شناسهٔ خبر: 56157 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشر الکترونیک را فعال‌تر می‌کنیم/عرضه ۴۰میلیون نسخه کتاب توسط سمت

حجت الاسلام ذبیحی، سرپرست سازمان سمت در نشستی خبری با بیان اینکه سازمان سمت از ابتدا تاکنون حدود ۴۰ میلیون نسخه کتاب عرضه کرده است، به تشریح برنامه های آینده این سازمان پرداخت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اولین نشست خبری حجت الاسلام محمد ذبیحی، سرپرست سازمان سَمت صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد.

وی گفت: سازمان سمت یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب است و کار خود را با جزوه نویسی آغاز کرده است. این سازمان برای انجام نقش فرهنگی خود نوعی واسطه بین قشر فرهنگی و دانشگاه ها و اساتید بوده است. شروع کار این سازمان از سال ۱۳۶۳ بوده است. کتاب های سمت کتاب های عادی نیستند، از این جهت که از یک مسیر دشوار ارزیابی شده اند و شوراهای مختلفی درباره آن نظر داده اند.

ذبیحی افزود: در تمام طول این سالها شما دستوری نمی یابید که در آن القا شده باشد که باید کتاب های سمت را بخوانید، بلکه به این شکل بوده که کتاب های سمت هم مثل سایر کتاب ها به دانشگاه ها عرضه شده است.

سرپرست سازمان سمت ادامه داد: بعد از رحلت مرحوم احمدی هیچ وقفه ای در کار صورت نگرفت و از فردای رحلت ایشان کار ادامه پیدا کرد، در حالی که در برخی از بخش ها می توانستیم به بهانه نبود مرحوم احمدی کار را تعطیل کنیم ولی این کار را نکردیم و با جدیت به کارمان ادامه دادیم. سازمان سمت از ابتدا تاکنون حدود ۴۰ میلیون نسخه کتاب عرضه کرده است، یعنی به طور تقریبی در هر خانواده ای یکی دو نسخه از کتاب های سمت وجود دارد و امروز افتخار می کنیم که با سلامت و کمترین انتقاد به کار خود ادامه می دهیم. همان طور که ذکر کردم سازمان سمت کار خود را با جزوه نویسی شروع کرد ولی امروز به یک قطب علمی در دانشگاه ها رسیده است.

قائم مقام سابق سازمان سمت اظهارداشت: در طول این مدت بسیاری از استادان و کارشناسان سازمان سمت را مورد نقد و چالش قرار دادند. بنده بابت بسیاری از این نقدها می توانستم شانه خالی کنم و بگویم این نقدها مربوط به دوران ریاست من نیست، ولی این کار را انجام ندادم و به رسالت خود که حمایت از استادان بود عمل کردم.

ذبیحی در ادامه سخنان خود درباره برنامه های آینده سازمان سمت گفت: اولین اولویت ما در برنامه های آینده سمت اعتمادبخشی است. به این معنا که سعی می کنیم اعتماد دانشگاه ها، دانشجویان و اساتید را در ادامه کار حفظ کنیم. شعار ما این است که سمت در چارچوب نظام ولی با سلایق و علایق مختلف کتاب چاپ می کند و کتابی که در تعارض با نظام و منویات آن باشد اجازه انتشار ندارد. برنامه دیگر ما برای آینده سمت توجه به فناوری های جدید و استفاده از فرصت های فضای مجازی است، به این معنا که قصد داریم نشر الکترونیک را فعالتر کنیم و کتاب های حوزه بین الملل را توسعه دهیم. خصوصاً که اخیرا با وجود مشکلات اقتصادی به نفعمان است که کمتر کاغذ مصرف کنیم و بیشتر بر روی چاپ الکترونیک متمرکز شویم. همکاری با شورای تحول و عقد تفاهم نامه با این شورا از دیگر برنامه های ما است که قرار است در هفته های آتی تفاهم نامه ای هم با این شورا امضا کنیم. فعالتر کردن پژوهشکده سازمان سمت از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار خود قرار داده ایم به این معنا که قرار است به پژوهش و تحقیق اهتمام جدی تری داشته باشیم.

در ادامه این نشست، روغنی مدیر بخش بین الملل سمت گفت: بخش بین الملل این سازمان تاکنون با فراز و فرودهای شدیدی همراه بوده ولی امروز حرکت متعادلی دارد. ما در معاونت بین الملل در حوزه آموزش زبان فارسی در سوریه و روسیه کارهایی انجام داده ایم که خوب بوده ولی کافی نیست. آثار بین المللی در سمت به صورت رسمی حدود ۱۱-۱۰ سال است که منتشر می شود و فعالیت های ما با کشور افغانستان آغاز شد. تاکنون ۵۹ عنوان کتاب در این کشور منتشر کرده ایم.

وی افزود: تا سال گذشته عمده فعالیت های معاونت بین الملل در حوزه نشر بود، ولی بنا داریم در آینده ارتباط بهتری با اعضای هیأت علمی دانشگاه های مختلف داشته باشیم. تاکنون در کشورهای مختلف آثار سمت منتشر شده است. در روسیه ۱۶ کتاب به زبان روسی، در حوزه زبان عربی ۲۱ کتاب در کشورهای عراق، لبنان و مصر، در حوزه زبان انگلیسی ۱۰ کتاب در هند و انگلستان، در آذربایجان با همکاری دانشگاه خزر ۴ عنوان کتاب و در چین ۳ عنوان کتاب چاپ کرده ایم. یک کتاب هم به زبان اردو منتشر شده است.

پس از سخنان روغنی، جلسه با پرسش خبرنگاران ادامه یافت.

ذبیحی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اسلامی سازی علوم انسانی گفت: درباره اسلامی سازی علوم انسانی دعوا خیلی زیاد است. اسلام هم به عنوان یک مکتب و دین حق شناخته شده است، بنابراین بیشترین دعواهای این حوزه، دعوای سیاسی است. سازمان سمت در این باره مدعی است که کارهای بسیاری انجام داده است. در حوزه شورای تحول هم آنها پیشنهادات و طرح هایی در خصوص اسلامی سازی علوم انسانی مطرح کرده اند که به زودی با آنها به نتیجه می رسیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره برخورد سمت با جناح های مختلف گفت: سعه صدر مرحوم احمدی چیزی است که من را به سازمان سمت کشاند و ما تلاش می کنیم خودمان هم این مسیر را ادامه دهیم به همین دلیل بدون سوگیری نسبت به جناح خاصی کار سمت ادامه پیدا می کند، چون به عقیده بنده تندروی ها هیچ گاه در طول تاریخ جواب نداده اند و اگر بنا باشد فقط یک فکر یا سلیقه حاکم باشد کشور به جایی نمی رسد.

سعیدی، معاون نظارت علمی و فنی سازمان سمت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص آثار تازه سمت برای سال تحصیلی جدید گفت: سازمان سمت امسال با ۴۳ عنوان کتاب به استقبال سال تحصیلی جدید خواهد رفت. ۳۰ عنوان از این ۴۳ عنوان در دست نشر است و بقیه هم تا پایان مهرماه وارد بازار نشر می شود. سال گذشته این سازمان ۱۳۰ کتاب چاپ اول داشت که امیدواریم امسال هم به این رقم برسیم.

روغنی هم در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص پرداخت حق کپی رایت گفت: آغاز کار ما در بخش بین الملل با یک نوع نگاه حمایتی همراه بوده به خصوص در مورد کشورهایی مثل افغانستان بیشتر سعی داشتیم که به آنها کمک کنیم، ولی در خصوص برخی از کشورها مثل عراق کار به صورت مشارکتی انجام شده است، یعنی هم آنها برای کار هزینه کرده اند، هم ما اما اگر یک مرکزی وسع مالی نداشته باشد و مشتاق باشد که آثار ما را داشته باشد، ما به او کمک می کنیم.

سعیدی هم در تکمیل سخنان روغنی گفت: امروزه حدود ۳۰۰-۲۰۰ کتاب از کتاب های سمت در افغانستان تدریس می شود و متأسفانه بسیاری از کتاب های ما در آنجا به صورت غیرقانونی و با کیفیت نامطلوب چاپ و منتشر می شود که ما هم چون دستمان کوتاه است، کاری در این باره نمی توانیم انجام دهیم و امیدواریم به زودی این مشکل هم حل شود.

نظر شما