شناسهٔ خبر: 56918 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری چهارمین همایش ایران‌شناسی با محوریت «سعدی» و «پترارک»

چهارمین همایش بین‌المللی ایران‌شناسی با محوریت سعدی و پترارک ۱۷ و ۱۸ آبان در دانشگاه بولونیا برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ چهارمین همایش بین‌المللی ایران‌شناسی با عنوان «فرهنگ‌ها و سنت‌های ادبی در بوته‌ی تطبیق: از آغاز تا دوره‌ پترارک و سعدی» طی روزهای آتی در دانشگاه بولونیا برگزار می‌شود.

مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب هر سال همایش مشترکی را با همکاری دانشگاه بولونیا در حوزه‌ ایران‌شناسی، زبان‌ و ادبیات فارسی و ادبیات تطبیقی برگزار می‌کند. حدود ۷۰۰ سال است که از دوران حیات سعدی و پترارک می‌گذرد و سعدی در زبان و  ادب فارسی اوج فصاحت و بلاغت است و پترارک شاعر برجسته‌ ایتالیایی از سرآمدان ادبیات ایتالیا.

از همه‌ شاعرانی که به زبان ایتالیایی شعر سروده‌اند، پترارک بیشترین تاثیر را بر ادبیات دوران بعد داشته است و در غزل می‌توان او را با حافظ و سعدی سنجید. پترارک غزل را به حد کمال می‌رساند و در بین مردم متداول می‌سازد. سعدی و پترارک در غزل عاشقانه، در اخلاق و در انسان‌گرایی شباهت‌هایی دارند که در طی روزهای آینده در همایش مورد اشاره، در این باب بحث و گفت‌وگو می‌شود.

چهارمین همایش بین‌المللی ایران‌شناسی با عنوان «فرهنگ‌ها و سنت‌های ادبی در بوته‌ی تطبیق: از آغاز تا دوره‌ پترارک و سعدی» با همکاری مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب و مرکز سعدی شناسی، هشتم و نهم نوامبر (۱۷ و ۱۸ آبان) در دانشگاه بولونیا برگزار می‌شود.

سخنرانان و عناوین سخنرانی‌های‌شان در این همایش به ترتیب زیر است:

علی اصغر محمدخانی (معاون فرهنگی و بین‌الملل  شهر کتاب) «ایران من، ایتالیای من»

ماریو مانچینی (استاد متن شناسی رومانس دانشگاه بولونیا) «پژواک فردوسی در غرب»

ناهید نوروزی (پژوهشگر ادبیات فارسی دانشگاه بولونیا) موضع‌گیری‌های راویان در «تریستان و ایزوت» بِرول و «ویس و رامین» گرگانی

آلبرتو امبروزیو (استاد ادیان‌شناسی تطبیقی دانشگاه لوکزمبورک) «پوشش مردان خدا در عرفان اسلامی و مسیحی»

مائوریتسیو پیستوزو (استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بولونیا) «سیاست نامه‌ی نظام‌الملک و پندنامه‌ شاهزادگان در قرون وسطای غرب»

کارلو دونا (استاد ادبیات تطبیقی و متن‌شناسی رومانس دانشگاه مسّینا) «شاه و شیر و شمشیر: از تخت جمشید تا قرون وسطای اروپا»

ادونه براندالیزه (استاد ادبیات ایتالیایی دانشگاه پادوا) «منطق بلبل: راهکارهای شعر غنایی»

کوروش کمالی (استاد ادبیات فارسی دانشگاه حافظ شیراز و مدیر مرکز سعدی شناسی) «سعدی و اومانیسم»

فائزه مردانی (استادیار زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بولونیا) «سعدی‌پژوهی در ایتالیا؛ نگاهی به چند ترجمه از گلستان»

میترا مظاهری (کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران) «پژوهش تطبیقی در باب برخی عناصر سنت‌های عاشقانه غزل سعدی و سونت پترارک»

فرانچسکو عمر زامبونی (دکترای تاریخ فلسفه اسلامی از دانشگاه «لا نورماله» پیزا) «گفتن آنچه نتوان گفت: تناقض فلسفی درعرفان تأویلی اکهارت و عطار»

پیترو لائوره انو (رایزن یونسکو) «واحه‌ها و باغ‌ها در ایران و اروپا»

کارلو ساکونه (استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بولونیا) «مرگ در اندیشه‌ سعدی و پترارک»

مینو میرشاه ولد (دکترای جامعه شناسی از دانشگاه تورینو) «چهره‌ی کوروش در ماکیاولی و وُلتر».

نظر شما