شناسهٔ خبر: 56154 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انعقاد ۸۰ تفاهم‌نامه با شورای تحول در راستای بازنگری دروس دانشگاهی

سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) درباره همکاری این سازمان با شورای تحول علوم انسانی گفت: با این شورا در راستای بازنگری دروس دانشگاهی وارد عمل شده‌ایم و ظرف چند روز آینده حدود ۸۰ تفاهم‌نامه بین سازمان سمت و این شورا امضا خواهد شد.

ذبیحی رییس سمت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ محمد ذبیحی در نشست خبری که صبح امروز در سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب ایران فرهنگی و دیدگاه ها بر اساس تفسیر، از دین و فرهنگ ارائه می‌شود. بر این اساس مهم‌ترین کانون فرهنگ‌ساز دانشگاه است.

وی افزود: سازمان سمت برای انجام کار خود، واسطه‌ بین قشر فرهیخته کشور و مخاطبان آنها شد و این حلقه واسط "کتاب" است.

سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) با بیان اینکه این سازمان از سال ۶۴ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف به تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها شده است، یادآور شد: ما از جزوه دستنویس به هزاران نسخه کتاب چاپی رسیده‌ایم.

ذبیحی افزود: کتاب‌ها برای انتشار در این سازمان، مسیر ارزیابی دشواری طی می‌کنند و اساتید و شوراهای مختلفی نظر کارشناسی می‌دهند تا یک کتاب منتشر شود.

وی تاکید کرد: ما به هیچ دانشگاهی نامه‌ ندادیم که حتما کتاب ما را تدریس کنید و بخوانید بلکه فقط کتاب‌هایمان را عرضه می‌کنیم و کتاب‌های ما نیز با استقبال بسیار زیادی روبرو بوده‌اند به نحوی که تنها در سال ۹۳، ۹۰۰ کتاب ما درخواست چاپ مجدد داشته است.

سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) تصریح کرد: امروز سازمان سمت با صلابت تمام کار می‌کند و کمترین انتقاد را داشته است.

وی با اشاره به حرکت این سازمان به سمت تالیف کتب با فناوری‌های جدید اظهار کرد: یکی از مباحث روز کشور تدوین کتاب‌هایی با موضوع فناوری است و سازمان سمت در این حوزه فعال شده است. همچنین با توجه به مشکلاتی که در حوزه کاغذ وجود دارد نشر الکترونیک سازمان فعال شده است.

سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) گفت: رسالت ما حمایت از استقلال دانشگاه و استقلال و آزادی دانشجویان است و در این راستا با هدف اعتمادبخشی به دانشجویان و اساتید کار خود را پیش می‌بریم.

انعقاد ۸۰ تفاهم‌نامه با شورای تحول علوم انسانی

ذبیحی درباره پژوهشکده این سازمان گفت: پژوهشکده سازمان سمت فعال شده است و سال گذشته ۱۰ نفر از اعضای هیات علمی بهترین دانشگاه‌ها جذب این پژوهشکده شده‌اند. سازمان سمت در تدوین کتاب‌ها موفق بوده است و سعی می کنیم که این موفقیت را در مطالعه هم پیش ببریم.

وی با اشاره به همکاری‌های بین المللی سازمان سمت گفت: با برخی از کشورها و در راستای آموزش زبان فارسی همکاری‌هایی را داشته‌ایم و امروز کتاب‌های سازمان سمت در کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و روسیه منتشر می‌شود.

سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) در خصوص تعامل این سازمان با دیدگاه‌ها و سلیقه‌های گوناگون یادآور شد: اعتقاد من این است که تندروی در مملکت ما جواب نمی‌دهد. اگر کسی با خطوط اصلی ما رهبری نظام، قانون اساسی و اساس مملکت ستیزی نداشته باشد، می‌تواند حرف‌هایش را بزند.

ذبیحی افزود: مرحوم احمدی (رئیس پیشین سازمان سمت) با بسیاری از روحانی‌ها تفاوت داشت و سعه صدر مرحوم احمدی چیزی بود که مرا به اینجا کشاند و ما تا جایی که بتوانیم مسیر مرحوم احمدی را ادامه می‌دهیم.

وی درباره بحث‌هایی که در خصوص تحول علوم انسانی در کشور وجود دارد، گفت: در این مورد گفت و گو خیلی زیاد است و حتی دعواهای سیاسی در این خصوص کمی وارد بحث شده است. سازمان سمت در این حوزه خیلی کار کرده و ما دیدگاه‌های خودمان را داریم اما در عین حال پیشنهادهای مختلف را نیز بررسی می‌کنیم.

نظر شما