شناسهٔ خبر: 56531 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ناشران کمک‌آموزشی مافیا نیستند/ناشری مانند مک‌گروهیل در آمریکا چه می‌کند

ابوالفضل جوکار درباره لزوم وجود کتاب‌های کمک‌درسی گفت: وقتی یک کتاب درسی که از سوی وزارت آموزش و پرورش در ۱۱۰ صفحه به توضیح مطالب سنگین ریاضیات و یا هر مفهوم سخت دیگری در مدارس تدریس می‌شود و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، دانش‌آموزان و معلمان هر دو به وجود کتابی را که آموزش جز به جز داشته باشد احساس می‌کند.

ناشران کمک‌آموزشی مافیا نیستند/ناشری مانند مک‌گروهیل  در آمریکا چه می‌کند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ابوالفضل جوکار؛ یکی از متولیان اصلی انتشار کتاب‌های کمک‌آموزشیدرباره لزوم وجود کتاب‌های کمک آموزشی در کنار کتاب‌های درسی گفت: برای یک کتاب درسی در حوزه ریاضیات و فیزیک و هندسه و غیره باید هزار صفحه کتاب کمک آموزشی نوشت. بزرگترین سالن‌ها در معروف‌ترین نمایشگاه‌های کتاب در سطح دنیا مربوط به ناشران کمک آموزشی است. چرا انقدر قضاوت بی‌انصافانه از  ناشران این حوزه می‌کنند.

جوکار با اشاره به انتقاداتی که از سوی وزارت آموزش و پرورش درباره کتاب‌های کمک‌درسی شده است گفت: وقتی آموزش و پرورش در حوزه درس هندسه یک کتاب ۱۱۰ صفحه‌ای می‌نویسد و برای مثال درباره مقاطع مخروطی، دایره و حزلولی در دو صفحه توضیح می‌دهد، طبیعی است که معلم و دانش‌آموز برای تفهیم بهتر این مطلب نیاز به کتاب کمک آموزشی داشته باشد. بنابراین آموزش و پرورش درباره اینکه ناشران کمک‌درسی به فکر منفعت طلبی خود هستند آدرس غلط می‌دهد.
 
به گفته جوکار با اینکه منتقدان و مسئولان آموزشی کشور نظری مخالف با کتاب‌های کمک آموزشی دارند، اما بر حسب نیاز حداقل یک کتاب آموزشی برای فرزندانشان در خانه‌هایشان موجود است.
 
وی با اشاره به این موضوع که ناشران کتاب‌های کمک‌درسی در سراسر دنیا از محبوبیت برخور دارند تاکید کرد: مگر در آمریکا ناشری مانند مک‌گروهیل چه می‌کند یا جان وایلی چه کتاب‌هایی را منتشر می‌کند. چرا برخی مسئولان آموزشی می‌پندارند که کتاب‌های کمک‌درسی کتاب‌های بدی است؟ می‌گویند کمک‌درسی‌ها آسیب جدی به کتاب‌های درسی وارد می‌آورد؟ و یا  چرا آمار مطالعه کتاب‌های کمک‌درسی را جزو سرانه مطالعه کل کشور نمی آورند؟
 
وی در پاسخ به این پرسش که برای تالیف کتاب‌های کمک‌درسی چه فیلترهایی را برای استاندارد شدن آن‌ها باید قائل شویم، گفت: کمک‌درسی‌ها تنوع زیادی دارند فیلتر کردن محتوایی و استانداردسازی در این امر معنایی ندارد. شاید یک معلم بخواهد روشی برای تدریس برگزیند که دیگری نخواهد همان روش را اعمال کند. بازار و افراد باید خودشان انتخاب کند که چه کتابی خوب است و یا چه کتابی ضعیف است، واضح است کتاب ضعیف در حوزه کمک‌درسی به صورت خودکار از بازار کتاب حذف می‌شود.
 
وی افزود: کتاب هر نوع که می‌خواهد باشد جای خود را در نهایت پیدا می‌کند. اینکه انقدر در طول سال‌های متمادی علیه کتاب‌های کمک‌درسی از سوی وزارت آموزش و پرورش صحبت شده است، سوال من این است که کدام‌ یک از وزرای آموزش و پرورش و مسئولان آموزشی این وزارتخانه سال‌های متمادی تدریس کرده‌اند و یا پای تخته ایستاده‌ درس داده‌اند که بدانند با وجود کتاب‌های درسی فعلی نمی‌توان دانش دقیقی به دانش آموزان تزریق کرد و کتاب‌های کمک‌درسی باید وجود داشته باشند.
 
جوکار خاطرنشان کرد: اساسا کتاب کمک‌درسی ابزاری برای معلم در سرعت دادن به تدریس و در جا انداختن محتوای درسی به دانش‌آموزان است. در حال حاضر شرایط جامعه به‌گونه‌ای است که ناشران می‌دانند کتاب ضعیف را نباید منتشر کنند و به فروش برسانند و دانش‌آموزان می‌دانند که برای اینکه در کنار کتاب اصلیشان کتابی بخوانند آن چه کتابی باشد.
 
وی درباره اینکه بسیاری می‌پندارند ناشران کمک‌آموزشی مافیا هستند گفت: متولیان با سابقه  کتاب‌های کمک‌درسی مافیا نیستند چراکه آن‌ها در طول سال‌ها رونق اقتصادی به همراه داشته‌اند و ایجاد شغل کرده‌اند. ضمن اینکه یک بازوی قوی در کنار کتاب‌های درسی به فعالیت پرداخته‌اند.

نظر شما