شناسهٔ خبر: 57048 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از چالش مردم سالاری در مقیاس شهری تا بازگشت شهر

کتاب «مسایل شهری» تالیف گی بورژل، با ترجمه داریوش طالقانی توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

از چالش مردم سالاری در مقیاس شهری تا بازگشت شهر

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «مسایل شهری» مشتمل بر ۸ گفتار است. «توهم فضای جغرافیایی شهر»، «نظام آموزشی: آموزش شهروندی یا آموزش حرفه‌ای»، «اشتغال: مطالبه یک حق یا اعطای یک امتیاز»، طراحی شهری فریبنده و واقعی نما»، «توسعه پایدار: نظریه پردازی یا واقعیت سیاسی»، «میراث شهری و ارزش‌های اجتماعی»، «مدیریت مردم سالارانه سرزمینی» و «بازگشت شهر» از گفتارهای این کتاب هستند.
 
در بخش یادداشت مترجم این کتاب با اشاره به گسترش شهرنشینی آمده است: «بی شک سده ۲۱، سده گسترش شهرنشینی است که آینده جامعه انسانی را رقم خواهد زد. شهر در دوره معاصر، آبشخور تحولات فراگیر، سریع و کم نظیری در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوده است.»
 
در بخش دیگری از این یادداشت می‌خوانیم: «مسایل شهری که در این کتاب تحلیل شدند شامل بحران نظام آموزشی، اشتغال زایی و بحران بیکاری، گسست اجتماعی و انزوا گرایی قومی و فرهنگی، بحران زیست محیطی، میراث مادی و معماری و حافظه تاریخی شهر، چالش مردم سالاری در مقیاس شهری و ساماندهی حکومت موثر و کارآمد شهری است.»
 
مترجم با اشاره به معضل فقر و بیکاری که سیل مهاجرت از اقصی نقاط ایران به سمت تهران را باعث شده، معتقد است این مشکلات به طیفی از معضلات دیگر شامل قومیت گرایی و چالش فرهنگی، ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش، آلودگی زیست محیطی و غیره دامن می‌زند.

نظر شما