شناسهٔ خبر: 55944 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یک قصه متفاوت از زندگی خسرو سینایی/ مردی که آکاردئون هم می‌نوازد

مسئول گالری باغ موزه هنر ایرانی آخرین جزییات از ویژه برنامه «مثل یک قصه» با موضوع نمایش آثار ادبی و هنری خسرو سینایی را بیان کرد.

یک قصه متفاوت از زندگی خسرو سینایی/ مردی که آکاردئون هم می‌نوازد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ گلنوش زنجانپور مسئول گالری باغ موزه هنر ایرانی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه «مثل یک قصه» در باغ موزه هنر ایرانی گفت: این مراسم از دوم تا شانزدهم شهریور ماه با نام «مثل یک قصه؛ روایتی از خسرو سینایی» با مشارکت موزه موسیقی، موزه سینما، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، موسسه آوانگار و باغ موزه هنر ایرانی برگزار می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه خسرو سینایی در شاخه های مختلف هنر دستی بر آتش دارد سعی کردیم از ابزارهای هنری از جمله فیلمسازی، موسیقی و ترجمه استفاده کنیم به عنوان مثال این کارگردان موسیقی فیلم هایش را خودش ساخته است به همین بهانه این موسیقی ها در فضای نمایشگاه پخش می شود.

مسئول گالری باغ موزه هنر ایرانی توضیح داد: این هنرمند فیلمنامه های مختلفی نوشته که برخی از آنها منتشر شده، چند کتاب نیز ترجمه کرده و همچنین چند کتاب شعر نیز نوشته است که اولین کتاب وی در سال ۱۳۴۲ منتشر شده که علاقه مندان می توانند این آثار را در محل برگزاری مراسم و با امضای خسرو سینایی خریداری کنند.

وی تاکید کرد: خسرو سینایی در یک خانواده علمی فرهنگی به دنیا آمده است؛ پدربزرگ وی پزشک بوده است، پدر این هنرمند در دارالفنون درس خوانده است و جراح شده است همچنین مادر خسرو سینایی از جمله اولین بانوانی بوده که در رشته مد و لباس در فرانسه آموزش دیده است به همین مناسبت تعدادی از عکس های خانوادگی این هنرمند را به نمایش می گذاریم.

زنجانپور یکی از تفاوت های این نمایشگاه عکس با دیگر نمایشگاه ها را همراه شدن روایت خسرو سینایی دانست و بیان کرد: در این نمایشگاه عکس هایی از خانواده خسرو سینایی، عکس های پشت صحنه فیلم های سینایی و عکس هایی که با همکاران خود داشته است به نمایش درمی آید.

وی ادامه داد: خسرو سینایی نوازنده آکاردئون هم است که در سال ۱۹۶۵ در کنسرواتوآر وین یک کنسرت سولو برگزار کرد. این ساز، دفتر نت ها و روزنامه ای که در آن سال ها درباره این اجرا نوشته است نیز به نمایش گذاشته می شود و در نهایت این آثار به موزه موسیقی اهدا می شود. البته تعدادی لوح و تقدیرنامه مربوط به این هنرمند هم به صورت امانت از موزه سینما گرفته شده است تا در گالری به نمایش گذاشته شود.

زنجانپور در پایان گفت: مهمترین قسمت این رویداد فرهنگی و هنری نمایش هشت فیلم سینمایی بلند و ۲۴ فیلم مستند از ساخته‌های خسرو سینایی به انتخاب وی است که شامل آثار این هنرمند از دهه ۴۰ تا به امروز می شود. جلسه نقد و بررسی بعد از نمایش این آثار برگزار نمی شود اما خسرو سینایی با حضور در محل برگزاری به سوالات علاقه مندان پاسخ می دهد. البته تاکید می کنم که نمایش این آثار به صورت رایگان و عمومی است.

نظر شما