میز سپری می‌کنند. طی بیش از یک دهه گذشته، نوشتار به فعالیتی به شدت اجتماعی در همه مراحل این فرایند ـ شامل جست‌وجو، بایگانی کردن، انتقال ایده‌ها، تماس با منابع و البته گفت‌وگوی بی پایان درباره انواع مختلف رسانه‌های اجتماعی ـ تبدیل شده است. پژوهش هرگز متوقف نمی‌شود و نوشتن در همه جا روی می‌دهد. این کار همه جاهای خالی در زمان و مکان را پر می‌کند. نگارش تاریخ انتقادی رسانه‌های اجتماعی مستلزم ماجراجویی بی پایان و پویاست.

او یادآور می‌شود که هر زمان که به صفحه رایانه‌ام نگاه می‌کند، جهان شبکه‌های اجتماعی و اجتماع‌گریی آنلاین تغییر کرده است و به تفسیر مجدد نیاز دارد. دو دلیل برای مکث و اتمام کامل این جریان بی پایان اطلاعات وجود دارد؛ حتی اگر این وقفه به شکلی اندوه بار موقتی باشد. نخست متوجه می‌شوید که واسطی دیگر با تغییراتی جزئی یا یک برنامه کاربردی جدید مشکلات واقعی جهان را حل نخواهد کرد یا اصول تاریخ رسانه‌های اجتماعی را که شما پیش از این گردآوری کرده‌اید، تغییر نمی‌دهد. دوم پی می‌برید که فعالیت‌های اجتماعی آنلاین شما از روابط آفلاین، حتی اگر داخل خانه یا دفتر خود باشید، بیشتر شده است.

به گفته دایک، این کتاب به دنبال گفت‌وگوی مداوم با بسیاری از افراد در سه قاره مختلف نوشته شده است. مولف درباره روند تدوین اثر می‌نویسد: «نسخه اولیه این کتاب در کالیفرنیا نوشته شد و مثل همیشه ثابت شد که سانتا کروز مکانی الهام بخش است؛ نه صرفا به دلیل اینکه در نزدیکی دره سیلیکن ولی قرار دارد، بلکه به سبب وجود دوستان فراوانی که زندگی را به امری معاشرتی تبدیل می‌کنند. شکل گرفتن بخش عمده نسخه دوم این کتاب تا حدود زیادی مدیون استرالیاست. بسیاری از ایده‌های این کتاب حاصل بحث با دانشجویان و استادان دانشگاه فناوری سیدنی است که سبب شده نویسنده مطالب نوشته شده فصول را بازنگری کند.»



مخاطبان در این کتاب می‌توانند با عناوینی چون مهندسی اجتماع گروی در فرهنگ اتصال، پیاده کردن پلتفرم‌ها، سوارکردن اجتماع گروی، فیس بوک و ضرورت به اشتراک گذاری، توئیتر و تناقض دنبال کردن و موضوع روز کردن، فلیکر بین اجتماع‌ها و تجارت، یوتیوب: اتصال صمیمانه بین تلویزیون و به اشتراک گذاری ویدئو، ویکی پدیا و اصل بی طرفی و اکو سیستم رسانه‌های متصل کننده: محصور شدن، حصار کشیدن، اجتناب کردن؟ آشنا شوند.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «طی یک دهه گذشته، زندگی شخصی و حرفه‌ای آن‌ها به تدریج با پلتفرم‌های شبکه اجتماعی انباشته شده است و پلتفرم‌هایی همانند فیس بوک، یوتیوب، ویکی پدیا و بسیاری از رسانه‌های دیگر به افراد امکان می‌دهد، همانند خانواده آلوین، از طریق به اشتراک گذاری محتوای ارتباطی و ابزار خویشتن، ساختن مسیرهای شغلی و لذت بردت از زندگی‌های اجتماعی آنلاین (با دیگران) اتصال برقرار کنند. در واقع حضور گسترده پلتفرم‌ها، افراد را بر می‌انگیزد تا بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و حرفه‌ای خود را به این محیط‌های آنلاین منتقل کنند. برای نوجوانانی همانند زارا آلوین تصور زندگی بدون فیس بوک دشوار است و ساندرا به طور عمده برای تداوم ارتباط با مشتریان به توئیتر وابسته شده است.»
 
کتاب «فرهنگ اتصال: تاریخ انتقادی رسانه‌های اجتماعی» نوشته یوزه‌فن دایک به ترجمه حسین حسنی با شمارگان هزار و 110 نسخه در 348 صفحه به بهای 28 هزار تومان از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شده است.

نظر شما