شناسهٔ خبر: 56614 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز نمایشگاه کتاب فرانکفورت با رنگ و بوی سیاسی

هفتادمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به عنوان بزرگترین رویداد جهان در حوزه نشر از ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) در حال و هوایی سیاسی آغاز به کار می‌کند.

نمایگاه کتاب فرانکفورت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت که پیش‌بینی می‌شود امسال یکی از سیاسی‌ترین دوره‌های خود را تجربه کند از تاریخ ۱۰ اکتبر با حضور «فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس‌جمهور دولت فدرال آلمان افتتاح می‌شود و میزبان رویدادهایی درباره موضوعات گوناگون از جنبش‌های دفاع از حقوق زنان #MeToo تا سخنرانی آزاد درباره زندگی در آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، آزادی بیان در روسیه دورانِ «پوتین»، سانسور در رسانه‌های ترکیه‌ای، قوانین و آزادی بیان در لهستان و ... خواهد بود. 

سال گذشته نیز حضور یکی از ناشران افراطی و راستگری آلمانی در نمایشگاه فرانکفورت به سبب انتشار کتاب‌هایی با موضوع ضدمهاجران، حواشی زیادی داشت و با فریادهای "نازی‌ها بیرون بروید" در نمایشگاه همراه شد، گرچه بعدها «یورگن بوس» رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت از موضوع دادن فرصت ارائه به این ناشر آلمانی دفاع و اعلام کرد: ما در مقابل هر نوع سانسوری ایستاده‌ایم و همه نظرات را چه خوشایندمان باشد و چه نباشد می‌شنویم اما نظر و ایده خود را نیز خیلی صریح ابراز می‌کنیم.

امسال علاوه بر رئیس‌جمهوری آلمان که در مراسم نخستین روز فعالیت نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور خواهد داشت، «فدریکو موگرینی» رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز در در مراسم افتتاحیه سخنرانی خواهد داشت.

از دیگر رویدادهایی که در جریان چهار روز برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار می‌شود می‌توان به جشن هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره کرد. هنمچنین «چیماماندا نگوزی» نویسنده مطرح اهل نیجریه‌ درباره مقاله جدید خود با عنوان «همه باید فمینیست باشیم» بحث و گفت‌وگو خواهد کرد. «ترفونیا ملیبا» نیز رمان خود را به نام«لعنتی‌ها» با عنوان اولین رمان ترجمه‌شده به زبان انگلیسی از کشور گینه معرفی خواهد کرد. 

هفتادمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از تاریخ ۱۰ تا ۱۴ اکتبر (۱۸ تا ۲۲ مهر) برگزار می‌شود و امسال میزبان بیش از ۷۳۰۰ غرفه‌دار از بالغ بر ۱۰۰ کشور جهان خواهد بود. 

صنعت جهانی نشر کتاب سالانه دارای ارزشی حدود ۱۲۰ میلیارد دلار است که از گذشته تاکنون با رشد مداومی همراه بوده، گرچه در چند سال اخیر این رشد سرعت کمتری یافته است. 

نظر شما