شناسهٔ خبر: 56704 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«آخرین مصاحبه ادوارد سعید» منتشر شد

«آخرین مصاحبه ادوارد سعید» با ترجمه عظیم طهماسبی به تازگی منتشر شده است.

آخرین مصاحبه ادوارد سعید

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، این کتاب با مقدمه حمید دَبّاشی  در ۱۳۶ صفحه با شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۱۷هزار تومان در نشر جهان کتاب منتشر شده است.

در معرفی کتاب عنوان شده است: این کتاب حاصل گفت‌وگویی مفصل با ادوارد سعید، استاد فقید دانشگاه کلمبیا، است. سعید در این گفت‌وگو از دوران کودکی، تحصیل، و خانواده و تبار فلسطینی خود سخن می‌گوید. از علاقه‌مندی‌هایش به ادبیات، سینما و بیش از همه موسیقی یاد می‌کند و سرمنشأ اندیشه انتقادی و شکل گرفتن ایده کتاب معروفش «شرق‌شناسی» را شرح می‌دهد.

نگاه‌ انتقادی ادوارد سعید هم شامل پیشینه استعماری اروپا و «استعمار جدید» غرب می‌شود و هم پلیدی‌های جوامع استبدادی در شرق. هم مداخله‌جویی‌های فاجعه‌بار آمریکا را در خاورمیانه نقد می‌کند و هم انواع رهبران ریاکار، سودجو و سرکوب‌گر منطقه را. نقد او حتی دامن مدعیان آرمان فلسطین ‌را نیز می‌گیرد.

در این مصاحبه هم از ادبیات و موسیقی و هنر و محیط‌های دانشگاهی سخن رفته است و  هم از مسائل سیاسی روز. پیداست که در این میان موطن ادوارد سعید جای برجسته‌ای دارد. او از سوابق درگیری‌ها فلسطینیان و اسرائیل در گذشته نزدیک سخن گفته و در مواردی پشت صحنه سیاسی این مناقشه را آشکار ساخته است که برخی از آن‌ها حیرت‌آورند: مانند تلاش‌های اسرائیل برای بی‌اعتبار ساختن تشکیلات رسمی و میانه‌رو فلسطین از طریق ایجاد گروه‌های رقیب  و تندرو اسلامی... و یا پیش‌زمینه‌های پیمان اسلو و نتایجش که ادوارد سعید از نزدیک در جریان آن قرار داشت.

 همچنین در نوشته پشت جلد کتاب که بخشی از مقدمه حمید دبّاشی است،  می‌خوانیم: مصاحبه‌ای که اکنون از آن به «آخرین مصاحبه» یاد می‌کنیم، و دقیقا یک‌سال پیش از مرگ نابهنگام متفکر صاحب‌نام فلسطینی، منتقد ادبی، و متخصص در حوزه نقد پسااستعماری، یعنی ادوارد سعید، انجام شد، از لحاظ زمان‌بندی هیچ ارتباط معناداری با عنوان بدیمن آن نداشت... قرار نبود این مصاحبه آخرین مصاحبه او باشد. اما دقیقا همین‌طور از آب درآمد. سعید، مثل هر کس دیگری، انسانی فانی بود، با این‌ تفاوت که او اراده‌ای راسخ در کامیابی از زندگی داشت... او با صدایی رسا و مصمم فریاد بی‌عدالتی را که در طول تاریخ بر مردمانش روا داشته‌اند، به گوش جهانیان رساند. آنچه ما امروز با عنوان «آخرین مصاحبه» می‌شناسیم و به تماشای آن می‌نشینیم یا آن را می‌خوانیم، این فناپذیری را در برابر دیدگان آیندگان به نمایش می‌گذارد، گویی این کلمات در همین لحظه بیان شده‌اند و نه در گذشته.

از این رو، «آخرین مصاحبه» او به‌حق مصاحبه‌ای تا ابد ماندنی است. این لحظه تا ابد ادامه دارد و درست است که مبارزه سعید با مرگ او پایان یافته است اما با هر نفسی که در این راه صرف می‌شود... آثار این مبارزه به جان انسان‌ها رخنه می‌کند.

نظر شما