شناسهٔ خبر: 56210 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سهم حوزه در تحقق سند تحول/ حضور حوزویان در سیاستگذاری کلان آموزشی

دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، سهم حوزه های علمیه در تحقق سند تحول بنیادین و حضور حوزویان در سیاستگذاری های کلان آموزشی و تربیتی را تشریح کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت الاسلام سید مجتبی ملکی در برنامه رادیومعارف گزارشی از فلسفه تاسیس این ستاد و نیز راهکارهای حضور نظامند حوزه در خانواده بزرگ ۴۰ میلیونی آموزش و پرورش را تشریح کرد.

نحوه تاسیس ستاد و فراز و فرودهای آن

وی اظهار داشت: ستاد همکاری ها ابتدا در سال ۷۹ براساس توافق نامه بین روسای دو دستگاه پا به عرصه وجود نهاد و فعالیت های خود را در قالب توصیه هایی به دو دستگاه آغاز کرد. با گذر زمان و آشنایی بیشتر دو مجموعه با ظرفیت ها و فرصت های طرفین بستر برای عملیاتی و اجرایی شدن ایده هایی که وجود داشت بیشتر فراهم شد.

دبیر ستاد همکاریها گفت: در سال ۸۵ اولین بار مجموعه ستاد همکاری ها به صورت سازمان یافته شروع به کار کرد و تا سال ۸۹ به فعالیت خود ادامه داد. اما دچار وقفه شد و بعد از سفر مقام معظم  رهبری به قم در سال ۹۰  و توصیه های معظم له، توافق نامه جدید به امضای دو دستگاه رسید و در سال ۹۱ دبیر خانه جدید عملا کار خود را آغاز کرد و برنامه هایی را برای ایده های مورد نظر به مرحله اجرا در آورد.

جای خالی حوزه دربزرگترین خانواده کشور 

حجت الاسلام ملکی تصریح کرد: از ابتدای سیستم آموزشی کشور، بنای کار در آموزش و پرورش همکاری و مشارکت با حوزه علمیه نبوده است، بیش از یک قرن و نیم، آموزش و پرورش فعالیت های خود را با پیش فرض جدایی از حوزه های علمیه برنامه ریزی و ساماندهی می کرده و به مرحله اجرا در می آورده است، بنابراین از ابتدا، فرصت و فضای تعریف شده ای برای حضور حوزویان و حوزه های علمیه در آموزش و پرورش پیش بینی نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس حوزه های علمیه نیز خودشان را برای حضور در این عرصه آماده نکرده بودند. این نقص جدی بود که رهبری مدبرانه و هوشمندانه در آن موقع به آن اشاره کردند، بعد از شروع همکاری ها سرازیر شدن نیازهای قشر عظیم فرهنگیان و دانش آموزان به حوزه های علمیه، سبب شد حوزه قدم هایی را بردارد، اگر چه این اقدامات قابل تقدیر است، اما کافی نیست.

دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش متذکر شد: طبق منویات رهبری آموزش و پرورش خانواده ای بزرگ با ۴۰ میلیون مخاطب است و بالغ بر ۱۳ میلیون دانش آموز و ۱۰۶ هزار مدرسه در کشور دارد، بنابراین بیش از این برای تربیت نیروهایی که رهبری فرمودند نیازمند حضور حوزویان در این زمینه هستیم. البته نیاز آموزش و پرورش به روحانیونی است که توانایی تاثیرگذاری و جهت دهی صحیح فرهنگی را داشته باشند و این مهم نیارمند برنامه ریزی لازم است.

عرصه هایی که برای حضور حوزه تعریف شد

حجت الاسلام ملکی افزود: برای اثرگذاری حوزه و حوزویان در آموزش و پرورش عرصه های مختلفی تعریف و پیش بینی شده است، بخشی مربوط به حضور فیزیکی حوزویان در مدارس و فعالیت تبلیغی و تربیتی در مدارس است و در بخش های دیگر نیز زمینه سرمایه گذاری حوزه فراهم است.

سهم حوزه جهت تحقق سند تحول بنیادین

وی عنوان کرد: در سند تحول بنیادین که اساس و مبنای کار در آموزش و پرورش است، ۴۴ درصد از راهکارهای سند بنیادین مربوط به مدیریت و راهبری است و ۲۰ درصد از راهکارها مربوط به معلم و منابع انسانی است در تربیت منابع انسانی، حوزه های علمیه می توانند در زمینه های مربوط به علوم انسانی و اسلامی کمک خوبی برای آموزش و پرورش باشند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد:در زمینه تدوین برنامه های درسی و منابع آموزشی که ظرفیت مهمی است، حوزه های علمیه ظرفیت خوبی را برای آموزش و پرورش ایجاد می کنند.

دبیر ستاد همکاری ها اظهار کرد: در زمینه پژوهش نیز حوزه های علمیه دارای ظرفیت های مهمی هستند روحانیون بیشترین حضور را در عرصه تبلیغی و تربیتی در آموزش و پرورش دارند که اهمیت زیادی دارد.

نقش حوزه در تدوین در سیاستگذاری های تربیتی

حجت الاسلام ملکی در ارتباط با تدوین منابع آموزش و پرورش و جایگاه حوزه  گفت: یکی از مواردی که می تواند کمک کند و جنبه پیشگیری دارد تا درمان، حضور صاحب نظران حوزوی در مراکز و مصادر تصمیم سازی و سیاستگذاری است و برای این منظور اقدامات خوبی انجام شده است.

وی توضیح داد: در این مسیر در برخی از کارگروههای درسی مرتبط، صاحب نظرانی از حوزه های علمیه به عنوان عضو این کارگروهها در آورده ایم، همچنین در شورای عالی آموزش و پرورش در سه کارگروه از کمیسیون های شورای عالی آموزش و پرورش، نمایندگانی از حوزه علمیه برای عضویت در این کمیسیون ها معرفی شده اند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد:علاوه بر این، در تدوین کتابهای درسی مرتبط، از صاحب نظران حوزوی به عنوان مولف استفاده شده و می شود و این روند رو به رشدی بوده است ،در گذشته های نه چندان دور غالبا نقد کتاب های درسی بعد از چاپ بوده، اما این امر تا حد قابل قبولی اصلاح شده و صاحب نظران حوزوی در مراحل تدوین و تالیف کتاب درسی حضور دارند.

برنامه  ۵ ساله حوزه برای ارتقاء همکاریها

وی در مورد برش ۵ ساله همکاری حوزه و آموزش که سال گذشته مصوب شد خاطرنشان کرد: دراین باره اقدامات اولیه انجام شد و در نشست اخیری که در تهران در وزارتخانه با حضور آیت الله اعرافی و وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، پیش نویس آن ارائه شد و بر اساس مطالبه ریاست عالی ستاد، قرار شد در کارگروه مشخصی مورد بررسی و نقد قرار گیرد و در نشست آینده مطرح شود.

حجت الاسلام ملکی تصریح کرد: در واقع متولی این کار حوزه است، چرا که قرار است مدیریت حوزه های علمیه برنامه ۵ ساله خود را برای آموزش و پرورش و رسالتی که می تواند در جهت تحقق اهداف سند تحول بنیادین بر عهده بگیرد آن را تدوین و ارائه کند.

وی گفت: البته توقع اینکه حوزه همه نیازها را پاسخ گوید، امکان ندارد، چون هنوز نیاز مساجد و حسینیه ها و هیات ها را نمی توانیم پاسخ گوئیم، تعداد روحانیونی که می توانند در این طرح شرکت کنند به اندازه تعداد مدارس در سطح کشور نیست و این امری طبیعی به شمار می رود، اما جای امیدواری است که روحانیون و طلاب اقبال خوبی از حضور در آموزش و پرورش دارند.

حضور روحانیون در سه هزار مدرسه

وی اظهار کرد: بالغ بر ۳ هزار مدرسه از وجود روحانیون به صورت مستقر و مستمر بهره می برند و هفته ای دو روز در مدرسه حضور دارند و به ارائه خدمات مشاوره ای و تبلیغی به دانش آموزان و همکاران و والدین مشغول اند.

دبیرستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش یادآورشد: در سال تحصیلی ۹۷ - ۹۸ سومین سال است که برنامه طلاب وظیفه در حال اجراست، در سال اول کمتر از ۵۰ نفر متقاضی از سهمیه ۵۰۰ نفر را توانستیم جذب کنیم و در سال دوم ۳۳۰ نفر را جذب کردیم و در سال سوم، تعداد متقاضیان دو برابر سهم ۵۰۰ نفری است و این جای خوشحالی دارد که طلاب این چنین استقبال می کنند.

نظر شما