شناسهٔ خبر: 56815 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بیژن کامکار: دوران طلایی موسیقی اصیل ایرانی با چاووش شروع شد

بیژن کامکار گفت: دوران طلایی موسیقی اصیل ایرانی با گروه چاووش و تلاش های پدرانه هوشنگ ابتهاج شکل گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ خواننده و نوازنده گروه موسیقی کامکارها و عضو گروه چاووش که این گروه در ساخت و تولید آثار ماندگار موسیقی اصیل فعال بود، در مراسم میراث دیداری شنیداری کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: جرقه اولیه مشعل چاووش در خانه ما در سنندج زده شد.

وی افزود: محمدرضا شجریان که تحصیلکرده هنرستان موسیقی بود در آن زمان به خانه ما آمد و ما تعدادی از جوانان موسیقیدان آن روز احساس کردیم که موسیقی ما در کافه ها، کاباره ها، راه خطا را در پیش گرفته و موسیقی ارزشمند و اصیل ایرانی در حال از بین رفتن است.

کامکار تاکید کرد: هسته اصلی چاووش در قالب گروه شیدا درست شد که خانواده ما و محمدرضا لطفی اعضای اولیه آن بودند.

وی ادامه داد: بعدها هم‌ گروه عارف درست شد که هر دو گروه شیدا و عارف که تولید آلبوم های چاووش را برعهده داشتند نامشان توسط هوشنگ ابتهاج به یاد دو تن از تصنیف سرای بزرگ ایران نامگذاری شده بود.

کامکار گفت: هدف اصلی در ابتدای کار فقط بازسازی و حفظ فرم های اصلی موسیقی اصیل ایرانی بود اما بعدها آثاری از لطفی، مشکاتیان و علیزاده را هم اجرا کردیم.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب خانم ها سیما بینا، هنگامه اخوان و افرادی چون رضوی سروستانی با ما همکاری داشتند که شرایط همکاری با ما بعد انقلاب اسلامی برای آنان فراهم نشد.

عضو اصلی چاووش گفت: ما یک گروه مردمی بودیم که همه جور سلیقه سیاسی در گروه ما بود اما آن چه از دل گروه و کارهای اش بیرون می آمد فقط همگامی با مردم بود.

بیژن کامکار اضافه کرد: ما اولین گروهی بودیم که پس از واقعه کشتار 17 شهریور سال 57 - ماه ها قبل از به ثمر رسیدن انقلاب - از رادیو تلویزیون استعفا دادیم اما چون گروه ما کوچک بود آنچنان مطرح نشد و لابلای خبرها گم شد به گونه ای که حالا می گویند کارمندان شرکت نفت اول بودند درحالیکه ما پیشتر چنین کردیم.

بیژن کامکار گفت: ما که از بیداد شاه و اعتراض به کشتار شهریور بی پناه بودیم و دیگر به جایی برای برنامه دعوت نمی شدیم بعد از انقلاب هم مورد بی توجهی قرار گرفتیم تا اینکه باز هم ابتهاج به داد ما رسید و همه ما را در شرایطی در خانه اش دور هم‌جمع کرد که موسیقی متوقف شده بود و جز انگشت شماری آثار، باقی را نمی شد نواخت.

وی ادامه داد: هفت بار به بهانه های مختلف آمدند تا دفتر چاووش را لاک و مهر کنند درست است که در چاووش افرادی با گرایش های مختلف داشتیم اما در قاب ساز برخی بچه ها مهر نماز هم بود و مهم این بود که مجموعه چاووش با مردم و همپای مردم بود.

کامکار گفت: یک خواننده پاپ داخلی در مصاحبه با بی.بی.سی فارسی گفته علت گرایش مردم به موسیقی های جاز و پاپ این است که موسیقدانان موسیقی اصیل ایرانی کاری نکردند و عملکرد ضعیفی داشتند در حالیکه او بی اطلاع است از زمانی که امثال او در زیرزمین ‌موسیقی پاپ تمرین می کردند، من به یکی از مدیران صدا و سیما گفتم اگر اجازه فعالیت به موسیقی پاپ ایرانی ندهید از ارس تا خیج فارس همه جوانان ما مایکل جکسون گوش خواهند داد و هیچکس نخواهد توانست مانعی برای آنان شود.

کامکار گفت: دلم از سخن این فرد بی اطلاع و سخنانش در بی.بی.سی لرزید او و امثال او باید بدانند اگر من این توصیه را نکرده بودم جنابعالی از زیر زمین به روی زمین نیامده بودید تا فعالیت کنید.

وی یادآور شد: ما در موسیقی باید تنوع طلب باشیم و در موسیقی گوش کردن هم انحصارطلبی نکنیم.

کامکار گفت: از اینکه چاووش دوباره این روزها در جامعه مطرح شده خرسندم و با یاد کردن از فعالیت ها و آلبوم های چاووش در مراسم میراث دیداری شنیداری، نام از دنیارفتگان چاووش را دوباره زنده کردید.

نظر شما