شناسهٔ خبر: 56720 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کاهش مهاجرت دانشجویان به آمریکا/ رتبه ایران در مهاجرت دانشجو

کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی مهاجرت تحصیلی را بررسی کرد که بر اساس این بررسی در سال ۲۰۱۷ – ۲۰۱۶ ایران مقام یازدهم را در اعزام دانشجو به امریکا داشته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلسه ۸۷ کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

نسرین سلطانخواه، با اشاره به سابقه فعالیت های این کمیسیون در رابطه با موضوع مهاجرت تحصیلی گفت: نتایج بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته در جلسات این کمیسیون در قالب کتابی توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده است که در این کتاب روند مهاجرت تحصیلی دانشجویان در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: براساس تحلیل و رهیافت، جغرافیای مهاجرت ثابت نیست و در طول زمان با تغییراتی همراه است که این تغییرات به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌های کشورهای مهاجرپذیر مربوط می‌شود.

رئیس کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری افزود: کاهش درصد پذیرش دانشجوی مهاجر در آمریکا از ۲۸ درصد کل دانشجویان مهاجر در سال ۲۰۰۱ به ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۶ نشان از تغییر جغرافیای مهاجرت دارد که این تغییرات به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌های کشورهای مهاجرپذیر مربوط می‌شود و در سال ۲۰۱۶، چین بیش از ۱۰ درصد از کل دانشجویان مهاجر جهان را در خود جا داده است.

آمار کل دانشجویان مهاجر ایرانی در کشورهای دیگر

براساس گزارش مذکور تعداد کل دانشجویان مهاجر ایرانی در کشورهای دیگر حدود ۵۰۰ هزار نفر با نرخ مهاجرت به خارج ۱.۱ درصد است و همچنین تعداد مهاجر مهمان در ایران براساس آمار وزارت علوم و بهداشت ۱۱ هزارو ۲۸۸ نفر با نرخ مهاجرت به داخل ۲.۰ درصد است.

بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی تا سال ۲۰۱۴ در آمریکا

در ادامه این گزارش تأکید شد بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی تا سال ۲۰۱۴ در آمریکا با تعداد ۹۶۹۶ نفر بوده و پس از آن کانادا با ۴۲۵۴ دانشجو و ایتالیا با ۳۶۳۷ دانشجو رتبه دوم و سوم درپذیرش دانشجوی ایرانی را دارا هستند.

در بخش دیگری از این گزارش با بررسی فرایند تبادل دانشجو در ایالات متحده آمریکا؛ چین در سال ۲۰۱۶ -۲۰۱۵ با تعداد ۵۴۷.۳۲۸ دانشجو مقام اول را در ارسال دانشجو به امریکا داشته و همچنین تعداد ۹۱۸.۱۶۵ دانشجوی هندی در امریکا به تحصیل اشتغال داشته اند که با این تعداد دانشجو، هند مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

همچنین عربستان سعودی هم با تعداد ۲۸۷.۶۱ دانشجو در آمریکا مقام سوم را دارد که حضور این تعداد دانشجو ۲.۰۶ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده است.

در سال ۲۰۱۷ – ۲۰۱۶ایران مقام یازدهم در اعزام دانشجو به امریکا داشته است

در ادامه نیز جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تبادل دانشجو به آمریکا مورد بررسی قرار گرفت و بر همین اساس در سال ۲۰۱۷ – ۲۰۱۶ تعداد ۱۲۶۴۳ دانشجوی ایرانی در امریکا به تحصیل مشغول بوده‌اند که این تعداد ۴۳۱ میلیون دلار به اقتصاد امریکا کمک کرده اند و در نتیجه ایران مقام یازدهم را در اعزام دانشجو به امریکا داشته است.

بنا بر آمار ۱۱۵۹۹ دانشجوی انگلیسی در آمریکا به تحصیل اشتغال داشته اند که ۴۲۱ میلیون دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده اند و با این آمار انگلیس مقام دوازدهم را در ارسال دانشجو به امریکا داشته است؛ حال آنکه در مقابل ۳۸۱۸۹ دانشجوی آمریکا در انگلیس به تحصیل اشتغال داشته اند.

این در حالی است که ۳۲۸۵۴۷ دانشجوی چینی در آمریکا مشغول به تحصیل بوده اند و ۱۱۴۳ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده و در مقابل ۱۲۷۹۰ دانشجوی آمریکایی در چین مشغول به تحصیل بوده اند.

همچنین در این گزارش در مورد تفکیک دانشجویان ایرانی در آمریکا در مقاطع تحصیلی مختلف آمده است: فوق دیپلم و کارشناسی ۷.۷ درصد، کارشناسی ارشد و دکتری ۸.۷۵ درصد، مهارتی ۸.۱۴ درصد و سایر ۸.۱ درصد و بر همین اساس ۸.۷۵ درصد از مهاجرت‌های تحصیلی دانشجویان ایرانی به ایالات متحده آمریکا از بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده که ایران بیشترین، هند و ترکیه بعد از ایران، بیشترین میزان ارسال دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی را به خود اختصاص داده است.

نظر شما