شناسهٔ خبر: 56588 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «اصول الهیات اعصاب» به چاپ رسید

کتاب «اصول الهیات اعصاب» به قلم علی سنائی استادیار دانشگاه سمنان ترجمه شده است و به زودی روانه بازار کتاب خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اصول الهیات اعصاب ( Principles of Neurotheology) کتابی از آندره نیوبرگ (Andrew  B. Newberg) است که در سال ۲۰۱۰ در انتشارات Ashgate  به چاپ رسیده است. در حال حاضر این کتاب به قلم علی سنائی استادیار دانشگاه سمنان ترجمه شده است و به زودی روانه بازار کتاب خواهد شد.

الهیات اعصاب یک حوزه میان رشته ای است که در آن پیوندی میان یافته های عصب شناسی، الهیات، عرفان و فلسفه صورت می گیرد. هدف نیوبرگ این است که افقی نو را فراروی محققانی بگشاید که به دنبال ایجاد رابطه میان علم و دین هستند.

به نظر نیوبرگ الهیات اعصاب از میان چهار نوع رابطه ای که میان علم و دین- یعنی استقلال، تعارض، وحدت و گفتگو- تصورپذیر است، نسبت وحدت و گفتگو را بر می گزیند. الهیات اعصاب با این مساله روبرو است که مراقبه، دعا و انجام مناسک دینی چه تاثیری بر سلامت جسم و روان می گذارد و در خلال تجربه معنوی، مغز انسان در معرض چه مکانیسم های عصب شناختی قرار می گیرد.

مهمترین مساله در الهیات اعصاب این است که بین مولفه های پدیدارشناختی تجربه عرفانی و فرایندهای عصب شناختی مغز چه نوع همبستگی وجود دارد. در این پروژه تحقیقاتی هرچند از روش علمی برای بررسی تجربه معنوی و عرفانی استفاده می شود، ولی مولف کاملا به این نکته واقف است که علم اجازه ندارد که درباره منشاء علی تجربه معنوی اظهار نظر کند و آن را به عوامل زیستی تقلیل دهد زیرا این موضوع صرفا در حوزه الهیات و متافیزیک قابل بررسی است.

از سوی دیگر نیوبرگ لازمه تحقق الهیات اعصاب را در این می داند که علم و دین یکدیگر را به رسمیت بشناسند و هیچکدام دیگری را به خود تقلیل ندهد.

این کتاب پنچاه و چهار اصل روش شناختی را برای تحقق  الهیات اعصاب، مطرح می کند. این کتاب در ده فصل و در ۲۷۶ صفحه تنظیم شده است که برخی از فصول آن عبارتند از : تعاریف در الهیات اعصاب، اصول هم کنشی بین عصب شناسی و الهیات، هرمنوتیک الهیات اعصاب و ...

مترجم کتاب اخیر، علی سنائی عضو هیات علمی دانشگاه سمنان است که پیش از این ترجمه کتاب «آکویناس و فلسفه ذهن» اثر آنتونی کنی را در نشر علم و همچنین ترجمه کتاب «فلسفه و دین؛ از افلاطون تا پست مدرنیسم» اثر ماکس چارلزورث را در انتشارات دانشگاه سمنان به چاپ رسانده است. 

نظر شما