شناسهٔ خبر: 56908 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

احمد پاکتچی سرپرست پژوهشکده دانشنامه نگاری شد

احمد پاکتچی با حکم حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سرپرست پژوهشکده دانشنامه نگاری شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم معارفه احمد پاکتچی سرپرست جدید پژوهشکده دانشنامه نگاری، با حضور حسینعلی قبادی، علیرضا ملایی توانی (سرپرست سابق بنیاد دانشنامه)، محسن شریفی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم و کارکنان پژوهشکده دانشنامه نگاری برگزار شد.

در آغاز این نشست، قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عرض تسلیت ایام سوگواری اربعین حسینی و گرامیداشت شهدای کربلا گفت: جهت اطلاع جامعه علمی کشور و آسودگی خیال همگان در وزارت علوم باید بگویم، هدف از هر تغییر و اقدامی باید ایجاد اعتلاء و ارتقاء در آن سازمان باشد که در غیر این صورت خلاف خرد است، اما آیا با این الحاق «دانشنامه نگاری» به سمت اعتلاء، پیشرفت و افزایش بهره وری ان شاءالله پیش خواهد رفت؟ به نظر بنده، وجود استاد پاکتچی در رأس این پژوهشکده با توجه به دانش و تخصص ایشان می تواند دلیل خوبی بر رشد و پیشرفت همه جانبه دانشنامه‌نگاری باشد. دکتر پاکتچی در زمینه دانشنامه نگاری واقعا صاحب تجربه و مهارت خاصی است و اعضای محترم هیأت علمی، کارشناسان و کارکنان دانشنامه‌نگاری بدانند در واقع با این الحاق رودخانه‌ای به دریا ملحق شده و از خطرات تهدید کننده دور خواهد بود.

وی در خاتمه گفت: امیدوارم همگی با همکاری یکدیگر به خوبی بتوانیم از حکم وزارت علوم مبنی بر الحاق بنیاد دانشنامه‌نگاری به پژوهشگاه صیانت کنیم و منافع ملی و علمی را در نظر بگیریم و به خوبی از مقام علم و پژوهش پاسداری کنیم که در اساسنامه جدید و قدیم پژوهشگاه و هم در تاریخ پژوهشگاه، تأکید شده است که یکی از وظایف پژوهشگاه پرداختن به «دانشنامه‌نگاری» است. حتی خود استاد بیرشک کار دانشنامه ‌نگاری را در پژوهشگاه شروع کرده بودند و هنوز هم بسیاری از استادان در پژوهشگاه به کار دانشنامه نویسی مشغول هستند که امیدواریم این روند با جدیت و قدرت بیشتر ادامه پیدا کند.

در ادامه نشست، شریفی گفت: امرور همه ما مسئولیم در جهت اثربخشی علوم انسانی گام برداریم که بخش عمده این مسئولیت بر عهده اعضای هیات علمی و نیروهای فعال پژوهشگاه هاست. بحث الحاق این دو مرکز نیز جز در راستای این هدف نبوده است. لذا موضوع دانشنامه نگاری با قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت. دوم اینکه، این توانایی به علوم انسانی اتصال یافت و از بین گزینه های موجود پژوهشگاه انتخاب شد.

وی افزود: قول می دهیم اصلاحات مورد نیاز را هم پیگیری کنیم . قصد داریم در این زمینه تمام تلاش خود را انجام دهیم که باید برنامه راهبردی موجود را تغییر دهیم. باید ماموریت های آن را تعریف و تقدیم وزارت خانه کنیم و از تصمیم گرفته شده بهترین استفاده را صورت دهیم.

علیرضا ملایی توانی سرپرست سابق بنیاد دانشنامه نگاری ایران نیز پس از مراسم تودیع و معارفه ضمن تشکر از تصمیم شایسته بابت انتصاب دکتر پاکتچی گفت: لازم است ذکر کنم بنده در دوره گذار این مسئولیت را بر عهده گرفتم و با کمک دوستان؛ آقای شیبانی و دکتر رضایی این دوره گذار به خوبی طی شد. در این دوره ۴ یا ۵ ماهه نیز سعی کردیم کارهای مؤثری انجام دهیم که در ادامه مسیر برای دکتر پاکتچی آرزوی توفیق الهی دارم.

در پایان مراسم نیز  پاکتچی ضمن قدردانی از اعتماد وزیر علوم، قبادی و اعضای هیات امنا گفت: امروز بعد از سی سال کار در حوزه دایره المعارف. با مشکلات و ویژگی های کار این حوزه آشنا هستم. بنده هم به دو دلیل این الحاق را درست می دانم. در گذشته دانشنامه نگاری از مسائل روز بود و دانشنامه تخصصی وجود نداشت اما امروزه باید روش علمی دانشنامه نگاری مطرح شود و با کوتاه ترین زمان و کم ترین امکان بتوانیم دانشنامه نگار تربیت کنیم که پژوهشگاه محلی برای پیوند دانش نظری و عملی است.

نظر شما