شناسهٔ خبر: 56067 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری سمینار «زمان در چند افق» با حضور استادان فلسفه

سمیناری با عنوان «زمان در چند افق» ۱۵ شهریور از سوی موسسه مینوی خرد روشن و با همکاری دائرة­المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود.

برگزاری سمینار «زمان در چند افق» با حضور استادان فلسفه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سمینار «زمان در چند افق» با این هدف برگزار می‌شود که مخاطب را با بیشترین مباحث از دیدگاه فلاسفه سنتی تا رویکرد فیزیکدانان معاصر آشنا سازد و مسائلی چون «متافیزیک سنتی، زمان و مسئله آفرینش»، «سوبژکتیویته، زمان و مسئلۀ شناخت»، « فضا-زمان یا زمان زیسته، نزاع فلسفه و فیزیک»، و «حکیم مسلمان، زمان و زمانه» عناوینی هستند که می‌­توان جامعیت آن­ها در مواجهه با مسئله زمان را مشاهده کرد. اگرچه جای خالی موضوعی چون زمان در ادیان و اسطوره‌­ها در میان موضوعات قابل توجه است.

در نشست نخست که با حضور محمدحسین حشمت‌­پور از ساعت ۹:۱۵ تا ۱۰:۱۵ برگزار می­‌شود، این مسئله مورد توجه خواهد بود که «آفرینش جهان به عنوان امر زمان­مند، چگونه رخ می‌­دهد و متافیزیک سنتی چگونه مسئله زمان در ارتباط با مسئله آفرینش قابل فهم است؟»

حشمت‌­پور نامی آشنا برای علاقه­‌مندان به فلسفه اسلامی و علوم حوزوی است، وی را می‌­توان در دقت نظر و شرح دقیق و شیوای کتب فلسفی و در احاطه به مسائل متافیزیک سنتی کم‌­نظیر دانست.

در نشست دوم که با حضور سید حمید طالب­‌زاده که از ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۱:۱۵ برگزار می­‌شود، این مسئله مورد توجه قرار می­‌گیرد که «هماهنگ با عبور تفکر فلسفی از ساحت متافیزیک سنتی به اندیشۀ مدرن، جایگاه زمان چه تحولی یافته است و از منظر سوبژکتویته چه معنایی برای آن قائل شده‌­اند؟»

طالب­‌زاده، مدیرگروه فلسفه دانشگاه تهران، و دبیر شورای عالی تحول علوم انسانی، از نوادری است که به هر دو سنت فلسفه اسلامی و فلسفه غرب آشنایی دارد و در کتاب «گفتگوی هگل و فلاسفۀ مسلمان» گام مهمی در تقریب فلسفه اسلامی به فلسفه مدرن برداشته است.



نشست سوم با حضور دو استاد حوزه علم و فلسفه، حمیدرضا آیت‌اللهی و ابوتراب یغمایی از ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰ روز سمینار برگزار می‌­شود، این مسئله مورد توجه خواهد بود که «آیا زمان مسئله فلاسفه است یا فیزیکدانان؟ و نزاع فلسفه و فیزیک در باب چنین موضوعی چگونه است و به کجا خواهد انجامید؟»

آیت‌­اللهی فارغ­‌التحصیل کارشناسی فیزیک کاربردی از دانشگاه تهران، و دارای مدرک کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه تهران بوده و دوره دکتری فلسفه را در  دانشگاه آزاد بروکسل گذرانده است؛ وی مقالاتی در ارتباط با مسئله زمان در فلسفه و فیزیک نگاشته است.

همچنین ابوتراب یغمایی استادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، و عضو گروه آموزشی تاریخ و فلسفه علم و فناوری است. او دارای مدرک دکتری فلسفه علم از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بوده و مقالات متعددی در هر دو حوزه فلسفه و فیزیک دارد.

اما نشست چهارم که با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی از ساعت ۱۴ تا ۱۵برگزار می‌­شود، با این مسئله مواجه است که «آیا اندیشۀ حکیم مسلمان در باب درباب زمان او را به تامل در باب مسائل زمانه­‌اش رهنمون می­‌شود و کدام مسیر و چه راهبردی در اندیشه وی، زمان-اندیشی‌اش را به زمانه‌­اندیشی گره خواهد زد؟»

ابراهیمی دینانی، استاد شهیر فلسفه اسلامی، از متفکران شاخص مکتب تهران بوده و آثار مهمی در حیطه فلسفه اسلامی رقم زده است.

این سمینار از ساعت ۹ تا ۱۵ پنجشنبه ۱۵­ شهریورماه در مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار خواهد شد و به شرکت‌کنندگان گواهی حضور اهدا خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب آگاهی‌­های بیشتر می‌توانند با مرکز موسسه مینوی خرد روشن و با شماره ۰۹۳۸۹۷۹۷۳۱۳ تماس گرفته و برای ثبت نام به نشانی اینترنتی https://evnd.co/H۷WSc مراجعه کنند.

نظر شما