شناسهٔ خبر: 56039 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در سوگ نمایشنامه‌نویس چه گفتند/ نیل سایمون غول کمدی رفت

دن رادر، بیل پرادی و بسیاری از چهره‌های ادبی و هنری در سوگ نیل سایمون نمایشنامه‌نویس نامدار آمریکایی نوشتند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ با از دست‌رفتن نیل سایمون نمایشنامه‌نویس نامدار آمریکایی که دیروز در ۹۱ سالگی درگذشت، موجی از پیام‌های همدردی و دریغ در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد.

با درگذشت خالق آثاری چون «زوج ناجور» و «پابرهنه در پارک» که بیش از ۳۰ نمایشنامه‌اش در برادوی به صحنه رفت، همکاران و نویسندگان یاد او را گرامی داشتند.

سایمون که نویسنده فیلمنامه‌های متعددی هم بود که برخی از آنها اوریجینال و برخی اقتباسی از آثار دیگر بودند، جایزه پولتیزر سال ۱۹۹۱ را برای نمایشنامه «گمشده در یانکرز» دریافت کرد و چندین جایزه تونی و نامزدی اسکار در کارنامه‌اش داشت.

مارشا میسون بازیگر و همسر سابق سایمون در سوگ وی نوشت: او یک استعداد بزرگ، مرد بزرگ، همسر بزرگ و پدر بزرگ بود. جای او واقعا خالی خواهد بود. با درگذشت او، اما کارها و نمایشنامه‌هایش زنده می‌ماند و نسل‌های آینده هم از آنها لذت می‌برند. من همیشه و عمیقا دلتنگ او خواهم بود.

سازمان جوایز تونی در نبود وی نوشت: او خدای برادوی بود.

در این پیام آمده است: پرده نهایی برای یکی از خدایان برادوی فروافتاد. نویسنده‌ای که با آثارش چندین جایزه تونی برد در ۹۱ سالگی درگذشت. روحش قرین آمرزش.

بیل پرادی خالق «تئوری بیگ‌بنگ» در گرامیداشت سایمون نوشت: هیچ نویسنده آثار کمدی در آمریکا وجود ندارد که کارهایش تحت تاثیر ریتم و موسیقی کلمات سایمون نباشد.

رندی مِیِم سینگر نمایشنامه‌نویس نیز از این یاد کرد که چقدر از آثر سایمون الهام گرفته است وی نوشت: اگر کمدی‌ای نوشتم، حتما آن را با چیزهایی که از سایمون یادگرفتم به نگارش درآوردم. یک قصه‌گوی واقعی بود.

دن دِرد روزنامه نگار در سوگ وی نوشت: او همه ما را با خنده و گریه و با ویژگی‌هایی که انسان بودن به ما تحمیل می‌کند، برمی‌انگیزاند.   

جاش گد کمدین آمریکایی نوشت: سایمون یکی از نخستین افرادی بود که بر زندگی و حرفه من تاثیر گذاشت .

مارک همیل بازیگر نیز از سایمون به عنوان غول تئاتر آمریکایی یاد کرد و جمله‌ای از وی  را نقل کرد: پولی نیست که من به آن نیاز داشته باشم و لازم باشد کسی به من بدهد. جایزه‌ای هم نمانده که نبرده باشم و دلیلی هم نمانده که بخواهم نمایشنامه دیگری بنویسم جز این زنده‌ام و دوست دارم این کار را بکنم.

الن پیج بازیگر تئاتر موزیکال بریتانیا نیز نوشت: او به واقع پادشاه کمدی برادوی بود.

هاروی فایراشتایم نمایشنامه نویس و بازیگر برادوی در سوگ وی نوشت: رفت! او می‌توانست جوکی بنویسد که تو را بخنداند، از یک شخصیت بنویسد، درباره موقعیت بنویسد و حتی از مشکلات جهان بنویسد. اولین باری که دیدمش ایستاد و نگاهی به من انداخت و گفت: از کدام جهنمی تو را پیدا کردند؟ او یک جنتلمن بود.

شان کسیدی نمایشنامه نویس و تهیه کننده نقل قولی از خود سایمون آورد و نوشت: برای فردی که می‌خواهد استاد خودش باشد، به کسی وابستگی نداشته باشد، دنیا را با دیدگاه‌های خودش ببیند نه این که دنبال طرح‌های دیگران باشد، نمایشنامه‌نویسی یک حرفه کامل است.

هنری وینکلر نویسنده و بازیگر آمریکایی نوشت: ما یک غول را از دست دادیم... یکی از مهم‌ترین نمایشنامه‌نویسان تاریخ را. از نیل برای زندگی‌اش که تجربه‌ای متفاوت بود سپاسگزارم. با میراث درخشانت روحت شاد.

برنت اسپاینر کمدین نیز نوشت: غول کمدی، روحت شاد.

حداقل ۱۰ عنوان از نمایشنامه‌های نیل سایمون به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

نظر شما