شناسهٔ خبر: 56777 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نام ۲دانشگاه ایرانی در رتبه بندی موضوعی تایمز/بهترین ها در ۳ رشته

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: موسسه تایمز رتبه بندی رشته های موضوعی دانشگاه های جهان را منتشر کرد که در این رتبه بندی نام ۲دانشگاه تهران و اصفهان نیز قرار گرفته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جعفر مهراد گفت: نظام تایمز رتبه بندی رشته های موضوعی دانشگاه های جهان را در حوزه های آموزش، حقوق، علوم اجتماعی و تجارت و اقتصاد منتشر کرد.

وی افزود: براساس این رتبه بندی دانشگاه های برتر کشورهای مختلف در رشته هنرها و علوم انسانی نیز ۳۱ اکتبر معرفی خواهند شد.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز تاکید کرد: در رتبه بندی تایمز در رشته آموزش تعداد ۴۲۸ دانشگاه برتر جهان معرفی شده است. سال گذشته، تعداد دانشگاه هایی که به عنوان دانشگاه های ممتاز اعلام شد تنها ۱۰۰ دانشگاه بود.

مهراد عنوان کرد: دانشگاه استنفورد با کسب امتیاز ۹۲/۸ در صدر جدول رتبه بندی قرار دارد و رتبه دانشگاه هاروارد دوم است. 

وی اظهار داشت: در رشته آموزش از جمهوری اسلامی ایران تنها دانشگاه تهران با کسب امتیاز های ۱۸/۷، ۱۳/۱، ۴۲/۸، ۳۵/۹  و ۲۶/۱ به ترتیب در شاخص های آموزشی، پژوهشی، استنادی، درآمد صنعتی و چشم انداز بین المللی رتبه ای بین ۳۰۱ تا ۴۰۰ کسب کرده که به عنوان دانشگاه ممتاز معرفی شده است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: در رشته حقوق دانشگاه استنفورد، دانشگاه دوک و دانشگاه کمبریج با کسب امتیاز های ۸۲، ۸۰/۷ و ۸۰/۶  به ترتیب رتبه های اول تا سوم دانشگاه های معتبر جهان را در این رشته موضوعی بدست آورده اند. رتبه های چهارم و پنجم با امتیاز های ۸۰ و ۷۸/۶ در اختیار دانشگاه های ییل و آکسفورد است. 

وی افزود: دانشگاه ملبورن استرالیا نخستین دانشگاه خارج از آمریکای شمالی و اروپای غربی است که با امتیاز ۷۵/۳ موفق به کسب رتبه دهم رشته حقوق دانشگاه های جهان شده است و دانشگاه های ایران در بین ۱۸۷ دانشگاهی که معرفی شده اند مشاهده نمی شود.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در این رتبه بندی رشته تجارت و اقتصاد شامل بازرگانی، مدیریت، حسابداری، امور مالی، اقتصاد و اقتصاد سنجی است.

مهراد عنوان کرد: در این رشته تعداد ۵۸۵ دانشگاه برتر جهان معرفی شده که سال گذشته تعداد دانشگاه های برتر معرفی شده ۲۰۰ مورد بود.

وی خاطرنشان کرد: در تجارت و اقتصاد انستیتو فناوری ماساچوست با امتیاز ۹۳ رتبه اول را در اختیار دارد.  رتبه های دوم تا پنجم به دانشگاه های استنفورد با امتیاز ۹۰/۷، آکسفورد با امتیاز ۹۰/۵، کمبریج با امتیاز ۸۸/۶ و دوک با امتیاز ۸۷/۷ رسیده است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: نخستین دانشگاه خارج از آمریکای شمالی و اروپای غربی که در رشته تجارت و اقتصاد به عنوان دانشگاه ممتاز معرفی شده، دانشگاه ملی سنگاپور  است که موفق به کسب امتیاز ۸۰/۷ شده است.

مهراد گفت: از جمهوری اسلامی ایران رتبه دانشگاه تهران در دامنه ای بین ۳۰۱ تا ۴۰۰ قرار دارد. رتبه دانشگاه اصفهان نیز +۵۰۰ است.

وی افزود: امتیاز های آموزشی، پژوهشی، استنادی، درآمد صنعتی و چشم انداز بین المللی دانشگاه تهران به ترتیب ۲۶/۲، ۱۸، ۶۲/۸، ۳۹/۴ و ۱۶/۱ است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: دانشگاه اصفهان نیز در شاخص های یاد شده به ترتیب امتیازهای ۱۸/۲، ۲۰/۵، ۱۲/۱، ۸۷/۴ و ۱۰/۱ را بدست آورده است.

وی اظهار داشت: در رشته علوم اجتماعی دانشگاه آکسفورد  با کل امتیاز ۹۳ در راس جدول رتبه بندی قرار دارد. انستیتو ERG زوریخ و دانشگاه آمستردام در متن قاره اروپا به ترتیب با کسب امتیاز های ۷۶/۹ و ۷۶/۲ در رتبه های ۲۰ و ۲۱ قرار دارند. 

بنیاگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اضافه کرد: در این رتبه بندی دانشگاه ملی سنگاپور نخستین دانشگاه برتر آسیا است که رتبه ۲۲ را در دست دارد. رتبه دانشگاه پکن ۲۳ و دانشگاه شینگهوا ۳۷ است.

مهراد عنوان کرد: از جمهوری اسلامی ایران تنها دانشگاه برتر این نظام رتبه بندی در رشته علوم اجتماعی دانشگاه تهران است که رتبه آن در دامنه ای بین ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار دارد. در این رتبه بندی ۶۶۶ دانشگاه برتر در رشته علوم اجتماعی معرفی شده است.

وی افزود: امتیاز دانشگاه تهران در شاخص های آموزشی ۲۸، پژوهشی ۱۱/۵، استنادی ۳۷/۱، درآمد صنعتی ۳۳/۲ و چشم انداز بین المللی ۳۷/۷ است.

بیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: پنج دانشگاه نخست رتبه بندی تایمز در رشته علوم اجتماعی شامل دانشگاه های آکسفورد، استنفورد، ام ای تی، هاروارد و پرینستون است. از کل ۲۰ دانشگاه نخست تایمز در رشته علوم اجتماعی ۱۶ دانشگاه به آمریکا و چهره دانشگاه به انگلستان و سویس تعلق دارد.

نظر شما