شناسهٔ خبر: 56796 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انحلال مراکز دولتی دانشگاه علمی کاربردی غیرقانونی است

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی گفت: مصوبه شورای عالی اداری در خصوص انحلال مراکز آموزشی این دانشگاه که وابسته به دستگاه اجرایی هستند، غیر قانونی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمدعلی اخوان عصر امروز در نشست خبری در سازمان مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: شورای عالی اداری در یک اقدام غیر قانونی مطرح کرده است که مراکز وابسته به دستگاه های دولتی و اجرایی این دانشگاه باید تعطیل شوند اما من اعلام می کنم که این مصوبه مغایر با قوانین بالادستی و مجلس شورای اسلامی است.

اخوان خاطرنشان کرد: این مراکز تا خردادماه سال آینده باید به طور کامل تعطیل شوند که این اقدام یک تصمیم عجیب بود.

وی افزود: اعلام شده است که این مراکز بار مالی اضافی بر دوش ملت دارند اما باید این را بگوییم که از ۱۲ موسسه آموزشی علمی – کاربردی که وابسته به دانشگاه هستند و به نوعی از امکانات دستگاه های اجرایی استفاده می کنند ۱۰ موسسه از هیچ ردیف بودجه ای برخوردار نیستند و از شهریه دانشجویان هزینه های خود را تأمین می کنند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: تنها دو موسسه صنعت آب و برق وابسته به وزارت نیرو و موسسه جهاد کشاورزی وابسته به جهاد کشاورزی ردیف بودجه مستقل دولتی دارند.

وی یادآور شد: به دلایل واهی و کذب، مصوبه انحلال مراکز آموزش علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی از سوی شورای عالی اداری مطرح شد.

اخوان اظهار داشت: تاکنون از ۳۷۸ مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی که پذیرش دانشجوی آنها از بهمن ۹۶ و مهرماه ۹۷، صفر شده است، تنها برای ۳۰ مرکز متقاضی واگذاری داریم.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: مابقی مراکز این دانشگاه، امکان واگذاری ندارند.

اخوان افزود: این مراکز از تجهیزات و امکاناتی که ظرفیت خالی دستگاه های دولتی بوده استفاده می کردند اما با مصوبه اخیر، خیلی راحت این مراکز رو به تعطیلی کشانده شده است.

وی خاطرنشان کرد: مصوبه شورای عالی اداری با اساسنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی و قوانین مجلس و قانون برنامه ششم مغایرت دارد.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه این دانشگاه باید از سازمان اداری و استخدامی برای فعالیت مراکز خود استعلام گیرد اضافه کرد: این سازمان به صورت سلیقه ای عمل می کند و تصمیم گیری با شخص رئیس سازمان است.

اخوان اظهار داشت: در بند دیگر این مصوبه آمده است که دانشگاه ها و پژوهشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی باید به وزارت علوم واگذار شود که دانشکده صدا و سیما نیز در این راستا قرار می گرفت اما با اعتراض مسئولان این دانشکده و بررسی موضوع اعلام شد که نیازی به واگذاری این دانشکده وجود ندارد. اما بسیاری از مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی شامل مصوبه شورای عالی اداری شدند. بنابراین به نظر ما سیاست یک بام و دو هوا در خصوص این مصوبه اجرا می شود.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی تأکید کرد: در خصوص فعالیت دانشکده خبر پس از دو بار استعلام اعلام شد که این دانشکده وابسته به دستگاه اجرایی است و باید تعطیل شود که در حال حاضر به این دانشکده، دانشجو داده نشده است.

اخوان تصریح کرد: مدارک دانشجویان این نوع مراکز معتبر است.

وی عنوان کرد: دلایل غیرقانونی بودن مصوبه شورای اداری و استخدامی را طی نامه ای به دفتر گسترش آموزش عالی ارسال کردیم اما به نظر می رسد به دلیل اطلاعات غلط سازمان اداری و استخدامی این مصوبه در شورای عالی اداری تصویب شد.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: این تصمیم نابخردانه خسارت های زیادی را به نظام مهارتی کشور می زند.

اخوان تأکید کرد: در حالی مصوبه شورای عالی اداری تصویب شد که دانشگاه جامع علمی کاربردی از این مصوبه اطلاعی نداشت و پس از تصویب به دانشگاه اطلاع داده شد و ما از زمان آگاهی از این مصوبه اقدامات مختلفی از جمله مکاتبه با وزارت علوم انجام دادیم اما شاهد آن هستیم که این مصوبه غیرقانونی در حال اجراست.

این مقام مسئول گفت: در گذشته این دانشگاه در ۱۶ هزار کد رشته محل، پذیرش دانشجو داشت که امسال این میزان به ۵ هزار و ۳۴۰ کد رشته محل کاهش یافته است که این امر به دلیل اجرای نظام جدید آموزش متوسطه، ۶ -۳ – ۳ و مصوبه اخیر شورای عالی اداری بود.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: با توجه به تعطیلی مراکز این دانشگاه که وابسته به دستگاه های دولتی بودند در حال حاضر ۵۵۹ مرکز در این دانشگاه فعال هستند.

اخوان در خصوص تکمیل ظرفیت دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: طی چند روز آینده ثبت نام تکمیل ظرفیت این دانشگاه آغاز می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه پذیرش دانشجو در این دانشگاه به موقع انجام شد اما کمتر از ۵۰ هزار نفر در مراکز این دانشگاه ثبت نام کرده اند، بنابراین از وزارت علوم درخواست کرده ایم که تکمیل ظرفیت داشته باشیم اما با این موضوع موافقت نشد چرا که براساس مصوبه شورای گسترش در سال جاری نباید دانشگاه ها تکمیل ظرفیت داشته باشند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: این در حالی است که دانشگاه آزاد، تکمیل ظرفیت دارد و این موضوع را به مسئولان وزارت علوم اعلام کردیم و آنها گفتند که این دانشگاه در بسیاری از موارد از قوانین تبعیت نمی کند.

اخوان خاطرنشان کرد: با توجه به این که مصوبه شورای گسترش در خصوص عدم اجرای تکمیل ظرفیت مطرح شده، برای دانشگاه های غیر انتخابی و پیام نور از سوی وزارت علوم زمان تکمیل ظرفیت اعلام شد.

وی تأکید کرد: هفته گذشته که مراسم سالروز تأسیس دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد با وزیر علوم جلسه ای داشتیم و در این جلسه با تکمیل ظرفیت این دانشگاه موافقت شد و اواخر هفته گذشته، موضوع به سازمان سنجش اعلام شد اما زمان تکمیل ظرفیت برای این دانشگاه تنها تا پایان مهرماه اعلام شده است که این موضوع بسیار عجیب است چرا که این زمان برای ثبت نام بسیار اندک است.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم زمان تکمیل ظرفیت دانشگاه را تا ۱۰ آبان ماه افزایش دهیم.

اخوان با بیان اینکه از دانشگاه جامع علمی کاربردی حمایت نمی شود، گفت: دانشجویان دانشگاه های دولتی از امکانات دولتی استفاده می کنند اما دانشجوی مهارتی که عمدتاً از قشر مستضعف است باید شهریه پرداخت کند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: دو سال است این دانشگاه از مجلس می خواهد که ۳۰ درصد از شهریه دانشجویان را از محل منابع دولتی پرداخت کند اما این موضوع یا به مجلس نمی رود و یا در کمیسیون تلفیق حذف می شود.

نظر شما