شناسهٔ خبر: 57082 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتخاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بزودی تعیین تکلیف می شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به زودی موضوع انتخاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در کمیته منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین تکلیف خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ چهارمین همایش و فن‌بازار ملی سلامت با حضور محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

مخبر دزفولی در این همایش گفت: با توجه به این موضوع که فن‌بازار ۸ سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد؛ از برگزاری این همایش که نشان از به ثمر رسیدن این ایده دارد، بسیار خوشحال شدم.

وی افزود: ما راهی نداریم جز اینکه دستاوردهای علمی دانشمندان خود را در چارچوب فن‌بازارها عرضه کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این مسیر البته کشور ما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله دارد و فقط بخشی از دانشگاه‌ها در این مسیر گام برداشته‌اند و در میان این دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های فعال در عرصه زیست‌فناوری گام‌های خوبی برداشته‌اند و امروز حدود ۳ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان داریم.

وی افزود: سهم ما از علم جهانی ۲ درصد است ولی سهم ما از تولید ثروت ناشی از علم خیلی کم است و باید چرخه تولید ثروت از علم را کامل کنیم تا اقتصاد دانش‌بنیان شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر اقتصاد دانش‌بنیان شود خودکفایی معنا می‌یابد و درصورتی‌ که اقتصاد از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های داخلی استفاده کند تولید ناخالص داخلی بالا می‌رود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسیر اصلاح اقتصاد کشور از دانش‌بنیان شدن آن و استفاده از دانشگاه می‌گذرد و کسانی که گونه دیگری فکر می‌کنند اشتباه فکر می‌کنند.

وی افزود: اِعمال مجرمانه تحریم‌های ظالمانه و محروم کردن کشور ما از استفاده از بازارهای بین‌المللی باید توسط دانشگاهیان خنثی شود، به‌شرط آنکه قدر نخبگان خودمان را بدانیم.

مخبر دزفولی ادامه داد: در دورانی ما جایگاهی در تولید علم جهانی نداشتیم و طبیعتا آن روز نمی‌توانستیم از خودکفایی علمی صحبت کنیم اما امروز با توجه به پیشرفت‌های علمی کشورمان می‌توانیم از خودکفایی علمی صحبت کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به آمارهای پیشرفت علمی کشور گفت: وقتی صاحب ۲ درصد از تولید علم جهان شدیم و وقتی دانشمندان ما جزء ۱ درصد از دانشمندان برتر هستند، می‌توانیم در مسیر پیشرفت علمی گام برداریم.

مخبر دزفولی تاکید کرد: کشورما از نظر شاخص‌ توانمندی نیروهای انسانی وضعیت مطلوبی دارد و در کنار این توانمندی منابع طبیعی کشور هم باید در نظر گرفت.

وی افزود: در شاخص ترکیبی تدوین‌شده توسط سازمان ملل با عنوان «شاخص توسعه انسانی» کشورمان از جزء کشورهای دارای رشد توسعه انسانی بالا دسته بندی‌ شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شاخص‌هایی مانند کاهش مرگ‌ و میر مادران و نوزادان، میزان دسترسی به آب آشامیدنی سالم، سلامت همگانی، امید به زندگی، دسترسی به آموزش و... در کشورمان وضع خوبی دارد.

وی گفت: بر اساس این دسته بندی بعد از حدود ۵۰ کشور پیشرفته، کشورمان از اوضاع شاخص توسعه انسانی رو به بالا برخوردار است.

مخبر دزفولی افزود: به‌شرط استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های کشورمان می‌توانیم پیشرفت کنیم و دانشگاه توانسته است این کار را انجام دهد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: توانایی دانشگاه‌ها در ابعاد مختلف دفاعی، بهداشتی، سلامت، فنی و مهندسی بروز یافته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی انتقادهای مطرح شده در زمینه فعالیت علمی دانشگاه‌ها گفت: نسبت تبدیل مقالات به محصولات فناورانه پایین است و باید این روند پیش رود و ما باید به ازای هر ۲۰۰ مقاله یک فرآورده فناورانه داشته باشیم.

وی افزود: ۱۰ سال پیش از هر ۱۵۰۰ مقاله یک فرآورده فناورانه داشتیم و امروز هر ۶۰۰ مقاله به یک فرآورده فناورانه منجر می‌شود و در رتبه ۳۴ در جهان هستیم که این رتبه برای کشور ما پائین است.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: در سال گذشته ۱۱۷ پتنت ثبت کرده‌ایم و تا همین ماه اخیر ۱۳۳ پتنت ثبت کرده‌ایم. وی گفت: از هر ۱۰۰ مقاله باید یک پتنت تولید شود و به سمت این هدف در حال حرکت هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید شرکت‌های دانش بنیان با هم افزایی و همکاری شرکت‌های مادر تخصصی و هلدینگ‌ها ایجاد کنند تا بتوانند مسیر حرکت خود را تقویت و تسریع کنند.

وی گفت: ظرفیت برنامه‌ریزی و مدیریت این جریان در کشور وجود دارد و فن‌بازارها در این زمینه قابلیت‌های خوبی دارند.

دکتر مخبر دزفولی افزود: فن‌بازارها برای تسهیل ارتباط بین تولیدکننده و مشتری فناوری باید تقویت و ترویج شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در زمینه علوم پزشکی و سلامت در منطقه سرآمد هستیم و این دستاوردها قابل عرضه بین‌المللی است و باید مشتریان منطقه‌ای در زمینه‌هایی مانند گردشگری سلامت و ... از این ظرفیت‌ها بهره ببرند.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: فن‌بازارها با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید محصولات فناورانه را به مشتری‌هات عرضه کنند.

وی افزود: انتقال فناوری و آموزش متخصصان در این زمینه می‌تواند رکن مهمی در این زمینه باشد.

مخبر دزفولی در حاشیه این همایش در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد مشکلات توزیع محصولات شرکت‌های دانش بنیان گفت: هرچند شرکت‌های دانش بنیان ما تاکنون محصولات با کیفیت و دارای قدرت رقابت با محصولات خارجی را تولید کرده‌اند؛ اما فضا برای عرضه این محصولات چندان مناسب نیست.

وی افزود: در موضوع صادرات این محصولات هم مشکلاتی به چشم می‌خورد و باید مقررات دست و پا گیر برای صادرات محصولات فناورانه برطرف شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در صورت رفع این موانع حتما خواهیم توانست بسیاری از محصولات شرکت‌های دانش بنیان را صادر کنیم.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: بخش‌های اقتصادی دولت در وزارت امور اقتصادی و دارایی و در وزارت صنعت، معدن و تجارت و ... در این زمینه باید پیشگام باشند.

وی افزود: باید موانع از سر راه صادرکننده محصولات دانش بنیان برداشته شود.

مخبر دزفولی ادامه داد: اگر روند فروش و صادرات محصولات دانش بنیان تسهیل شود منجر به افزایش ثروت کشور خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال دیگری در مورد بازنگری نقشه جامع علمی کشور نیر گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری «مدظله العالی» فرمودند بعد از گذشت قریب به هفت سال از ابلاغ نقشه جامع علمی کشور و اجرای قابل قبول بخش‌های مهمی از این سند مهم توسط همه دستگاه‌های مسئول، حتما این سند با توجه به نیازهای امروز کشور بازنگری شود.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: راهبردها و جهت‌گیری‌های اصلی این سند باید یک بار دیگر مورد بازخوانی، اصلاح و ویرایش قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ان‌شالله به زودی فراخوان عمومی و نظرخواهی از نخبگان علمی حوزوی و دانشگاهی کشور به این منظور انجام خواهد شد.

وی گفت: البته در بازنگری این سند موضوع کاربردی کردن دستاوردهای علمی کشور مد نظر است و به همبن منظور از فعالان بخش صنعت و اقتصاد هم در این زمینه دعوت به همکاری خواهد شد.

دکتر مخبر دزفولی افزود: از همین الان از همه نخبگان علمی و اقتصادی کشور دعوت می‌کنم تا نظرات و پیشنهادهای خود را به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به سوال دیگری در مورد سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز گفت: این الگو پایه ۵۰ ساله حرکت کشور در ابعاد مختلف است و بنابراین باید برای استفاده از همه ظرفیت‌های مختلف کشور در مسیر تحقق این الگوی مهم استفاده کنیم.

وی افزود: هرچه این پیش نویس پخته تر شود و با نظرات علمی و کارشناسی ابعاد آن بهتر روشن شود در مرحله اجراء بهتر پیش خواهد رفت.

مخبر دزفولی ادامه داد: اجرای این سند مهم نیازمند برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: باید بعد از فراخوان رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» در زمینه بررسی و اظهار نظر علمی پیرامون سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، باید یک پویش و موج حرکت علمی در میان نخبگان و دانشگاهیان ایجاد شود.

وی افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به این منظور کارگروهی تشکیل شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون انتخاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم گفت: به زودی موضوع انتخاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در کمیته منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین تکلیف خواهد شد.

نظر شما