شناسهٔ خبر: 56761 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری درسگفتار «کاربرد فناوری اطلاعات در علوم انسانی»

«کاربرد فناوری اطلاعات در علوم انسانی» از سوی گروه زبان‌شناسی نظری وابسته به پژوهشکده زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان را با روش‌های جمع‌آوری و ساماندهی داده‌های تحقیق و نیز کاربرد روش‌های یادگیری ماشینی برای تحلیل داده‌ها آشنا خواهد کرد.

برگزاری درسگفتار «کاربرد فناوری اطلاعات در علوم انسانی»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی سلسله درسگفتار «کاربرد فناوری اطلاعات در علوم انسانی» را با تدریس دکتر مسعود قیومی، عضو هیئت علمی این پژوهشگاه برگزار خواهد کرد.

این برنامه که از سوی گروه زبان‌شناسی نظری وابسته به پژوهشکده زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود در یک دوره 8 ساعته (4 جلسه دو ساعته) علاقه‌مندان را با روش‌های جمع‌آوری و ساماندهی داده‌های تحقیق و نیز کاربرد روش‌های یادگیری ماشینی برای تحلیل داده‌ها آشنا خواهد کرد.

متنی که برگزارکنندگان دوره برای معرفی آن آماده کرده‌اند از این قرار است: «امروزه فناوری اطلاعات جایگاه ویژه‌­ای در امر پژوهش دارد و توجه ویژه‌­ای به کاربرد آن در حوزه علوم انسانی می­‌شود. لازم به ذکر است که پیشتر فناوری اطلاعات به حوزه­‌هایی مانند زبانشناسی، بررسی ادبی و تاریخ ورود پیدا کرده ولی اکنون آماده ورود به سایر حوزه­‌های علوم انسانی است.

تحلیل یافته­‌های پژوهشی کیفی، کمّی یا ترکیبی از این دو است. در حوزه علوم انسانی، بیشتر تحلیل کیفی مورد نظر است. استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه علوم انسانی موجب می­‌شود علاوه بر تحلیل کیفی، تحلیل کمّی نیز تحقق بپذیرد. تحلیل کمّی بر اساس شواهد و داده بوده و می­‌توان با استفاده از آن ترسیمی از آینده داشت. داده‎های علوم انسانی بسیار متنوع است؛ لذا برای ورود داده‌های علوم انسانی به حوزه رایانه که قابلیت پردازش دارد نیاز است ساختارمند و منظم شود.

استفاده از رایانه جزء لاینفک این حوزه فعالیت است و کاربرد آن در پژوهش سبب می‌­شود علاوه بر افزایش سرعت در پردازش حجم عظیمی از اطلاعات و استخراج اطلاعات مورد نیاز، به افزایش دقت نیز منجر شود. این درسگفتار به ­طور مقدماتی به نحوه به‌کارگیری فناوری اطلاعات در حوزه‌هایی از علوم انسانی که توانایی رایانش و پتانسیل به‌کارگیری روش­‌های شناخته­ شده رایانشی را دارد می‌­پردازد.»


 
شرکت در این برنامه که در پایان آن گواهینامه معتبر وزارت علوم و تحقیقات و فناوری اطلاعات (با قابلیت ترجمه و ارائه بین‌المللی مدرک) به پذیرفته شدگان اهدا خواهد شد، برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

این سلسله درسگفتار از شنبه 5 آبان 97 آغاز خواهد شد و ساعت برگزاری کلاس‌های آن 10 تا 12 است. این دوره در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع درتهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی) برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای مشاوره و اطلاع بیشتر می‌توانند با شماره تلفن 88624485 تماس بگیرند.

نظر شما