شناسهٔ خبر: 56655 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زیباشناخت به ایستگاه دوم رسید

شماره دوم فصلنامه زیباشناخت به سردبیری کامران سپهران منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در شماره دوم فصلنامه زیباشناخت به سردبیری کامران سپهران همچون شماره قبل شامل بخش‌های «هنرآزمایی»، «هنرشناخت»، «تبارشناخت»و «کتاب‌شناخت» است.

بخش هنرآزمایی این شماره به رابطه نقد هنری و فلسفه می‌پردازد. «خاص بودگی نقد و نیازش به فلسفه» نوشته مایکل نیومن با ترجمه صالح نجفی مقاله اصلی این بخش است که در پاسخ به آن مقاله «سه چهره مدرنیسم یا دیالکتیک بدون هم‌نهاد» تالیف مجید اخگر آمده است.

دومین بخش نشریه، هنرشناخت است که پنج مقاله را شامل می‌شود. «هنر تزئینی به منزله هنر اجتماعی» نوشته ژاک رانسیر  و ترجمه محمد سپاهی، «نشانه‌های هویت: شخصیت نمایشی به مثابه نام و بدن» نوشته اریکا فیشر لیخت و ترجمه رضا سُرور، «چهار مفهوم بنیادین علم تصویر» نوشته دبلیو جی.تی.میچل و ترجمه گوهر پایون، «حرکت در موسیقی» نوشته راجر اسکروتن و ترجمه امیر خلیلی و «تاریخ‌ سینمای اندیشه» نوشته آندراس بالینت کواچ و ترجمه نوید آئینی.

بخش تبارشناخت شامل مقدمه مهم هگل است بر فصل نخست از درس‌گفتارهای زیبائی‌شناسی‌اش با عنوان «جایگاه هنر در نسبت با جهان متناهی و همچنین دین و فلسفه» که سید محمد مهدی ساعتچی ترجمه کرده است.

بخش پایانی -کتاب‌شناخت-  به نقد و بررسی پنج کتاب در پنج یادداشت جداگانه می‌پردازد. «هایدگر در چهارچوبی جدید» نوشته باربارا بولت با یادداشتی از سینا مُمتحنی بررسی شده است؛ و نیز «موتسارت: تصویر یک نابغه» اثر نوربرت الیاس با نوشته عرفان خلّاقی. یادداشتی از شهرام زرگر درباره کتاب «شاهنامه شاه طهماسبی» تدوین فرهنگستان هنر و موزه هنرهای معاصر؛نقدی بر کتاب «قدرت هنر» نوشته بوریس گرویس توسط ری‌را کیان؛ و در آخر امین حسینیون نگاهی داشته به «سـینه‌فیلیا و تاریخ؛ یا وزیدن باد بین درخت‌ها» نوشـته کریسـتین کیثلی.

زیباشناخت نشریه مطالعات تاریخی و نظری هنر است. دبیر تحریریه آن بهزاد آقاجمالی و دوره جدید آن با مدیر مسئولی سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت ارشاد و صاحب امتیازی موسسه توسعه هنرهای معاصر منتشر می‌شود.

نظر شما