شناسهٔ خبر: 56123 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رساله‌ای درباره طبیعت آدمی و روایت‌شناسی منتشر شد

کتاب دوم و سوم دیوید هیوم از مجموعه رساله ای درباره طبیعت آدمی اثر دیوید هیوم و «روایت شناسی» اثر مانفرد یان روانه بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ «رساله ‌ای درباره طبیعت آدمی» اثری ارزشمند به قلم فیلسوف انگلیسی «دیوید هیوم» است، تقریبا همه فیلسوفان بر این اتفاق‌ نظر دارند که او بزرگترین فیلسوف تاریخ بریتانیا و مکتب تجربه‌ گرایی بوده است.

این کتاب به عنوان یکی از مهم ‌ترین متون کلاسیک فلسفه غربی، محتوای کلی آن در قرن بیستم مورد التفات جدی فلاسفه قرار گرفت. از آن‌جا که محتوای آن در عصر هیوم بسیار نامتعارف و دور از ذهن بود، هیچ واکنش جدی‌ای به دنبال نداشت اما در مقابل، در عصر حاضر هر روز بیشتر جان می‌گیرد و بیشتر می‌درخشد. حتی یافته‌های جدید علوم شناختی تا حد زیادی در تطابق با یافته‌های هیوم قرار دارد. 

جلال پیکانی، مترجم این کتاب، کوشش کرده‌ است تا حد ممکن زبان کلاسیک اثر در ترجمه فارسی آن نیز منعکس شود. 

«رساله ‌ای درباره طبیعت آدمی» اصلی ‌ترین اثر دیوید هیوم است که منظومه فکری و فلسفی وی بیش از همه در این اثر قابل ردیابی است. 

این کتاب در ادامه کتاب رساله ‌ای درباره طبیعت آدمی «کتاب اول: در باب فهم» است که پیش‌تر انتشارات ققنوس منتشر کرده بود و این کتاب شامل کتاب دوم: در باب انفعالات و کتاب سوم: در باب اخلاق است.

رساله ‌ای درباره طبیعت آدمی در ۴۵۶ صفحه به قیمت ۴۸۰ هزار ریال عرضه شده است.

مفاهیم بنیادین روایت در «روایت شناسی» 

مانفردیان، از معروف‌ترین روایت شناسان معاصر جهان و استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه کلن و یکی از سه ویراستار اصلی دانشنامه نظریه «روایت راتلج» (دایرة المعارف نظریه روایت) است. 

ارزش اصلی کتاب مانفرد یان را می‌توان در جامعیت، سادگی و تازگی آن دانست؛ می توان گفت کتاب همۀ مباحث اصلی روایت شناسی را دربرمی گیرد و شکل عرضه مطالب آن نیز به یاری استفاده فراوان از نمونه های آشنای ادبیات داستانی، جنبه آموزشی آن را تقویت می‌کند.

نویسنده تلاش کرده تا تازه ترین دیدگاه های موجود را البته به سادگی و اختصار پوشش و توضیح دهد و به کمک ارجاعات فراوان، راهگشای جستجوهای بعدی علاقه‌ مندان و پژوهشگران باشد. تنوع دامنه ارجاعات بیرونی آن نیز یاریگر جویندگان رویکردهای میان رشته ای مختلف برای آشنایی و دسترسی به منابع اصیل است.

افزون بر این، درج اثر در سایت دانشگاه به خوبی گویای ارزش های آموزشی آن برای دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی است و می‌توان آن را ماخذی برای درس‌های نقد ادبی و ادبیات داستانی دانست.

پشت جلد این کتاب آمده است: عناصر اصلی روایت چیست؟ روایت چه خصوصیاتی دارد؟ پاسخ ساده این است که همه روایتها داستان گو هستند، داستان پیرفت رویدادهایی است که شخصیتها از سر می گذرانند.

از این رو روایت شکلی از ارتباط است که پیرفتی از رویدادها به دست می دهد، رویدادهایی که شخصیت ها تجربه کرده اند، لیکن آشنایی ما با این رویدادها و شخصیت ها به میانجی خطوط چاپی است، پس متن عامل تعیین کننده در مواجهه ما با روایت است، روایت شناسی ماجرای روبه روشدن ما با متن و عوامل متن است.

«روایت شناسی» ترجمه محمد راغب در ۲۰۰ صفحه توسط انتشارات ققنوس به قیمت ۱۷۰ هزار ریال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما