شناسهٔ خبر: 56621 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آلن‌دو باتن به اضطرابی جهان‌شمول می‌پردازد

کتاب «اضطراب منزلت» اثر آلن‌دو باتن با ترجمه زهرا باختری از سوی نشر چترنگ راهی بازار کتاب شد. این کتاب با کمک فلاسفه، هنرمندان و نویسندگان ریشه‌های اضطراب منزلت را بررسی می‌کند

آلن‌دو باتن به اضطرابی جهان‌شمول می‌پردازد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «بهای سنگینی داده‌ایم تا از اجداد بدوی‌مان پیشی بگیریم و آن بها اضطراب همیشگی است. اضطراب از اینکه هنوز با آن که می‌خواهیم باشیم خیلی فاصله داریم.»

«اضطراب منزلت» که با جمله بالا آغاز می‌شود، درباره اضطرابی تقریبا همگانی است که کمتر به‌طور مستقیم به آن اشاره می‌شود: اضطراب از اینکه دیگران راجع به ما چه فکری می‌کنند؛ آیا از دید آن‌ها آدم‌های موفقی هستیم یا نه، برنده‌ایم یا بازنده. این کتاب درباره اضطراب منزلت است.

از دید دو باتن، این اصلاً اتفاقی نیست که اولین سؤالی که یک فرد جدید از ما می‌کند این است که «چه کاره‌ای؟» و پاسخی که دریافت می‌کند تعیین‌کننده میزان تمایلش به ادامه معاشرت با ماست. نگرانی ما از اینکه دیگران تأییدمان کنند و بتوانیم موقعیتی «مناسب» بر روی نردبان سلسله‌مراتب اجتماعی داشته باشیم چیزی است که دوباتن نامش را اضطراب منزلت می‌گذارد.

این کتاب با کمک فلاسفه، هنرمندان و نویسندگان ریشه‌های اضطراب منزلت را بررسی می‌کند (از پیامدهای انقلاب فرانسه گرفته تا حسادت مخفیانه ما به موفقیت دوستانمان)، و در ادامه به روش‌های هوشمندانه‌ای اشاره می‌کند که انسان‌ها برای غلبه بر نگرانی‌هایشان در مسیر رسیدن به شادی استفاده کرده‌اند.

دو باتن در این کتاب خواننده را به سیاحتی در تاریخ عقاید اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌برد تا مسئله اضطراب منزلت را بررسی کند. او این پرسش را پیش می‌کشد که آیا زندگی مدرن سبب شادی ماست و از ما می‌خواهد به شرایط زندگی اجداد بدوی‌مان فکر کنیم و ببینیم آیا آن‌ها خوشحال‌تر بوده‌اند یا ما خوشحال‌تریم.

کتاب از دو بخش اصلی تشکیل شده است. در بخش اول دو باتن علت‌های مبتلاشدن به اضطراب منزلت را برمی‌شمارد و هرکدام را به تفصیل بررسی می‌کند و در بخش دوم راه‌حل‌هایی برای مقابله با این اضطراب ارائه می‌دهد.

بخش اول علت‌ها نام دارد و نیاز به عشق، اسنوبیسم، توقع، شایسته‌سالاری و وابستگی در این بخش شرح داده شده است. بخش دوم راه‌حل‌ها نام دارد و به فلسفه، هنر، سیاست، مذهب و بوهیما پرداخته است.

از آلن‌دو باتن پیش از این، کتاب‌هایی چون سیر عشق، پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند و جستارهایی در باب عشق به فارسی منتشر شده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «هر چقدر هم که اضطراب‌های منزلت ناخوشایند باشند، تصورش سخت است که زندگی خوب به کلی فارغ از آن‌ها باشد، چرا که ترس از شکست احتمالی و کم‌ارزش شدن از دید دیگران، فقط پیامد طبیعی آرزومند بودن است و ترجیح برخی از نتایج بر نتایج دیگر و احترام برای افرادی که کنار ما هستند. اضطراب منزلت بهایی است که می‌پردازیم تا بپذیریم که بین زندگی موفق و ناموفق تفاوتی عمومی وجود دارد.

فلسفه، هنر، سیاست، مذهب و بوهمیا به دنبال این نبوده‌اند که از دست سلسله مراتب منزلتی خلاص شوند، بلکه تلاش کرده‌اند سلسه مراتب‌های جدیدی پایه‌گذاری کنند که بر اساس ارزش‌هایی که از سوی اکثریت ناشناخته است و مورد انتقاد قرار می‌گیرد، استوار باشند. این پنج گروه که درک قاطعیاز تمایز بین موفقیت و شکست، خوب و بد، شرم‌آور و قابل افتخار داشتند، سعی کردند حس ما را از اینکه چه چیزی می‌تواند به درستی در زیر این عناوین سنگین قرار بگیرد، دوباره شکل دهند.

آن‌ها با انجام این کار سبب مشروعیت‌بخشی به کسانی شدند که، در همه ادوار، نتوانسته یا نخواسته‌اند مطیعانه دنباله‌رو افکار غالب طبقه برتر باشند و شاید سزاوار القابی به جز لقب ظالمانه بازنده یا کسی نبودن باشند. آن‌ها یادآورهایی قانع‌کننده و تسلی‌بخش برای ما فراهم آورده که یادآوری می‌کنند برای موفق شدن در زندگی بیشتر از یک راه و راه‌هایی به جز راه قاضی یا داورساز شدن وجود دارد.»



در پشت‌جلد کتاب آمده است: «در این اثر آلن‌دو باتن به اضطرابی جهان‌شمول می‌پردازد که به‌ندرت آشکار از آن صحبت می‌شود: نگرانی از اینکه دیگران درباره ما چه فکری می‌کنند، آیا براساس قضاوت آن‌ها ما فردی موفق هستیم یا شکست‌خورده، برنده‌این یا بازنده.
اهمیت بسیار بالای جایگاه اجتماعی دلیلی بسیار ساده دارد؛ بیشتر مردم رفتارشان با دیگران را با توجه به جایگاه اجتماعی‌شان تنظیم می‌کنند. آلن‌دو باتن با استفاده از آثار فیلسوفان، هنرمندان و نویسندگان ریشه‌های اضطراب منزلت را بررسی می‌کند. سپس راهکارهای هوشمندانه‌ای را که افراد برای سرکوبی نگرانی‌هایشان در مسیر جست‌وجوی خوشبختی پیش گرفته‌اند مطرح می‌کند.

«اگر از فکر شکست مضطرب می‌شویم، به این دلیل است که موفقیت تنها محرک واقعی جهان است تا حسن نیتش را به ما ارزانی کند. پیوند خانوادگی، دوستی یا جذابیت جنسی شاید گاهی محرک‌های مادی را غیرضروری جلوه دهند، ولی فقط یک مثبت‌اندیش بی‌عقل می‌تواند برای تأمین همیشگی نیازهایش بر این عوامل تکیه کند. انسان‌ها بدون اینکه دلایل قوی برای لبخند زدن داشته باشند به‌ندرت لبخند می‌زنند.»
 
کتاب «اضطراب منزلت» اثر آلن‌دو باتن با ترجمه زهرا باختری در 238 صفحه با شمارگان 1000 نسخه به بهای 28 هزار تومان از سوی نشر چترنگ راهی بازار کتاب شد.

نظر شما