شناسهٔ خبر: 56233 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمی‌توانیم به‌صورت عام به مردم بگوییم کتاب بخوانند

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی در آئین اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، بیان کرد: نمی‌توانیم به‌صورت عام به مردم بگوییم کتاب بخوانند. چه کتابی و چگونه بخوانیم مهم است. به این سوال‌ها باید پاسخ داد. اگر سیر مطالعاتی با موضوعات مشخص برای اهل مطالعه ایجاد نکنیم، مطالعات به شکل هرز در جامعه شکل می‌گیرد و کتابخوانی به معنای واقعی در جامعه وجود نخواهد داشت.

نمی‌توانیم به‌صورت عام به مردم بگوییم کتاب بخوانند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به‌عنوان سخنران آئین اختتامیه هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی که ظهر امروز (شنبه 17 شهریورماه) در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد، گفت: آمارهای مختلفی درباره وضعیت مطالعه در ایران ارائه شده ولی با تفاوت‌هایی در آمار، همه آن‌ها از یک جهت هماهنگ بوده و یک وجه مشترک دارند و سخن واحدی را منتقل می‌کنند که حکایت از پایین بودن میزان مطالعه در ایران دارد.  
 
وی افزود: در یکی از آخرین جلسات شورای عالی فضای مجازی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی جامع از وضعیت کتاب در جهان و ایران، قبل و بعد از انقلاب در سال‌های مختلف ارائه داد، ازجمله اینکه میزان مطالعه در ایران وضع خوبی ندارد. یکی از شاخصه‌های پیشرفت و توسعه‌یافتگی در هر جامعه، میزان مطالعه است. اگرچه ما در زمینه‌های متعدد و در شاخص‌های مختلف پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی داشته باشیم، اما این یک واقعیت است که در این شاخص، وضع ما خوب نیست.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در آن جلسه وقتی وضعیت مطالعه روشن شد، این سوال هم مطرح شد که چه کنیم میزان کتابخوانی در کشور افزایش پیدا کند. در آن جلسه دو پیشنهاد برای بالا بردن سرانه مطالعه در کشور ارائه کردم و یک پیشنهاد نیز امروز در این برنامه به ذهنم رسید. نخست اینکه کسانی که در جامعه تاثیرگذارند اعم از مقامات سیاسی، اجرایی، شخصیت‌های فرهنگی، هنرمندان و چهره‌های شاخص، آخرین کتابی را که خوانده‌اند از طریق رسانه‌ها به مردم بگویند. این سخن به نوعی پیشنهاد راه‌اندازی چالش «معرفی آخرین کتاب خوانده شده» از سوی مسئولان و چهره‌های شناخته شده در حوزه‌های مختلف است.  
 
مازنی درباره دومین پیشنهاد خود ادامه داد: سال‌ها با نگاه امنیتی و کنترل ولی با حُسن نیت کتاب‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد ارزیابی قرار گرفت. برخی کتاب‌ها خیلی زود و برخی خیلی دیر، برخی بدون سانسور یا با سانسور کم و برخی با سانسور زیاد مجوز نشر دریافت کردند. اگر حافظ می‌خواست در فضای ممیزی امروز دیوان غزلیات خود را ارائه دهد، قطعا به راحتی و بدون سانسور مجوز دریافت نمی‌کرد و مثنوی مولوی هم به‌هیچ‌وج مجوز چاپ نمی‌گرفت. در کنار این‌همه سال کنترل، چند سال تکریم و احترام به اهل قلم را امتحان کنیم و مدیریت را به خودشان بسپاریم. بعد از 40 سال از انقلاب اسلامی، در حوزه‌های داستان، شعر، رمان و ... فرهیختگان بسیاری داریم که تربیت‌شده بعد از انقلاب‌اند و البته بزرگانی هم از پیش از انقلاب از مفاخر ما هستند. کتابی که نویسنده و هنرمند با تراوشات ذهنی و جوشش دلش تولید کند و منتشر شود، مشتری خود را پیدا می‌کند.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: پیشنهاد دیگر من که با الهام از برگزاری این جشنواره بوده که همان گسترش جشنواره‌های کتابخوانی در حوزه‌های مختلف است تا با ایجاد انگیزه‌های لازم، از این طریق جامعه کتابخوان شود. یک نمونه همین جشنواره کتابخوانی رضوی است که امسال شاهد هشتمین دوره آن هستیم. گزارش ارائه شده در این جشنواره از افزایش ۳۲ درصدی شرکت مردم نسبت به سال گذشته حکایت داشت که این موضوع نشان‌دهنده ظرفیت بالای چنین حرکاتی در تشویق مردم به کتابخوانی است.
 
وی همچنین گفت: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برگزاری این جشنواره در حقیقت با یک تیر دو نشان را هدف گرفت. نخست، هدف جذب کتابخوان به‌عنوان مشتری کتابخانه‌ها و دوم خود موضوع کتابخوانی است. نمی‌توانیم به‌صورت عام به مردم بگوییم کتاب بخوانند. چه کتابی و چگونه بخوانیم مهم است. به این سوال‌ها باید پاسخ داد. اگر سیر مطالعاتی با موضوعات مشخص برای اهل مطالعه ایجاد نکنیم، مطالعات به شکل هرز در جامعه شکل می‌گیرد و کتابخوانی به معنای واقعی در جامعه وجود نخواهد داشت.
 
مازنی در پایان اظهار کرد: برای ارتقای سطح مطالعه در جامعه، در کنار جشنواره و مسابقه، باید سعی کنیم موضوع مطالعه را تعریف کنیم. یکی از موضوعاتی که می‌تواند به‌عنوان محور مطالعه قرار گیرد، معارف با هدف ارتقای معارف دینی در افراد به ویژه جوانان است. کتاب خوب در قالب شعر، رمان، داستان و ... با محتوای خوب و منعکس‌کننده معارف اهل‌بیت (ع) ازجمله امام رضا (ع) می‌تواند در این سیر مطالعاتی تعریف شود. اگر قرار باشد برای مردم سیر مطالعاتی تعریف کنیم، چه موضوعی بهتر از معرفت و عشق و ارادت نسبت به امام رضا (ع) و زندگی آن حضرت. بزرگواری که ولی نعمت و مایه افتخار ماست و این ظرفیت و سرمایه اجتماعی بسیار بزرگی است که از آن به درستی استفاده نکرده‌ایم.  

 


سربلندی ایران در مقابل تهاجم همه‌جانبه دشمن 

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این آئین با اشاره به دیدار مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوم خرداد ۱۳۹۷ با موضوع تبیین شرایط روز کشور، سخنانی را در این راستا بیان کرد: در آن دیدار مقام معظم رهبری به موضوع منطقه  و جهان، به دشمنی‌های دیرینه استکبار جهانی از پیروزی انقلاب به بعد و از جمله به استفاده از هنر و تبلیغات در جنگ فرهنگی علیه انقلاب اسلامی اشاره کردند و سپس تصریح کردند که در همه این قضایا دشمن شکست خورده است. در این فرصت کوتاه به تشریح این بیانات و منطق آن می‌پردازم.
 
وی با بیان تقسیم‌بندی دومرحله‌ای تهاجم فرهنگی استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی، ادامه داد: اول مخالفت با اصل انقلاب اسلامی که از روز پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و همچنان ادامه دارد. محورهای اصلی تهاجم دشمن در این سطح تضعیف نظام جمهوری اسلامی، اثبات ناکارآمد بودن نظام و ناموفق بودن انقلاب به‌ویژه برای مستضعفین و آزادی‌خواهان جهان و در نهایت شکست جمهوری اسلامی و نتیجتاً ناموفق ماندن انقلاب اسلامی در جهان بوده است.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به کار بستن انواع تحریم‌ها، ‌فشارهای بین‌المللی، جنگ تحمیلی، حمایت از تروریست‌های منافق و دیگر گروهک‌های ضد انقلاب، ناآرام ساختن مناطق مرزی، ‌ تحریک اقوام مختلف ملت ایران را از مهم ترین ابعاد فعالیت های دشمن در این سطح از دشمنی ها برشمرد و گفت: خوشبختانه با عنایات حضرت حق و همت مردم غیور ایران، تلاش استکبار جهانی در تمامی این جبهه‌ها به شکست منجر شد. هر چند خسارات و تلفات و ضررهای زیادی به کشور عزیز ایران وارد شد، اما سرانجام این ملت ایران بود که از این عرصه‌ها پیروز خارج شد.
 
مختارپور افزود: سطح دوم یا نوع دوم دشمنی‌ها پس از پایان جنگ تحمیلی آغاز شد. دشمن براساس محاسبات ظاهری و معمول به این نتیجه رسیده بود که با رحلت حضرت امام، اولاً وحدت و انسجام داخلی از میان می‌رود. ثانیاً‌ تغییرات گسترده در سطح مدیران و مسئولان نظام موجب از هم گسیختگی امور می‌شود و از همه مهمتر و قابل‌توجه‌تر اینکه، کم کم نسلی در ایران متولد می‌شود و رشد می‌یابد که نه دوران ستم‌شاهی را دیده، نه حضور حضرت امام را درک کرده، نه از دفاع مقدس خاطره‌ای دارد،  و در یک کلام نسلی است به کلی بیگانه با اسلام و انقلاب و حتی ایران. پس باید این نسل هدف گرفته شود.
 
وی با اشاره به آغاز ابعاد جدید از تهاجمات به کشور اظهار کرد: بنابراین تهاجم فرهنگی، ‌ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی با وسعت و شدت بسیاری آغاز شد. رشد قارچ‌گونه ماهواره‌های فارسی‌زبان، گسترش و تعدد رسانه‌های صوتی و تصویری و بعدها استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های مجازی همه و همه در خدمت این جنگ گسترده که دامنه آن تا خانه‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها کشیده شده و ازنظر ابزاری در سال‌های اخیر تا گوشی همراه و در جیب و دست هر جوان ایرانی کشیده شده بود، قرار گرفت.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: سال‌های سال این دشمنی و حملات بی‌وقفه جبهه استکبار جهانی هر روز بیشتر و گسترده تر از روز قبل ادامه یافت، اما برخلاف تصور دشمن نتیجه این نبرد سهمگین به شکل دیگری پدیدار شد و  سال به سال بر حضور نسل جوان در عرصه‌های مختلف سیاسی اجتماعی فرهنگی افزوده شد. راهیان نور، اعتکاف‌های ماه رجب، شب‌های قدر رمضان، مراسم عزاداری محرم، راهپیمایی‌های بیست و دوم بهمن، اردوهای جهادی ‌و ده‌ها صحنه دیگر، حاکی از حضور و فعالیت هزاران جوانی بود که هدف اصلی استکبار جهانی برای نقی و قلع و قمع انقلاب اسلامی در دهه چهارم بودند، اما اینک صحنه واقعیت دیگری را نشان می‌داد. اما مهمتر از همه این حضورها، ‌حضور جوانان نسل سوم به بعد این انقلاب  در صحنه دفاع از حرم بود، که این‌بار حضور هر رزمنده و مدافعی، جانبازی و جانفشانی طلب می‌کرد.
 
مختارپور با اشاره به حضور جوانان نسل سومی در میدان نبرد، ادامه داد: جوانانی که نه دوران مبارزات انقلاب اسلامی را دیده بودند نه حضرت امام را، نه روزهای دفاع مقدس را، جوانانی که در زیر آتش سنگین سلاح‌های فرهنگی دشمن بزرگ شده بودند، جوانانی که حتی خستگی و ورشکستگی معدودی از اصحاب انقلاب و نسل اول را هم شاهد بودند، ‌جوانانی که در عنفوان جوانی و در نهایت نشاط و شور جوانی، ‌مجرد یا متأهل، با فرزندانی در بطن همسرانشان یا فرزندانی شیرخواره تمامی جوانی و زندگی و آینده خود را یکجا در دفاع از حرم بر دست گرفتند.
 
وی در ادامه با اشاره به نمونه‌هایی از حضور جوانان نسل سوم در میدان نبرد، تصریح کرد: شهید مدافع حرم سجاد زبرجدی متولد ۱۳۷۰ تهران،  شهید مدافع حرم جلیل تختی نژاد متولد ۱۳۷۲ هرمزگان، شهید مدافع حرم محسن حججی متولد ۱۳۷۰ اصفهان، شهید مدافع حرم عباس دانشگر تولد ۱۳۷۲ سمنان، شهید مدافع حرم ارتش جمهوری اسلامی محسن قوطاسلو متولد ۱۳۶۹ تهران، شهید مدافع حرم ابراهیم عالمی متولد ۱۳۷۱ خراسان رضوی، شهید مدافع حرم بابک نوری متولد ۱۳۷۲ گیلان، شهید مدافع حرم حمید سیاهکالی مرادی متولد ۱۳۷۲ قزوین؛ فقط نام هشت تن از صدها جوان نسل سوم است که امروز پرچم انقلاب اسلامی را بردوش گرفته و عملاً  بقا و دوام و استمرار انقلاب اسلامی و ثبات و تقویت نظام جمهوری اسلامی را به رخ تمامی جهانیان و تاریخ جهان می‌کشد.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان گفت: البته شک نیست که هر جنگی خسارت دارد، تلفات دارد، اما مهم  نتیجه نبرد است. جنگ فرهنگی نیز همچون جنگ اقتصادی و سیاسی و اجتماعی همچنان ادامه دارد. اما به لطف و عنایت الهی و همت پاک جوانان این کشور و جوانان کشورهای اسلامی، آن‌که برتمامی این دشمنی‌ها پیروز می‌شود، انقلاب اسلامی خواهد بود.

نظر شما