شناسهٔ خبر: 56190 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست مشترک شورای بررسی متون و مدیران طرح اعتلاء برگزار شد

شورای بررسی متون باید بسیار جلوتر از نهادهای دیگر به فکر کارآمدی‌سازی منابع درسی دانشگاه‌ها باشد و باید با مسئله‌یابی مناسب، خلاءهای عرصه اجتماعی و نیازهای علمی و پژوهشی را در نقدهای خود بشناساند.

نشست مشترک شورای بررسی متون و مدیران طرح اعتلاء برگزار شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ نشست مشترک شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی و طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور با عنوان «پژوهشگاه، علوم انسانی و نیازهای جامعه» پنج شنبه ۱۵ شهریورماه سال جاری در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد.

دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در ابتدای این نشست به تبیین اهداف این جلسه پرداخت و این دو مرکز مهم را به عنوان هسته مرکزی شبکه بزرگ نخبگان علوم انسانی دانست که این نشست مشترک می تواند به تحقق زمینه های همکاری بیشتر و گسترش شبکه نخبگانی کمک کند.

دکتر قبادی ضمن اشاره به افزایش زمینه‌های همکاری و تعامل سازمانی ساختارمند میان مجموعه طرح اعتلا و مجموعه شورای بررسی متون به جایگاه شورای بررسی متون و طرح اعتلا پرداخت و گفت: شورای بررسی متون نقش پیشرانی در جامعه دانشگاهی ایفا می کند و از آن سو، این شورا می تواند بهره گیری لازم را از دستاوردهای طرح اعتلا داشته باشد چراکه هدف غایی طرح اعتلا خدمت رسانی برای اعتلای دانشگاه و نظام سیاستگذاری کشور است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی با تأکید بر مسئله مندی و ارتباط دانشگاه با جامعه تصریح کرد: شورای بررسی متون می‌تواند به مثابه یک بال پرواز در دانشگاه ها حرکت کند و مجموعه طرح اعتلا به عنوان بال دیگر به پرواز پژوهشگاه علوم انسانی در عرصه بسط نظام دانایی، تدوین چهارچوب‌های نظام تدبیر، تقویت حوزه سیاستگذاری و ... حرکت کند. وی توضیح داد: تعامل مستمر میان شورای بررسی متون و مجموعه نظام پژوهشی پژوهشگاه به ویژه طرح اعتلا قطعاً به هم‌افزایی بیشتر برای خدمت به نظام علمی و اجرایی کشور کمک می کند.

دکتر قبادی در پایان تأکید کرد: شورای بررسی متون باید بسیار جلوتر از نهادهای دیگر به فکر کارآمدی‌سازی منابع درسی دانشگاه‌ها باشد و باید با مسئله‌یابی مناسب، خلاءهای عرصه اجتماعی و نیازهای علمی و پژوهشی را در نقدهای خود بشناساند.

وی توضیح داد: این شورا باید با در پیش گرفتن سیاست ترویجی به سمتی برود که کارآمدی خود را در نظام آموزش کشور ثابت کنند. بنابراین شورای متون و طرح اعتلا مکمل و هم افزاینده شورای تحول، شورای عالی برنامه‌ریزی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و همه نهادهایی هستند که در زمینه ارتقا علوم انسانی و بومی سازی و افزایش کارآمدی آن فعالیت می‌کنند.

در ادامه، دکتر آقاسی، مدیر عامل ایسپا گزارشی از طرح پژوهشی «بررسی کیفیت زندگی مردم ایران بر اساس پرسشنامه سازمان سلامت جهان»، ارائه کرد که شامل مطالعه کیفیت زندگی از چهار بعد سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت محیط و روابط فردی و اجتماعی می‌شود.

آقاسی اظهار کرد: رصد مداوم وضعیت کیفیت زندگی در ابعاد ذهنی و عینی منجر به شناسایی خلاء ها به صورت مستمر می شود و زمینه را برای اصلاح و بهبود در این زمینه فراهم می کند. وی در ادامه گفت: تدوین برنامه هایی برای توسعه آموزش در مدارس و دانشگاه ها مبتنی بر آماده سازی نوجوانان و جوانان برای ارتقاء کیفیت زندگی یکی از راهکارهای مفید در این زمینه است.

در ادامه مراسم، دکتر کریمی مطهر، دبیر شورای بررسی متون وکتب علوم انسانی گفت: شورا هم اکنون در حوزه علوم انسانی امکان جلب همکاری و مشارکت مجموعه‌ گسترده ای از استادان و صاحب ‌نظران را فراهم کرده است. همکاری و سازماندهی حدود ۲۵۰۰ نفر از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور در ۱۷ گروه تخصصی به نقد ۵۵۰۰ کتاب ملی انجامیده است. وی تصریح کرد: این شبکه نخبگانی، پشتوانه محکمی برای ارتقاء علوم انسانی در کشور می باشد که به تقویت شبکه نقد در مراکز آموزش عالی یاری می رساند.

کریمی مطهر در ادامه به محصولات این شورا اشاره کرد و گفت: شورای بررسی متون تاکنون ۱۹۸ محصول شامل کتب معرفی شورا و شیوه‌نامه ‌های نقد، مجموعه کتب نقدنامه‌، ماهنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، مجموعه کتب همایش‌ها و نشست های ملی و بین المللی، مجموعه طرح های کتاب های تالیفی را منتشر کرده است.

دبیر شورا ضمن مساعد بودن زمینه همکاری بین شورای بررسی متون و طرح اعتلای علوم انسانی گفت: شورا به منظور بررسی چالش‌های فراروی علوم انسانی  و آسیب‌شناسی رشته‌های مختلف علوم انسانی، تاکنون نشست ها و هم اندیشی ها اثربخشی برگزار کرده است که شامل۱۲۰ نشست علمی، ۶۵ همایش و کارگاه علمی در پژوهشگاه علوم انسانی و دانشگاه‌های سراسر کشور است و این نشست های تخصصی می تواند با نگاه به همکاری مشترک برگزار شود.

پس از آن، دکتر یحیی فوزی، دبیر طرح «اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور» گزارشی از پیشرفت این طرح و شیوه همکاری شورای بررسی متون با آن ارائه کرد و گفت: طرح جامع اعتلاء، مجموعه طرح‌های پژوهشی مبنایی، راهبردی، کاربردی و مسأله‌مدار، چالش‌محور با جهت‌گیری بومی‌گرایانه و منطبق با ارزش‌های دینی و فرهنگی ایرانی است که به منظور تولید محصولات فاخر علمی، پاسخ به نیازها و چالش‌های اجتماعی، همچنین ارتقاء کارآمدی و کارآرایی علوم انسانی در حال انجام است.

وی ارتقای سطح نقش آفرینی علوم انسانی در حل مسائل کشور از طریق اجرای پژوهش های توسعه ای، کاربردی و نیازمحور و گزارش‌های راهبردی و تقویت نظام دانایی به‌عنوان پشتوانه علمی نظام تصمیم گیری کشور  را  بخشی از اهداف این طرح معرفی کرد.

دکتر فوزی در ادامه به مسائل شش گانه طرح جامع اعتلاء اشاره کرد و گفت:  نسبت علوم انسانی، دین، فرهنگ و جامعه، نسبت علوم انسانی با برنامه های پیشرفت و توسعه کشور، نسبت علوم انسانی جدید با قدرت ملی و بین المللی، نسبت علوم انسانی با صنعت، تجارت و فناوری، نسبت بین علوم انسانی و نهادهای اجرایی و نسبت بین تحصیل، مهارت و اشتغال دانش آموختگان علوم انسانی از جمله این مسائل است که مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه به ابعاد همکاری های دوجانبه بین شورا و طرح اعتلا پرداخت و گفت: استفاده از ظرفیت شبکه گسترده ملی شورای بررسی متون در پیشبرد پروژهای طرح اعتلاء، عملیاتی کردن و فراوری ایده های پژوهشی منتج از تحلیل انتقادی متون و آثار موجود، همسو کردن مطالعات  انتقادی شورای  متون با مسائل نیاز محور اعتلا، استفاده از ظرفیت شورای متون برای نقد متون خارجی  مرتبط با مسائل طرح اعتلا و واگذاری بخشی از پرژه های طرح اعتلا در قالب اقدامات در حال انجام در شورای متون می تواند بخشی از همکاری های مشترک باشد.

این نشست با پرسش و پاسخ و همفکری مدیران شورای بررسی متون و طرح اعتلاء به پایان رسید.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۷-۰۶-۱۷ ۱۶:۳۶ 1 1

    شورای بررسی متون شورایی ابتر و بی خاصیت
                                

نظر شما