شناسهٔ خبر: 56386 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از پراگ تا تهران، پنجاه سال بعد از ریپکا

نشست ویژه شهرکتاب این بار به تقدیر از یکی از ایران‌شناسان چک اختصاص دارد.

از پراگ تا تهران، پنجاه سال بعد از ریپکا

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  به مناسبت پنجاهمین سال درگذشت یان ریپکا، ایران‌شناس برجسته‌ چک، نشست ویژه‌ شهر کتاب به بررسی وضعیت ایران‌شناسی در چک و زبان و ادبیات چک در ایران و همکاری‌ها و گفت‌وگوهای ادبی میان دو کشور اختصاص دارد.

در این نشست، ایوانا بوزدخوا، زوزانا کریهوا، مونیکا روژیچکوا و ابوالقاسم اسماعیل‌پور حضور خواهند داشت. 

ایران‌شناسی و ادبیات فارسی در کشور چک سابقه‌ای دیرینه دارد و صاحب‌نظرانی نامدار در این رشته در چک پرورش یافته‌اند که آثار در خور اعتنایی هم خلق کرده‌اند. یان ریپکا، فلیکس تاوئر و یرژی بچکا از این جمله‌اند. امسال پنجاهمین سال درگذشت یان ریپکا، ایران‌شناس و شرق‌شناس نامدار چک است. ریپکا آثار متعددی در باب حافظ، نظامی، عطار، فردوسی، باباافضل و سعدی نوشت و کتاب تاریخ ادبیات فارسی و تاجیکی او هم بسیار مشهور است. زبان و ادبیات چک هم در ایران بسیار مخاطب دارد و آثار نویسندگانی چون کافکا، هاشک، کوندرا، چاپک و کلیما با ترجمه‌های متعدد در ایران منتشر شده است.

نشست ویژه شهرکتاب شنبه 7مهرماه 1397 ساعت 11 صبح در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و از علاقه‌مندان به ادب فارسی و ایران‌شناسی و ادبیات چک دعوت می‌شود در این نشست شرکت نمایند.

نظر شما