شناسهٔ خبر: 56327 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نامزدهای نهایی جایزه من بوکر ۲۰۱۸ اعلام شد

مراسم اعلام نامزدهای نهایی جایزه من بوکر ساعاتی پیش برگزار و فینالیست‌های این جایزه در سال ۲۰۱۸ اعلام شدند.

نامزدهای نهایی جایزه من بوکر 2018 اعلام شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دیزی جانسون، نویسنده‌یِ ۲۷ ساله آمریکایی با حضور در فهرست نهایی جایزه من بوکر امسال جوان‌ترین نویسنده‌ای شد که تاکنون در میان نامزدهای تمام ادوار این جایزه حضور داشته است.
 
جانسونِ بریتانیایی با کتاب «همه چیز آن زیر» که روایت ارتباط یک مادر افسرده و نگران و دخترش است و به زعم منتقدین اسطوره‌شناسی یونان را در بریتانیایِ عصر حاضر بار دیگر خلق می‌کند موفق شد در این فهرست حضور یابد. داستانی جانسون یکی از شش اثر حاضر در فهرست نهایی است که طبق اظهارنظر داوران امسالِ جایزه من بوکر «دوران تاریکِ» کنونی را به به تصویر می‌کشند.
 
«مرد شیری» نوشته آنا برنز از ایرلند شمالی، «واشنگتن سیاه» نوشته اسی ادوگیان از کانادا، «اتاق مارس» یا «اتاق مریخی» نوشته ریچل کوشنر از آمریکا، «فراداستان» نوشته ریچارد پاورز از آمریکا، و «برداشت طولانی» نوشته رابین رابرتسون از بریتانیا دیگر نامزدهای نهایی جایزه من بوکر امسال هستند.
 
این در حالی است که مایکل اونداتیه و سالی رونی، دو نویسنده مطرح حاضر درفهرست اولیه از این رقابت جا ماندند و نتوانستند نظر داوران را برای حضور در فهرست نهایی جلب کنند.
 
لئو رابسون، منتقد و یکی از داوران جایزه امسال بوکر معتقد است آثار انتخاب شده فهرستی از فجایع انسانی را برمی‌شمارد: «این آثار درباره دوران تاریکِ حاضر هستند و بی‌شک بشر در حال حاضر در عصر تاریکی به سر می‌برد. البته خواندن این آثار من را دچار افسردگی و ناراحتی نکرد.»
 
دیگر نکته جذاب حاضر در این فهرست حضور دو اثر از ایالات متحده است و این اتفاق با توجه به اعتراضات نویسندگان و ناشران بریتانیایی در طی سال گذشته نشان از این دارد که آکادمی بوکر قصد ندارد بار دیگر این جایزه را بومی کند.  پیش از این و به مدت ۴۰ سال جایزه «من بوکر» تنها به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت. اما از سال ۲۰۱۴ و با وضع قوانین جدید همه آثار نوشته شده به زبان انگلیسی اجازه حضور در این رقابت فرهنگی را دارند و راه نویسندگان آمریکایی هموار شد. «پل بیتی» اولین نویسنده آمریکایی بود که در سال ۲۰۱۶ برنده این جایزه شد و سال گذشته جورج ساندرزِ آمریکایی با کتاب «لینکلن در باردو» موفق شد این جایزه را برای بار دوم به ایالات متحده ببرد که اعتراضات زیادی را به همراه داشت. باید منتظر ماند و دید آیا امسال سومین بوکر آمریکایی‌ها در تاریخ این جایزه ثبت می‌شود یا خیر!
 
جایزه «من بوکر» به بهترین اثر تازه انگلیسی‌زبان که نوشته شهروندان همسود بریتانیا است اهدا می‌شود. پیش از این نویسندگانی چون هیلاری منتل، آیریس مرداک، و ایِن مک‌ایوان برنده این جایزه معتبر شده‌اند.

نظر شما