شناسهٔ خبر: 56089 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برای رسیدن به وضعیت مطلوب در ایران چه باید کرد؟/ روشنفکران ایرانی پاسخ می‌دهند

گفت‌وگوهای مطبوعاتی علی صادقی با تنی چند از روشنفکرانی ایرانی تحت عنوان «گفت‌وگو با روشنفکران» کتاب شد.

برای رسیدن به وضعیت مطلوب در ایران چه باید کرد؟/ روشنفکران ایرانی پاسخ می‌دهند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «گفت‌وگو با روشنفکران» نوشته محمد صادقی به تازگی روانه کتابفروشی‌ها شده است. برای کاستن از عقب‌ماندگی‌های فکری، فرهنگی و سیاسی و رسیدن به وضعیت مطلوب چه باید کرد؟ این پرسشی است که از هنگام مواجهه ایران با دنیای جدید تاکنون ذهن و ضمیر زمامداران، نخبگان، شهروندان و به‌ویژه روشنفکران جامعه ما را به خود مشغول کرده و مساله در مقاطع تاریخی مختلف (از زمان جنگ‌های ایران و روس تاکنون) با رویکردهای مختلفی پیگیری شده و فاصله با وضعیت مطلوب (با توجه به اینکه کاروان فرهنگ و تمدن نوین جهانی شتابان پیش می‌رود) پرسش‌های دیگری را به میان آورده است.

بنا بر آنچه که نویسنده کتاب علی صادقی در گفت‌وگوهایش با برخی از روشنفکران کوشیده قرار است پاسخ‌هایی به این موضوع داده شود.
 
در پشت جلد کتاب آمده است: «محتوای باورها و آرای من نیست که مرا ایدئولوژیک یا غیر ایدئولوژیک می‌کند، طرز مواجهه و برخورد من با باور و آرا است که مرا ایدئولوژیک یا غیر ایدئولوژیک می‌کند. حالا ایدئولوژیک بودن را من این طور تعریف می‌کنم که اگر شما معتقد باشید که در باب موضوعی یا مساله‌ای یا مشکلی، ختم سخن گفته شد و پرونده این موضوع یا مساله یا مشکل بسته شد، آن وقت شما درباره این موضوع، این مساله و این مشکل، ایدئولوژیک اندیش هستید.

ایدئولوژیک اندیشی این است که ما معتقد باشیم. سخن آخر و فیصله بخش گفته شد و حالا باید برویم سراغ بقیه موضوعات، مسائل و مشکلات. اما این موضوع خاص یا مساله خاص یا مشکل خاص دیگر فیصله یافت، چون حق مطلب درباره آن گفته شد. حالا که گفته؟ چه شما بگویید مارکس گفته، عیسی گفته، اسپینوزا گفته، کانت گفته، بوعلی سینا گفته، سعدی گفته و ... این مهم نیست که بگویید چه کسی گفته، مهم این است که معتقد باشید که پرونده این موضوع دیگر بسته شد، چون ختم سخن را در این باب از فلان کس شنیده‌ایم.»

در این کتاب برخی از گفت‌وگوهایی که در سال‌های 1394 و 1395 با نویسندگان و روشنفکران ایرانی از سوی علی صادقی صورت گرفته، گردآوری شده است.
 
در گفت‌وگو با مصطفی ملکیان، به نقص‌های موجود در نهاد آموزش و پرورش، کتاب‌های کودکان و نوجوانان و کار فرهنگی و روشنفکری اسلامی ندوشن و عشق و تنهایی پرداخته شده است.
 
در گفت‌وگو با فریدون مجلسی، موضوع قدرت در عرصه سیاست و روش و نگرش چهره‌های سیاسی خشونت پرهیز و در گفت‌وگو با علی فردوسی، مساله خشونت با تکیه بر آرای هانا آرنت و فیلمی که برشی از زندگی او را در (مواجهه با دادگاه آیشمن) نشان می‌دهد، بررسی شده است.
 
گفت‌وگوهای پایانی این کتاب هم دربردارنده تجربه کافه‌نشینی و نگاه فرهنگی اسلامی ندوشن و سوسن شریعتی به این پدیده است. پدیده‌ای که در فصل‌های مختلف تاریخ معاصر ایران، همچنان جای بررسی و اندیشیدن دارد.
 
کتاب «گفت‌وگو با روشنفکران» نوشته محمد صادقی با شمارگان هزار نسخه در 112 صفحه به بهای 14 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات اتاق آبی منتشر شده است.

نظر شما